Рошия Монтана – за и против златото и среброто в Трансилвания

Темата Рошия Монтана, един проект, който се протака повече от 10 години, влачен от правителство на правителство, разпали духовете на румънското общество.

На практика в този момент бъдещето му зависи от вота на депутатите, които обаче не се обявяват в полза на проекта. Първият, който направи крачка назад, бе самият премиер Виктор Понта. Той подписа проекта в качеството си на министър-председател, но в качеството си на депутат обяви, че ще го отхвърли. Премиерът уточни, че няма официална позиция на Социалдемократическата партия (СДП) по този въпрос и че всеки депутат социалдемократ ще гласува по съвест.

Депутатът от СДП Мадалин Войку каза, че в най-добрия случай ще се въздържи, ако евентуално не гласува срещу проектозакона за Рошия Монтана. Мадалин Войку посочи два мотива за избора си:

„От една страна съм човек на културата, а там става въпрос за много и значими културни и исторически свидетелства, които трябва да бъдат съхранени. От друга страна самата Румъния няма желание да се продава. Разбирам извличането и работните места, но ние няма да вземем повече от една четвърт от това, което ще бъде добито там. Трябва да бъде предоговорено споразумението и Румъния трябва да получи най-малко 60 на сто от стойността на това, което ще се добие там“.

И Националнолибералната партия не е формулирала официална позиция. От свое име либералният депутат Лудовик Орбан каза, че ще отхвърли проекта в настоящия му формат, като решението му е взето след обстойно запознаване с документите и консултации със специалисти в областта.

Лудовик Орбан има три условия, за да гласува в полза на добива в Рошия Монтана: “ увеличаване на дължимата сума на най-малко 25 на сто, изпълняване на условията от спогодбата за околна среда и промяна на технологиите, защото има модерни технологии, чрез които може да се извърши подземен добив“.

Демократично-либералната партия (ДЛП) подкрепяше проекта Рошия Монтана, когато бе на власт, но сега укорява правителството на Понта за пълна липса на прозрачност.

„Сегашното правителство обсъди всичко зад затворени врати, нямаше нито един публичен дебат, в който да разберем кои са техническите условия, как е приключил проектът, каква ще е височината на язовирната стена, каква е площта на язовира. Това са технически подробности, които трябва да бъдат представени публично. Ако всичко това бе обсъдено, днес нямаше да го поставяме на въпрос и решението щеше да се вземе по-лесно. Аз насърчих колегите си да формулират въпроси, да извикат министрите, за да им отговорят и да гласуват само след като имат отговорите“, заяви бившият министър на околната среда и заместник-председател на ДЛП Сулфина Барбу.

„Добивът трябва да започне само ако имаме всички гаранции, че влиянието върху околната среда е минимално, а предимствата за румънската държава от този добив са подобаващи. Говорим за проект с регионално и трансгранично влияние. Не съм видяла нито една гаранция за околната среда, внесена от инвеститора, както предвижда законът. За големи проекти с влияние върху околната среда инвеститорите са задължени да внасят гаранции в сметки, открити от румънската държава, за да може в случай на инцидент държавата да не зависи от финансовото положение на инвеститора за преодоляване на последиците. Това е изискване, което е залегнало в европейска директива и е взето в румънското законодателство“, обясни Сулфина Барбу.

Бившият премиер Михай Ръзван Унгуряну се обяви по принцип в полза на всяка инвестиция, която носи печалба и работни места за румънската държава, но уточни, че не може да гласува без да бъде запознат с казуса. Депутатът от партия Гражданска сила Унгуряну желае да знае преди да гласува какво ще е икономическото влияние, кои са условията, поставени от румънската държава при преговорите с потенциалните инвеститори и как се спазват мерките за опазване на околната среда.

Унгуряну окачестви като обиден факта, че премиерът опитва да прехвърли отговорността на парламента:

„Ако е постоянен в действията си би трябвало парламентът да обсъди и приватизацията на железопътната компания „Товарни превози“ и преговорите с казахската страна в Ромпетрол, което не е станало“. Михай Ръзван Унгуряну желае публичен дебат на тази тема, който да изясни интересите, които стоят зад проекта, списък на румънските граждани, които имат акции в този проект и мотивът, поради който той се протака почти 15 години.

„Всички премиери трябва да обяснят защо проектът се протака. Аз съм готов да дам необходимите обяснения“, заяви Михай Ръзван Унгуряну.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.