СофияПловдивВарнаБургасРусе

Готова ли е Италия за радикална реформа с Матео Ренци?

Матео Ренци. Снимка: официален сайт

През вековете много държави са били наричани „болника на Европа“. Обаче ако някоя страна заслужава това определение днес, то това е Италия, посочва в редакционна статия в. „Вашингтон пост“, след като вчера италианският президент връчи мандат на младия напорист лидер на Демократическата партия Матео Ренци да състави ново правителство.

На континент, където множество икономики боледуват, Италия по уникален начин съчетава мащаб (трети по големина брутен вътрешен продукт (БВП) в 18-членната еврозона) с дисфункция (отрицателен растеж от 7 процента в последните пет години, 12,7 процента безработица, държавен дълг, който надвишава с 30 процента годишният БВП). Икономическите беди на Италия са свързани с дълбоки политически проблеми, коренящи се в дълга и заплетена история на корупция, бюрокрация и партизанщина, отбелязва вестникът.

След нещо като парламентарен преврат срещу досегашния министър-председател Енрико Лета, сега премиерския пост се готви да поеме 39-годишният кмет на Флоренция. Макар Лета също да е от Демократическата партия, Ренци се превърна в един от най-популярните политици в Италия напоследък, критикувайки го, че не е извършил сериозни структурни реформи. Той съвсем правилно заяви, че реформите трябва да са радикални. Ние обаче сме чували това и преди. Ренци съвсем не е първият италиански политик, издигнал се до премиерския пост с обещания за бързи и всеобхватни реформи. Ако правителството най-накрая наистина успее да прокара структурни реформи, ефектът върху Италия, а и върху Европа, би бил исторически, и ще заслужава пълна подкрепа от останалите европейски страни и САЩ, заключава „Вашингтон пост“.

Матео Ренци обяви амбициозен график за реформи в първите 100 дни от управлението си, след като вчера му бе възложено да сформира следващото коалиционно правителство на страната. Той се готви до седмица да положи клетва като най-младия премиер в историята на Италия, посочва в. „Файненшъл таймс“. Ловкият в прокарване на послания за промяна в „стил Берлускони“ Ренци е най-популярният италиански политик от месеци, но – като отражение на мрачните настроения в страната – скромно малцинство италианци вярват, че той ще се справи с реформите, а близо две трети не одобряват това, че свали Лета, вместо да се бори на избори, както многократно е обещавал, допълва британският всекидневник.

Френският в. „Монд“ акцентира върху проблемите, с които незабавно ще се сблъска Ренци. Първото препятствие пред него е съставянето на правителството. Ренци иска да работи със съюзниците от коалиционния кабинет на Лета, но отцепилите се от партията на Берлускони политици поставят условия. Техният водач Анджелино Алфано – вицепремиер и вътрешен министър в правителството на Лета – настоява Ренци да подпише писмено споразумение за ангажиментите си. Следващият непосредствен проблем е кой да управлява икономиката. Настоящият икономически министър Фабрицио Сакомани, бивш генерален директор на централната банка, има нужната квалификация и се ползва с международно доверие, но левицата го обвинява, че е технократ в прекомерна степен.

Най-младият италиански премиер от Втората световна война насам, добил известност с излъчването си, внушаващо доверие, показа, че възнамерява да се залови решително за работа, обещавайки по една реформа на месец още от февруари, пише в. „Индипендънт“. Амбициозният кмет на Флоренция обаче ще се нуждае от цялата си прословута енергия и политически умения, за да се справи с проблемите, създали на Италия репутация на инвалид сред големите западни икономики, подчертава британският вестник.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.