Кои са най-четените сайтове с новини?

Графиката в alexa.com сравнява сайтовете dir.bg, vesti.bg, dnevnik.bg, dnes.bg, blitz.bg.

Да се отговори на този въпрос не е съвсем лесно, защото много информационни сайтове у нас не пускат открито данните за посещенията в броячи като българския tyxo.bg например. Класацията за посещенията „Топ 100”, който се вижда там, е само за регистрирани сайтове, а сред тях липсват някои от най-посещаваните. Освен това други са съмнително напред с технологични шашми. С подобни шашми някои сайтове си генерират посещения, за да се класират по-нагоре като по-значими.

Броячът alexa.com следи глобално мрежата и без регистрация на един или друг сайт. Него не можеш да го излъжеш за посещения. Дава данни за класация на съответния сайт в глобалната мрежа, основни показатели като брой страници на един посетител, време, прекарано в сайта и др. Данните му не са много точни за български сайтове, но е отличен за сравнение между тях, защото ги мери с един аршин.

До неотдавна alexa.com даваше база за сравнение – след като изкараш графика с данните за трафика към определен сайт, да включиш към нея графика на още 4 други сайта за сравнение. Но в alexa.com тази възможност вече е премахната.
Сега потребителят може да прави справка там за един или друг сайт, но нека не бърза с изводите, защото данните там за класация в глобалната мрежа или в българския интернет са към настоящия момент и са преходни.
Тук пускаме последни сравнителни данни за някои български сайтове от края на това лято, когато alexa.com свободно даваше възможност за такова сравнение. Данните на графиките са за период 6 месеца, от февруари 2013 г. насам и показват по-трайна класация за посещаемост. За последната графика са за период около 2 години.

Графиката в alexa.com сравнява сайтовете dir.bg, vesti.bg, dnevnik.bg, investor.bg, focus-news.net.

На графиките са показани информационни сайтове и агенции, не са сравнявани сайтове на вестници и телевизии, но те се подреждат към долния край на класацията тук.

На графиката не могат да се сравнят повече от 5 сайта. Затова има три графики, при които само последните в класацията са променени и пак не са събрани всички.
По посещаемост се подреждат  така

1. dir.bg – портал, но пуска новини, преписани от агенци, вестници и др. сайтове, не незаконно, има договори с някои от тях. В този портал една топ новина се чете 200-500 хил. пъти, докато при втория vesti.bg се чете 100-ина хиляди пъти.

2. vesti.bg – най-четеният информационен сайт, с професионално писани новини. Посещаемостта се дължи основно на свързаност с пощата abv.bg, където излизат заглавия на новини при влизане. А пощата пък е най-посещаваният български сайт, като се изключи Фейсбук и Гугъл.

3. dnevnik.bg, dnes.bg, blitz.bg – почти изравнени. Но има разлики. „Дневник” е като агенция и онлайн вестник, който произвежда новини и пуска и коментари, анализи. Докато класираните по-горе dir.bg, донякъде и vesti.bg не произвеждат, а препечатват новини от агенции и др. източници. „Блиц” е тюрлюгювеч – собствени новини и клюки, интервюта, плюс преписани неща от вестници, агенции и телевизии.

Графиката в alexa.com сравнява сайтовеje dir.bg, vesti.bg, focus-news.net,pik.bg,mediapool.bg.

4. offnews.bg – Този сайт бързо се нареди сред най-четените информационни сайтове. Събра интерес покрай протестите. Пуска и коментари, стати, няколко пъти стана място за полемика между различни автори.

5. investor.bg – сравнително авторитетен, с доста голяма посещаемост за информационен сайт с бизнес и икономическа насоченост.

6. actualno.com и pik.bg. Почти изравнение са. „Актуално” пуска предимно новини от други източници, не свои. Агенция „Пик” също ползва чужди източници, жълтее и се конкурира основно с „Блиц”.

7. focus-news.net – Агенция „Фокус” е много близо до горните, но има повече влияние от тях, защото информацията му ползват абонати и други медии. Агенция „Фокус” е типично новинарска, произвежда собствени новини, също така сваля стенограми от телевизионни предавания, публикува много пиар интервюта и информации.

8. mediapool.bg – информационно-коментарен сайт. Новинарските му материали са по-разширени, с повече детайли, много информация от собствени източници. Пуска и статии, коментари, мнения.

9. Агенция bgnes.com – малко по-надолу е от горните, но има повече влияние от някои от тях. Различни сайтове и медии са негови абонати или ползват информацията му.

Повечето сайтове като vesti.bg, dir.bg, dnes.bg, actualno.com ползват информация от агенции.
Сайтовете се различават и по аудитория, не само по посещаемост. Аудиторията на портала „Дир.бг” е масова, а на информационно-коментарния сайт „Медиапул” е със специални интереси към новините, политиката.

Сайтовете на вестниците „Труд”, „Стандарт” се подреждат след pik.bg в горната класация, само сайтът на „24 часа”  е  по-нагоре, между „Блиц” и „Офнюз”.

Графиката в alexa.com сравнява предимно коментарни сайтове – segabg.com, mediapool.bg, e-vestnik.bg, frognews.bg.

Но топ новините в „24 часа” и „Труд” се четат еднакво малко – по 5-6 хил. до 10 хил. пъти, колкото и в „Дневник”. Докато във „Вести” една топ-новина се чете 80-130 хил., а в и „Дир-беге” – до 200-500 хил. В сайтовете на вестниците, които са претрупани, посещенията се дължат повече на ровене из заглавия от страна на потребителя, отколкото четене.
Отделно сравнение заслужават сайтовете  на телевизии, вестници, но като цяло са по-надолу, между „Труд” и „24 часа”.

И още едно отделно сравнение  е важно – на предимно коментарни сайтове, като mediapool.bg, segabg.com, e-vestnik.bg, frognews.bg.
И вестник „Сега”, макар да е  вестник, спада в тая група, той  се чете като предимно коментарен сайт, заради колумнистите и по-големите статии, а не толкова за новини.
„Медиапул” и „Фрогнюз”  пускат и новини, само e-vestnik.bg е чисто коментарен, без новини.
Но всичките тези са горе-долу в една група, и като посещения  се конкурират, „Медиапул” и „Сега” са почти равни, излизат с около два пъти повече посещения пред e-vestnik.bg и „Фрогнюз”.

По принцип в интернет най-много се четат новини, а най-малко  коментари, анализи, статии. В сайтове  като „Сега” обаче има изключения – статии, четени по 20 хил. пъти и повече. Например колонката на Димитри Иванов се чете всяка седмица средно по 25 хил. пъти. Не винаги, но отделни такива коментари с много посещения има и в „Дневник”, „Труд” и др.

В интернет има особеност  при четенето. Много читатели влизат с Гугъл и търсят новина по ключова дума. Така посещаемостта на един сайт зависи от това дали е добре индексиран в Гугъл и колко напред излиза в търсачките.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.