СофияПловдивВарнаБургасРусе

Навални – главоболие за Кремъл на изборите за московски кмет

Ройтерс

Изборите за кмет ще изпробват силата на руската опозиция. Кремъл игра рисковано, като допусна Навални до изборите. Западният стил на водене на кампания е предизвикателство за кандидата на Кремъл

Освободеният Навални на гарата в Москва. Снимка: Иля Варламов

Хиляди руснаци скандираха името на Алексей Навални минути след като се появи на предизборна среща със симпатизанти по време на кампанията си за кмет на Москва.

„Можем ли да спечелим тези избори?“, извиква опозиционният лидер, един от най-големите критици на руския президент Владимир Путин, пред микрофона на импровизирания подиум пред московски парк.

„Да!“, дойде още по-силният вик от тълпата във влажната лятна вечер в руската столица.

Подобни сцени са ежедневие на западните избори, но кампанията на Навални, базирана на мобилизирането на хиляди доброволци, създаване на контакт с избирателите и срещи с тях лице в лице все още е новост за Русия повече от две десетилетия след разпадането на СССР.

Залозите на изборите в неделя са високи – както за опозицията, която се бори да съживи инерцията на протестите си срещу Путин, така и за Кремъл.

След процес, който според него и поддръжниците му беше политически мотивиран, Навални беше обвинен за кражба на дървен материал от държавно предприятие и осъден на 5 години затвор. Доста неочаквано обаче съдията го освободи под гаранция на следващия ден.

Много политически наблюдатели казват, че Кремъл е искал Навални да се кандидатира в Москва, защото е очаквал да бъде унизен и е смятал, че това ще го премахне като политическа заплаха.

Но кампанията на Навални имаше по-силен ефект от очакваното и има опасност рискованият ход да даде нежелан за Кремъл резултат, въпреки че се очаква неговият кандидат Сергей Собянин все пак да спечели.

„В момента, когато беше позволена каквато и да е конкуренция, в момента, в който допуснаха Навални до изборите, ситуацията започна да излиза от контрола на Кремъл“, казва независимият политически анализатор Павел Салин.

Спокойна кампания

Собянин изобщо не ускори темпото на кампанията си, която напомня за съветските времена – основана предимно на спокойни срещи с чиновници и гласоподаватели, пълно телевизионно отразяване и избягването на дебати на живо с останалите кандидати. Той остави работата му като кмет до 2010 г. да говори за него – умните нови пешеходни пътеки, модерните сгради, подобреното паркиране и велосипедите под наем на ъгъла на улиците.

Радващ се на силна подкрепа от държавните медии, Собянин е уверен, че 37-годишният Навални няма шанс да го победи. Дори ако успее, изглежда малко вероятно, че той ще успее да поеме поста: ако не спечели обжалването, Навални ще започне да излежава присъдата си малко след изборите. В интервю за Асошиейтед прес и руската държавна телевизия, излъчено вчера, Путин каза: „Федералните власти ще работят с всеки бъдещ кмет на Москва, когото и да изберат московчани, това е абсолютно очевиден факт“.

Но бившият съветски разузнавач заяви също, че не смята Навални за подходящ за поста, защото му липсва опитът, необходим за да управлява град с население 12 милиона души.

„И като цяло, когато някой говори за борба с корупцията, на първо място той самият трябва да е кристално чист“, заяви Путин. „А това е проблематично.“

Кампанията на Навални обаче вече остави своя отпечатък, като повдигна духа на опозицията, изтощена от неуспешния опит да свали Путин чрез протести миналата година, и като подкопа схващането, че Кремъл може да насочва курса на изборите, както му е угодно.

Дори само да попречи на Собянин да спечели повече от половината гласове в неделя и да го принуди да се яви на втори тур, би било триумф за Навални и ще притесни Кремъл.

„Втори кръг би бил катастрофален за цялата политическа система, изградена от Путин“, казва Леонид Волков, ръководител на кампанията на Навални. „Във всеки случай, кампанията вече доведе до пълна политическа промяна в политическия пейзаж на страната“.

Политически трамплин

Шестима кандидати се борят за правото да контролират най-големия и най-богат руски град, главен финансов център и седалище на най-големите руски компании.

Кампанията преминава под знака на проблеми като жилищата, транспорта, работните места, образованието, корупцията и мерките срещу непопулярния приток на работници от Централна Азия, които вършат много от нископлатената и нискоквалифицирана работа в столицата.

Властта в Русия е съсредоточена в ръцете на президента, но Кремъл поема риск, ако пренебрегне човека, който управлява града с годишен бюджет 1,8 трилиона рубли (54 милиарда долара).

Юрий Лужков, кмет от 1992 до 2010 г., използва Москва като източник на влиянието си, но стана такъв проблем, че тогавашният президент Дмитрий Медведев го уволни. Борис Елцин използва поста, който през съветско време беше под титлата първи секретар на градския комитет на комунистическата партия, като трамплин към президентския пост на Русия.

55-годишният Собянин е бивш ръководител на президентската администрация, който беше избран от Кремъл, за да замени Лужков, и често се смята за потенциален премиер на Путин.

Собянин „е много опитен човек, спокоен, не обича да е в центъра на общественото внимание, дори е известен като необщителен. Харесвам такива хора. Той говори малко и работи много“, каза Путин.

Навални, който си създаде име на борец срещу корупцията, също има президентски амбиции и също смята кметското място за стъпало към по-големи цели. Той води кампанията си под лозунга „Промени Русия, започни с Москва“.

Това е трудна задача. Протестите, които започнаха срещу Путин в големите градове в края на 2011 г., не успяха да намерят почва в провинцията и спряха, след като Путин спечели президентските избори през март 2012 г. Но Навални, който ръководеше протестите в Москва, съживи отчасти ентусиазма за промени сред младежта в града с необичайно откритата си кампания, като приемаше въпроси от гласоподавателите, които – нещо рядко за руски политик – не бяха предварително подготвени.

„Той е различен и е единственият, който може да промени нещо. Без него няма за кого да се гласува“, казва Катя Волкова, студентка, присъстваща на една от срещите от кампанията на Навални.

Дългата борба срещу Кремъл

Навални има по-голям проблем да спечели симпатиите на по-старите гласоподаватели, които се опасяват от още размирици след хаоса, последвал разпадането на СССР. Опонентите му го обвиняват, че има опасни ксенофобски възгледи и че е подставено лице на Запада – обвинения, които той отхвърля въпреки твърдите си изказвания за ограничаване на имиграцията.

Той е обвиняван също, че получава незаконно финансиране от чужбина, което отрича. Откакто е обявил кандидатурата си, на два пъти е бил задържан за кратко от полицията, която освен това претърси апартамента, в който държеше агитационните си материали.

Кремъл отрича да манипулира изборите и отхвърля обвиненията на Навални, че гласуването в Москва ще бъде фалшифицирано за негова сметка. Според управляващите самият факт, че той е кандидат, доказва, че това е отворено състезание.

Проучванията на общественото мнение показват, че Путин остава най-популярният руски политик, а Навални все още има слаба подкрепа извън големите градове. Няма непосредствена опасност президентът да бъде свален, опозицията е разделена, а Путин затегна хватката си с нови закони, които според критиците му са създадени, за да потискат несъгласието. Но поддръжниците на Навални описват кампанията му като част от дългосрочна борба, която им дава нова надежда.

„Той може да не спечели, но важното е да се покаже, че съществува опозиция срещу Путин“, казва Ана Иванова, домакиня, още ненавършила 30 години, която участва в среща с избиратели на Навални.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.