Вино „Кукери” Made in USA и 2,5 млрд. бутилки вино от Калифорния

Виното „Кукери“, Made in USA.

Българският технолог по виното Петър Кирилов, който работи в Калифорния, пусна бутикова серия вино „Кукери”, направено от специален местен сорт каберне совиньон от долината Напа.

Петър е 34-годишен, от Тополовград, завършил е винарство в Пловдив. От 10 години работи в американската винарска компания „Meadowcroft Wines”, която произвежда малко отбрани вина, но повече се занимава с технологична обработка на вината на други винарни. Петър живее в Санта Роса, а работи в близкото градче Себастопол, където е неговата фирма.

Петър е пуснал засега само 600 запечатани с восък бутилки, с марката „Kukeri”, за продажба в интернет (kukeriwines.com). Виното е много специално – 79 долара бутилката. То е отлежало три години във френски дъбови бъчви и е подходящо да отлежава в бутилка още дълъг преиод от време – 10-15 години.

Петър Кирилов. Снимка: Нели Томова

Виното е от сорта каберне совиньон от винарския район Маунт Вийдър, който е под-регион на Напа вали, най-прочутия винарски район в Щатите. Гроздето от тази планинска част на долината Напа е характерно с по-малки зърна, които са с по-концентрирани аромати и танини, а от там и произведеното вино е по-тежко и концетрирано, с вкус на касис, боровинки и горски плодове.

Петър е сложил на етикета на виното картина на българския художник Анатоли Станкулов и съвсем по американски се е разбрал с него за авторските права.
„Идеята за името и етикета ми дойде оттам, че всяка година, като се прибирам в моя роден град Тополвград, на 1 януари по улиците излизат група кукери, обикалят и танцуват. Това си е древна тракийска традиция, все още съхранена в някои райони”, казва Петър. Той обяснява как обичаят започнал още преди 8000 години, а после, при траките, се е празнувал по време на дните на бог Дионисий.

Гърба на етикета на виното „Кукери“.

Петър е обяснил всичко това на американците на гърба на етикета, както и това, че маските на кукерите символизират доброто и злото, че танцът им е да се прогони злото. Петър иска да покаже на американците, че сме страна с богата култура и древни традиции, които са малко популярни за останалия сваят. „Затова избрах чрез виното си да популяризирам България. Всяка бутилка е направена с много любов, съчетава изкуство и високо качество”, обяснява Петър.

Калифорния като Франция – произвежда 2,5 млрд. бутилки годишно

В България се продават, макар и не много видове, калифорнийски вина. А те са безброй. Калифорния е повече от Бордо. Щатът като площ е приблизително три четвърти от Франция и е един от най-големите световни производители на вино. Ако сравним с България, произвежда приблизително колкото 20 Българии.

Лозе и малка винарна в Напа вали, Калифорния. Снимка: Иван Бакалов

По данни на Института за виното в Калифорния за 2012 г. там са произведени малко над 207 милиона 9-литрови кашона (по 12 бутилки). Това прави близо 2,5 милиарда бутилки вино за годината. По-голямата част се изпива в Щатите, които са най-големият винен пазар в света вече 19 поредни години. Щатите са и най-големият вносител на вино, защото там се изпиват общо над 3,5 милиарда бутилки годишно.

Винарството в Калифорния започва през 18 век от испански мисионери, които разпространили културната лоза. В края на 19-и век винарството се разраства из щата, благодарение на италиански, немски, френски и унгарски емигранти, които донасят винарския си опит от Европа.

По време на сухия режим през 20-те години на миналия век винарството в Калифорния запада, но се възражда отново и от 60-те години насам неизменно върви нагоре и като качество, и като количество.
Повечето лозя са съсредоточени във и около двете прочути винарски долини Напа и Сонома, северно от Сан Франциско. Но в щата има над 1200 винарни по цялата му територия.

Дегустация на вина в Калифорния. Снимка: Иван Бакалов

Климатът е особен – Калифорния е на географска ширина някъде между Южна Гърция и Северна Африка, а океанът я мие със студено течение от север, от Аляска. Нахлуват охлаждащи ветрове. Характерът на климата се определя приблизително като средиземноморски, но в някои райони е и континентален. Гроздето става с висока захарност. Има разнообразие на климатични особености в различните обособени винарски райони, а те са 107.

Най-известните производители на масови вина (евтини в бутилка, в кутии и др.) са компаниите „Гало” и „Бронко”. Същевременно тук се произвеждат и някои от най-скъпите вина в света, като „Araujo”, „Hundred Acre”, „Harlan Estate”, „Opus One” и др., чиито цени се движат между 100 и 1000 долара бутилката. За някои от тях потребителите се записват на ред с година-две напред, за да ги купят. Те са в малки серии от хиляда до 20 хил. бутилки (подобно на виното на Петър Кирилов по-горе).

Вината на изби като „Мондави”, „Джоузеф Фелпс” „Силвър оук” и др. са в топ-класациите на винарските издания. Някои стари френски винени компании са направили свои винарни в Калифорния, включително известни производители на шампанско като „Моет и Шандон” и „Луи Рьодерер”.

Opus One

Виното „Опус уан“. Снимка: сайт на винарната

„Опус уан” е едно от най-елитните вина в света. Цената му се движи между 100 и 200 долара бутилката за различните реколти. Някои реколти от 90-те години скачат и до 600-700 долара бутилката. Виното е т. нар. бордо бленд – купаж на основата на каберне совиньон със сортовете каберне фран, мерло, малбек, пти вердо.
„Опус уан” е винарна, основана през 1978 г. в Напа вали, Калифорния, от американския винар от италиански произход Робърт Мондави и френския производител на вино барон Филип де Ротшилд.

Робърт Мондави (вляво) и барон Филип Де Ротшилд. Снимка: Сайт на „Опус уан“.

Затова на етикета са изобразени два мъжки профила. Съчетанието на френските традиции, калифорнийският опит и тероарът в Напа са преобърнали представите на традиционалистите за вино. За последните 10-ина години оценките за вината „Опус уан” от различните реколти варират между 90 и 95 точки (от 100).

Виж още: Петър – българинът, който лекува вина в Калифорния

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.