Слаби продажби на дребно – Китай се отправя към рецесия

Китайки пред луксозен магазин в Пекин. Снимка: луксуо

Ето един парадокс: промишлените производители се радват на големи увеличения на продажбите в Китай, докато търговците на дребно в страната са затруднени, губят пари, затварят магазини излизат от бизнеса. Автомобилните компании, например, са влюбени в страната. Китайската асоциация на автомобилостроителите отчете показателен скок от 13,4% на продажбите на леки автомобили за първите седем месеца на тази година спрямо същия период на 2012 година.

Търговците на автомобили обаче не са толкова очаровани. Ако погледнете „под капака“, не е трудно да разберете защо. Миналата година те продаваха коли бързо и яростно, като продукцията се задържаше на склад средно само по две седмици. Тази година те имат наличности в магазините поне за три месеца, отчасти защото производителите, които искат да поддържат оживени поточните линии, изискват от тях да имат това количество под ръка.

Някои злочести дилъри на автомобили в момента са препълнени с коли за пет месеца. Автомобилопроизводителите извличат полза и от независими търговци, надхитряващи системата. Някои от тях всъщност купуват автомобили, доставени в техните магазини, за да могат да получат финансови стимули от производителя.

В няколко случая отчаяни дилъри стигат до абсурди, за да вземат бонусите. Един шоурум в Китай ще ви позволи да си тръгнете с автомобила, след като направите първоначална вноска. Това не звучи невероятно, докато не чуете останалите условия: няма да правите друга вноска по заема си и ще си получите обратно първоначалната вноска след две години и тогава ще притежавате колата свободно.

Не е за вярване как търговецът може да накара тази схема да работи чрез комбинация от финансиране и стимули, които производителят дава за постигане на целеви продажби. И все пак прекалено добрите условия, за да са истински, сочат, че автомобилната индустрия е пред трусове. Проблемът при автомобилите заразява и другите сектори. Най-голямото несъответствие между продажби на производителя и продажби на търговеца е при европейските луксозни марки, особено в модата и козметиката от високия сегмент.

Според данни на J Capital Research продажбите на луксозни стоки в Китай в периода от юни до началото на август са намалели с 20%. „Трайните стоки изглежда се трупат в складовете из цялата страна, явление, което показва някои от изкривяващите ефекти от пренасищането на една икономика с кредит“, пише Ан Стивънсън-Ян от тази изследователска компания. Собствениците на марки могат да произвеждат без основателни потребности, тъй като кредитите са достъпни и евтини.

В Китай името на играта е пазарен дял, а държавните банки са склонни да подкрепят амбициите на собствениците на марки, за да произвеждат повече, отколкото се търси. Това означава, наред с другите неща, че данните на Пекин за продажбите на дребно не отразяват реалното състояние на потреблението в Китай.

Всъщност Националното бюро по статистика включва в този внимателно следен показател артикулите, когато те се доставят от завода, а не когато се продават на крайните потребители. Това е една от причините статистическото бюро да може да твърди, че продажбите на дребно са скочили с цели 13,2% на годишна основа през юли.

Двуцифрен растеж, месец след месец? Не казвайте това на силно притиснатите китайски търговци на дребно. Неотдавна Belle International Holdings, продавач на обувки с над 18 000 магазина в 360 китайски града, заяви: „Реалността зад цифрите е по-мрачна“. А според China Lilang, търговец на мъжко облекло, „Потребителското доверие не показва признаци на значително възстановяване, засягайки много бизнеси“.

Потребителите действително са предпазливи, оставайки бдителни. Китайските домакинства са спестили впечатляващите 38% от разполагаемите доходи миналата година – доста повече спрямо под 20% в средата на 90-те години – и този процентен дял би трябвало да скочи още тази година. „Като защитна реакция потребителите са все по-склонни да пестят и по-малко склонни да харчат“, отбелязва Belle International.

Тази оценка съответства на констатацията на Джеймс Рой от Consultancy China Market Research Group. Имайки предвид потребителите от средната класа, печелещи 6000 – 15 000 долара годишно, той заяви пред Ройтерс следното: „От това, което открихме, тяхното отношение и доверие е много отрицателно и то ще засегне някои от средно големите потребителски марки в търговията на дребно“.

Непродадените запаси се броят за брутен вътрешен продукт (БВП), така че данните за китайския икономически растеж все още изглеждат добри. В крайна сметка обаче свръхпродукцията ще даде отражение на заводското производство. В Китай това отнема около една година според Стивънсън-Ян, който се позовава на примери с производителите на строително оборудване след бума на стимулите от 2009-2010 година и компаниите за спортни стоки след летните олимпийски игри от 2008 година в Пекин. Същото неминуемо ще се случи и на други сектори, вероятно към края на тази година, ако междувременно тенденцията се запази.

Признак, че икономиката забавя темповете си, е мрачното представяне на компаниите, които или не могат, или няма да се запасят със стоки. Стивънсън-Ян казва, че „диапазонът на отчетения растеж за китайските супермаркети и вериги ресторанти от втората половина на 2012 година, както информират компаниите, листвани в чужбина, е от -20% до +4,5%, като повечето показват леко отрицателен до нулев растеж“.

Чуждестранните компании в Китай определено усещат хладината. Yum! Brands отчете спад от 20% на продажбите за второто тримесечие. Компанията обвинява уплахата от птичия грип, която удари KFC. McDonald’s – по-малко убедително – също използва това извинение за спада от 6,1% на продажбите през втоторото тримесечие. Coca-Cola излезе на нула, което е спад спрямо растежа от 7% за същото тримесечие на 2012 година, заради „икономическото забавяне, лошото време и конкурентната дейност“. Ами световният лидер Walmart? Растеж от 2,5% на продажбите, впечатляващо, като се има предвид спада от 6,8% на трафика в магазините.

Търсите светъл лъч в китайската търговия на дребно? Опитайте в златния сектор, но това вероятно се дължи повече на запасяването и неофициалния отлив на капитали, отколкото на каквото и да било друго. В действителност доброто състояние на продавачите на злато не е добър знак за никой друг.

Анализаторите, които разчитат най-вече на официалните данни, мислят, че китайската икономика се стабилизира. Потребителите в страната обаче ни казват нещо друго.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.