Лилия Маутнер, „Топлофикация – София“: Празни апартаменти и кражби объркват сметките

Кражбите на парно се докладвали на министъра на икономиката и енергетиката

lilia-mautner-0066.jpgЛилия Маутнер е представител на Столичната община в борда на директорите на „Топлофикация – София“ и е негов председател. Завършила е Техническия университет. Специализирала е за мениджър в УНСС. Между 2003 и 2007 г. е работила в Столичната община в отдел „Топлотехника и енергийна ефективност“. Била е член на надзорния съвет на „Топлофикация – София“ и в годините между 1993 и 1995 г. Владее немски и френски език.

Увеличи ли се събираемостта на сметките за парно през последните месеци?

– Не. Дори много е паднала.

На какво се дължи това?

– Принципа на доминото – „щом всички не плащат, и аз няма да плащам“, „съседът ми не е плащал 5 години, не са му направили нищо – дайте всички да не плащаме“. Ако нещата продължават по същия начин, ние просто ще спрем работа. Никой няма да ни дава газ без пари. Ние полагаме усилия да поддържаме система, която да работи, да ви зарежда с отопление, а клиентът ни иска да провали дружеството. Ние искаме да си купим газта, искаме да топлим града. Нали разбирате, че ако нашата система спре, в това време един блок на АЕЦ трябва да заработи, за да премине отоплението на софиянци на ток. А ние такъв блок на АЕЦ нямаме. Това клиентите не могат да го разберат. Значи всеки си плаща скъпите домати, сирене и олио, а никой не иска да си плати парното.

Но клиентите трябва да имат право на протест, ако не се измерва точно това, което им се доставя и ги карат за плащат надписани суми?

– В абонатната станция всичко се измерва точно, но клиентите се крадат помежду си.

В новата наредба предвидени ли са мерки за намаляване на кражбите?

– Има мерки за преразпределяне на енергията. За пореден път поискахме в закона или в наредбата да се криминализират случаите за кражба, обаче ни го отказаха.

При това положение как възнамерявате да контролирате кражбите?

– Ще се опитаме да намалим тези случаи чрез индивидуални условия към договорите ни с топлинните счетоводители. Ще поискаме да се направи ново заснемане на целите сгради. То ще продължи няколко месеца, но накрая всяка сграда ще има нов паспорт. В него ще бъдат описани радиаторите, тръбите и техните размери. Защото сме виждали хора, които са отрязали тръбите в апартамента си горе и долу, след което са заварили две нови, но дебели тръби – нещо като нерегламентирани щранг-лири. Други пък си слагат нови радиатори без уреди, например, правят ремонти, избиват стени и си монтират радиатори на балкона. Случва се в мазетата да се махне изолацията, за да има по-голямо отдаване на топлина от тръбите. Всичко това трябва да се опише и ще се размножи в три екземпляра – едното ще стои в топлинния счетоводител, второто е за упълномощеното от етажната собственост лице и третото – при нас в топлофикация. Когато упълномощеното лице от етажната собственост направи ненадейна проверка и сравни отоплителните тела, описани в документа с тези, които са налични в апартамента, кражбата се установява лесно.

Главно кражбите ли изкривяват сметките?

– Освен кражбите, необитаемите апартаменти също са сред причините за неточности в сметките. За да не се извиняват някои от клиентите ни с празните си апартаменти, сега вече има уреди за дистанционно отчитане. Ако ти е празен апартаментът, защото си в Испания примерно, отвън ще може да ти се прочетат показанията. Така че съседът, който отсъства, вече няма да е виновен за изкривени показания. Ще е виновен този, който си слага и сваля радиаторите.

Кога ще се случи това повтороно заснемане и описване?

– Няма да е до края на годината, защото движим нещата едно по едно. Не сме сключили още договорите с топлинните счетоводители.

Какви са санкциите при такова нерегламентирано ползване на топлинна енергия?

– Това си е кражба. В закона пише, че промяната в отоплителната инсталация трябва да бъде узаконена от топлофикационното дружество.

Извършителят на тази кражба как се наказва?

– Министерството на икономиката и енергетиката си има един инспекторат. В закона, в член 5 пише какви правомощия има министърът, как може да накаже дори потребителя, а не само търговското дружество.

Как може за всеки потребител, който краде, да отговаря министърът?

– Ние трябва да пишем дотам, за да ни разрешат, разберете, тромава ни е системата.

Да ви разрешат какво?

Лидия Маутнер (вдясно), на пресконференцията на „Топлофикация“ – София, на която беше обявено, че ще има „лихвена ваканция“. До нея е шефът на „Топлофикация“ София Петко Милевски. Снимки: авторката

– Да ги санкционираме. Тоест, те да ги санкционират.

За всяко нарушение ли трябва да пишете до министерството?

– Не за всяко, но за по-големите.

А за всеки конкретен случай какво се прави?

– Вие, собствениците на етажната собственост, ги хващате в кражба и ние им начисляваме пълна мощност за толкова време, колкото кажете, че се е извършвало това нарушение.

Как ще стимулирате абонатите си, които имат дългове за парно, да си платят?

– Няма да ги стимулираме, а ще им дадем възможност да го направят при по-облекчени условия по време на т.нар. лихвена ваканция. Ще я обявим, когато бъдат изпратени всички изравнителни сметки и хората се върнат от почивка. В рамките на 30 дни ще опрощаваме лихви на клиентите си, ако погасят цялото си задължение за минал период наведнъж. Ваканцията обаче не се отнася за сметките от тази година и от последния отоплителен сезон. В нея ще се включват само сметките, получени до изравнителните сметки на предходния отоплителен сезон (2005/2006 година). Ако клиентите-длъжници не се възползват от тази възможност, веднага ще възобновим делата, които в момента сме прекратили да водим.

Защо решихте да изключите от лихвената ваканция сметките от тази година?

– Защото никой не знае и не може да предвиди какво ще се случи и как ще изглежда изравняването по новата наредба за топлоснабдяването. След като бъдат изпратени изравнителните сметки, всеки абонат има право да възрази. Така ще пропусне месеца, в който ще му се даде лихвената ваканция.

Как ще разберат клиентите ви за лихвената ваканция?

– Ще им изпратим споразумение, което ще им предложим да подпишат с нас. Никой няма да ги насилва нито да подписват, нито да се възползват от опростяването на лихвите. Възможността, която ще им дадем, произхожда от нашата невъзможност да си платим дълга си към Булгаргаз в размер на 150 милиона лева. И ако нашите клиенти не започнат да си плащат, целият град ще остане без отопление.

Има ли някаква минимална просрочена сума, под която няма да се опрощават лихви?

– Всеки, който е просрочил плащането на сметките си за парно, ще получи покана за споразумение.

Ако след тази лихвена ваканция не получите очакваните постъпления, какви мерки ще вземете срещу длъжниците?

– Съдебни санкции и каквото съдът определи.

От практиката досега, какво сте видели да се случва на хора, които не си плащат?

– Засега аз съм видяла само хора, които са осъдени и са получили запор върху заплата си. На пенсионерите в съда им се предлага разсрочване на дълговете.

_черновиБългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.