Новите бдителни комсомолци – студенти резилят пияни професори

Подобен „казус“ има в Библията – който вади такива компромати, ще стане „слуга на слуги”

Кадър от видеото компромат. Ранобудните студенти изпратиха до медиите и декларация, озаглавена „Градусът на морала – Drink and Teach“.

Ранобудните студенти, които са пуснали подигравателно озвучено и монтирано видео (виж тук), което резили двама пияни професори, може и още да не са осъзнали колко е кофти постъпката им. Записът е придружен и с декларация, разпратена до медиите, озаглавена “Градусът на морала – Drink and Teach”.

Какво не е наред с новия здрав морал на тези трезвеници?
Не става дума само за нарушени права. В някои европейски страни за подобни снимки се водят съдебни дела и се плащат обезщетения. Френският закон за печата например забранява да се публикуват снимки дори на хора, които ядат (у нас това е масова практика в медиите).

В цивилизования свят има остра чувствителност към кадри, които засягат достойнството на човека. На Запад беше възприето като скандал например, когато телевизиите разпространиха кадри от медицински преглед на арестувания Саддам Хюсеин, на които го карат да си отваря устата.

Но това са само технически подробности. Студентите, които са пуснали това видео в интернет, се явяват в ролята на онзи тип комсомолци от близкото минало, които топяха и злепоставяха.

Да прощават трезвениците, но някой сериозно ли си мисли, че да употребява алкохол или да се напива някой професор е нещо изненадващо и осъдително? Тези двамата да не са някакви изключения? Особено пък в историческия факултет. Да, тук нравите ни не са на равнището на Харвард и Оксфорд, но тия блюстители на новия морал с подобни компромати са съвсем далеч от цивилизацията. И нито са умни, нито красиви.

По време на нашето студентстване, към края на комунизма, един от най-злоупотребяващите с алкохол професори от университета беше историкът проф. Николай Генчев. Което не му пречеше да бъде блестящ учен, публицист и дисидент. Да не му припомням биографията, кога и как тогавашният режим се занимаваше с него.

Студенти можеха да го снимат пиян когато си поискат. И да го натопят където трябва. Но на никого не му хрумна идеята. Същевременно имаше и неприятни партийни секретари в този или онзи факултет, които пиеха от обяд. Във факултета по журналистика например на никой от нас не ни е хрумвало да натопим някой такъв, а имаше достатъчно.

Мога да припомням случаи, не искам да цитирам имена, как сме водили някой подпийнал преподавател да се прибере. И сме извеждали по някой пиян преподавател от факултета, и сме го пазили от други преподаватели, които веднага ще го натопят или поставят въпроса където трябва.

И в ректората се пиеше. И студенти, и преподаватели пиеха там.

И сега пият студентите, включително окупаторите. Затова, да се използва пиянството като някакъв компромат, е непочтена политическа схватка. Политическа, защото окупацията е политическа и в случая компроматът е насочен към двама професори, които не я одобряват.

Нека тия редове не прозвучат като някаква апологетика на пиянството. Аз самият пиша за алкохол, за вина, но също така неведнъж съм писал за алкохолизъм, давал съм думата на лекари психиатри, които лекуват зависимости и съм обяснявал как трябва да се пие, без да ни вреди. И нямам никакви проблеми с алкохола, както може би някой ще побърза да ме обвини.

Но да се правим на изненадани и възмутени, че има професори, които се напиват, е лицемерие. И не само професори. И класици на българската литература като Радичков и Емилиян Станев са се напивали на публично място. Списъкът може да бъде продължен. Дай да започнем да се подиграваме наред…

Случката напомня една сцена от Стария завет, описана в Битие, 9-а глава. Старият Ной посадил лозе, направил вино и се напил и легнал гол в шатрата си. От тримата му синове най-младият се осмелил да влезе и да покаже неуважение към баща си. И съобщил на двамата си други братя отвън, че баща им лежи гол и пиян вътре.

А те, с полагащото се тогава патриархално уважение завили баща си, като се стараели да не гледат голотата му. Когато Ной изтрезнял, проклел малкия си син, който показал неуважение: „25 Проклет да е Ханаан; Слуга на слуги ще бъде на братята си.”

Нито някой от двамата професори, станали обект на студентската подигравка, е Ной, нито студентите са им синове.
Но библейската случка показва, че почтителното отношение към пиян човек е с древни корени.

И който е тръгнал да използва такива компромати, съвсем по библейски го очаква да стане „слуга на слуги”. С такъв манталитет такава съдба ще го сполети.

Мнения & Ко