СофияПловдивВарнаБургасРусе

Участници в австрийските избори ухажват народните маси

Франс прес

Социален супермаркет във Виена. Кадър от документален филм

Раздавайки червени химикалки и сини балони, социалдемократи и крайнодесни си оспорват във Виена – по-специално в кварталите със социални жилища, симпатиите на електората от народа. Наближават вече парламентарните избори в Австрия, насрочени за неделя, 29 септември.

С червени шушлякови якета, стиснали в ръце снопче анкети, най-малко 5000 активисти и привърженици на Австрийската социалдемократическа партия (АСДП) правят посещения по домовете. Дъждовната септемврийска вечер ги сварва в блок със социални жилища, построен през 50-те години на миналия век.

„Добре е да опознаеш хората не само чрез плакатите“, отбелязва Фатима Целик, 36-годишна продавачка в хлебарница, която без колебание ще гласува за АСДП, както и много нейни съседи.

Социалдемократическата партия е инициаторът на програма, по която във Виена за близо един век са построени 2000 блока с жилища за социално слаби и е много популярна сред техните обитатели. На последните парламентарни избори през 2008 г. тя получи в тези райони около половината гласове при 29,3 процента на национално равнище.

Но дори при това положение, левоцентристката АСДП бележи спад. За сметка на това крайната десница вече има подкрепа от 30 на сто в тези бастиони на социалдемократите, в които живеят около 500 000 от общо 1,7 милиона виенчани.

Спадът започва още през 80-те – все по-харесвани от средната класа, социалдемократите „позагърбиха твърдия си електорат и към тези избиратели се насочиха други формации, например Австрийската партия на свободата (АПС)“, печелейки точки с теми като корупцията и имиграцията, обясни за АФП Силвия Крицингер, преподавател по политически науки във Виенския университет.

На площад в столичния Трети район, около който има много сгради със социални жилища, крайнодесните организираха по-миналата събота минифестивал на бирата. Младежи и девойки раздаваха на децата балони, на родителите – ключодържатели и брошури за стратегията на АПС. Целта бе да внушат, че са млада и динамична партия, съвсем различна от „прашасалите“ социалдемократи.

Активисти на АПС също обикалят от врата на врата и, както изтъкват лидери на партията, компенсират скромния си брой – едва хиляда души, действайки не само в рамките на избирателната кампания. АПС „разговаря с хората за проблемите им целогодишно“, обясни за АФП 78-годишен пенсионер, пожелал анонимност – бивш влаков машинист, разочарован от социалдемокрацията.

На срещите с хората от социалните жилища активистите „няма нужда да им говорят за партийната програма. Проблемите им сами излизат наяве, стига някой да умее да слуша . . . Становището им е изцяло в съзвучие с идеите на АПС“, коментира Дитрих Копс, избран с партийната листа в градската управа на Виена, и вижда в тези квартали „целевата аудитория“ на своята политическа сила.

Социалдемократите са решили да отвърнат на удара, като по време на тази кампания направят посещения в домовете на 100 000 избиратели – но по-кратки: ще им задават само четири въпроса.

„По-рано влизахме, пиехме кафе, хората ни разказваха как живеят и разговаряхме само с по двама души на вечер“, разказва Курт Щюрценбехер, виенски общинар от АПС, който се среща вече с по двайсетина души на вечер. За две минути заедно с негова колежка обсъждат с избирателя облагането на имущество, възлизащо на над един милион евро, интересуват се дали подкрепя строителството на жилища, за кого ще гласува, оставят му химикалка и брошура със снимка на местния кандидат.

„Виждаме се за малко, но споменаваме все пак основните теми от нашата кампания – признава Курт Щюрценбехер. – А в днешно време мнозина вече нямат желание да ни отделят по половин час, но са съгласни на минута или две.“

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.