СофияПловдивВарнаБургасРусе

България – най-бедната и замърсена страна в Европа

Автоморга край София. Снимка: от екрана на бТВ

„България – най-бедната и замърсена страна в Европа“, гласи заглавието на материал на Весела Сергева от Франс прес за екологичните проблеми в страната. „Задушаваме се, най-вече през зимните вечери, повечето от жителите (на града) горят въглища, но и гуми и пластмасови бутилки“, за да се отопляват, въздъхва 32-годишна продавачка от Перник, с чийто цитат започва очеркът.

Франс прес припомня, че този промишлен град, разположен на 30 километра от столицата София, е бил определен за най-замърсения град в Европейския съюз в последната класация на Европейската агенция за околна среда (ЕАОС). През октомври ЕАОС подчерта, че екологичните норми на ЕС не са били покрити от Перник през половината година, при условие че не бива да бъдат надвишавани повече от 35 дни годишно. За сравнение замърсяването е било над допустимите равнища 15 дни в Париж и 29 в Белгия.

Вредните навици, описани от младата перничанка, се срещат на практика в цяла България, най-бедната страна в Европейския съюз, отбелязва АФП. Четири от петте най-замърсени града в ЕС през 2011 г., последната година, за която ЕАОС има сравнителни данни, са били български, като между тях полският Краков заема трето място в мрачната класация.

На 11-о място, София е най-замърсената европейска столица, като оставя далеч зад себе си Букурещ, на 57-о място, и Любляна, на 75-о. След България, с най-високи равнища на градско замърсяване в ЕС са Естония, Унгария, Гърция и Португалия. Според българската Изпълнителна агенция по околна среда основна причина (58 процента) за замърсяването в страната е отоплението на най-бедните прослойки от населението с дърва и въглища.

„Автомобилното гробище на Европа“

Заобиколена от планини, София редовно се дави в гъст смог. В столицата замърсяването е свързано преди всичко с остарелия автомобилен парк и с лошото управление на трафика, посочва АФП. От 250 000 закупени коли през 2013 г., едва 20 000 са били нови, цитира агенцията данни на продавачи.

„Превърнахме сме се в автомобилното гробище на Европа, откакто катализаторът е задължителен в развитите страни. И под претекст да бъдат защитени бедните, властите не насърчават купуването на нови коли“, обобщава монтьор в сервиз.

Столицата на България страда и от хронични задръствания. Улиците в София рядко се мият, дори в центъра на града. А в крайните квартали жителите имат късмета да видят улиците чисти само когато наближават местни избори.

„Тровим си въздуха сами“

Враца, град с население от 70 000 жители в бедния северозападен регион, разполага със система за централно парно отопление и газова мрежа. Те обаче са прекалено скъпи за огромното мнозинство от населението.

„Химическият завод, който тровеше Враца, град, разположен в подножието на Балкана, е затворен от края на комунизма. Неговата смърт обаче потопи града в безработица и бедност. Сега си тровим въздуха сами“, обобщава пенсионирана учителка.

Представители на ромското малцинство, при което безработицата надхвърля 50 процента, не се колебаят да рискуват живота си, за да се сдобият с въглища, като проникват в затворените мини, разказва тя.

БТА

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.