Кой печели и кой губи от китайското икономическо забавяне

Асошиейтед прес

Реакцията се забави, но финансовите пазари и корпоративните босове рязко бяха извадени от сън от продължаващия спад на китайския растеж и се мъчат да се справят със сериозните промени в световния бизнес.

През изминалото десетилетие Китай наля пари в строителството на нови заводи, магистрали и жилищни блокове. Това предизвика рязък растеж у дома и поток от пари за износителите на желязна руда и други суровини като Австралия и Перу.

Сега обаче Пекин удари спирачките на стремителния растеж. Като капитан, който обръща тежък кораб в неспокойно море, китайските лидери се опитват да отклонят втората в света икономика от зависимостта й от инвестициите и да я насочат към потребителското общество.

Растежът върви неотклонно надолу през последните две години, като Пекин спря големите разходи, които будеха притеснение у анализаторите, че вдигат дълга до опасни равнища.

Китай е далеч от падане от финансова скала, но растежът от 7,7% миналата година бе едва половината от растежа от 14,2 % през 2007 година. Световните фондови борси отчетоха спад, след като неочакваното намаляване на промишленото производство през януари привлече вниманието към мащаба на икономическото забавяне. Изглежда растежът ще продължи да се забавя на фона на вялост в търговия, продажби на дребно и производство.

„Темпото на забавяне на растежа тази година ще бъде много по-бързо, отколкото мнозина очакват,“ отбеляза в доклад икономистът Диана Чойлева от Lombard Street Research.

Намаляващото търсене в Китай вече доведе до съкращаване на работни места в минните компании в Австралия и на други места. Компании, които се надяват на Китай за повече приходи, намаляват прогнозите си за продажбите. Някои се изтеглиха и печалбите им спадат, застрашавайки евентуално работни места в чужбина.

Китайските компании пък се сблъскват с по-сериозна конкуренция у дома. Наред с по-слабите инвестиции това може да доведе до съкращаване на работни места и заплати, ако Пекин не успее да се справи с трудностите на прехода. Това може да засегне потребителското харчене, задействайки порочния кръг.

„След това би се стигнало до надпревара докрай“, посочи Чойлева.

Поглед към губещите и евентуалните печеливши от забавянето на китайската икономика:

Суровини

Ненаситният апетит на Китай за суровини предизвика бум в Австралия и нововъзникващите икономики в Африка и Латинска Америка. Тъй като приходите спадат, износителите намаляват работните места и правителствата затягат разходите си.

Международният валутен фонд намали прогнозата си за растежа на Южна Африка, Бразилия, Близкия Изток и Югоизточна Азия за 2014 година. Caterpillar Inc. закри 13 000 работни места, обосновавайки се с по-бавния китайски растеж и по-свитите разходи на минните компании, като допълни, че ще има още съкращения.

Най-силно засегнати могат да бъдат бедни страни в Африка или Латинска Америка, които може да се наложи да съкратят амбициозните си планове за разходи в сферата на образованието или други социални програми.

Чуждестранните компании

Световните компании дълго възприемаха Китай като един от най-обещаващите пазари, и най-трудните.

Китай е най-големият пазар за Volkswagen AG и някои други автомобилопроизводители. Yum Brands, американският оператор на Pizza Hut, KFC и Taco Bell, получава вече половината от приходите си от Китай. Американските и европейските компании са притиснати от по-тежката конкуренция и от усилията на Пекин да ограничи достъпа до обещаващи сектори като чистата енергия.

Козметичната марка Revlon Inc. заявява, че ще се изтегли от Китай. Производителят на генерични лекарства Actavis PLC също напуска. Продажбите на швейцарски часовници спаднаха миналата година, след като кампания срещу корупцията намали раздаването на подаръци.

Комунистическата партия обеща да отвори за чуждестранни компании още сектори като интернет търговията и логистиката. Предишни инициативи за отваряне на пазара обаче бяха охладени от условия, включващи предаване на технологии на потенциални китайски конкуренти.

Автомобили

Китай вдигна световния автомобилен сектор след кризата през 2008 година. Той изпревари САЩ като най-голям пазар за коли през 2009 година и годишните продажби продължават да имат двуцифрен растеж, но той силно се забавя.

Това засилва натиска върху новоизлюпените китайски автомобилопроизводители, докато световните им конкуренти увеличават пазарните си дялове. Продажбите на независимите производители са нараснали с 11,4 % миналата година, което е по-бавно от целия пазар – 15,7%. Пазарният им дял се спаднал с 1,6 процентни пункта до 40,3 %.

Очаква се пазарът да забави растежа си тази година до 10%. Независимите производители ще се сблъскат с увеличен натиск да се слеят или да бъдат закрити.

Китайските придобивания в чужбина

Притиснати у дома, китайските компании могат да се опитат да подсилят конкурентността си като придобият чуждестранни марки и технологии. Минали придобивания включват Volvo Cars, Club Med и американската месопреработвателна компания Smithfield. През януари пекинската Lenovo Group купи част от бизнеса със сървъри на IBM Corp. и телефонния бизнес на Motorola от Google Inc.

Евентуалните печеливши

Като положителна страна на ситуацията могат да се разглеждат усилията на Пекин да насърчи потребителските разходи. Китайският пазар на потребителски ориентирани стоки като пшеница от Бразилия, соя от Минесота и френски вина, расте. Тези продажби могат да се засилят, ако Пекин убеди домакинствата да харчат повече. Освен това доставчиците в сфери, които са насърчавани от Комунистическата партия, като здравеопазването, енергийната ефективност и контрола на замърсяването на околната среда, могат да получат повече възможности.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.