Как фермерите от сушава Калифорния изнасят вода за Китай

Незапомняни зимни бури връхлитат голяма част от САЩ, а Калифорния страда от най-тежката суша в историята си. Защо тогава най-важният за американското земеделие щат използва милиони галони вода, за да произвежда сено, най-вече от люцерна, което след това се изнася в Китай?

Водохранилищата в Калифорния са почти празни на фона на най-тежката суша в историята на американския щат.

„Сега тук би трябвало да е райска градина“, казва фермерът Джон Дофълмайър, гледайки отвисоко една безмилостно суха, почерняла от слънцето долина, докато малката му останали крави пасат сеното, което той е бил принуден да купи, за да останат здрави.

По пресъхналите ливади на Централната калифорнийска долина фермери като Дофълмайър продават добитъка си. Други са принудени да избират кои посеви да получават оскъдно напояване и кои да увехнат.

„В тези сухи времена сушата има много важни последици далеч отвъд Калифорния“, казва Дофълмайър, докато неговият добитък върви в колона зад малкия му трактор, който носи само една бала сено.

„Не сме виждали нищо подобно преди – това е нещо ново за всички“, обобщава той.

Калифорния е най-големият земеделски щат в САЩ. Половината от плодовете и зеленчуците в страната се отглеждат тук.

Фермерите призовават за спешна помощ, хората в градовете са приканвани да пестят водата и губернаторът предупреждава за рекордна суша. В другия край на щата, на юг, водата обаче „вали“ от пръскачки.

Фермерите в Калифорния, където слънцето грее 365 дни в годината, изнасят фураж за Китай.

Императорската долина, на юг, която граничи с Мексико, черпи вода от река Колорадо чрез спасителния Общоамерикански канал (с дължина 130 километра, в Югоизточна Калифорния, който доставя вода от река Колорадо в Императорската долина и девет града в щата – бел. прев.).

Каналът държи пустинята жива със стотици хектари тучни ливади, голяма част от които с люцерна – жадна за вода, но пък питателна храна за домашни животни, на която някога се крепеше производството на млечни продукти там, но сега изпълнява същата задача за Китай.

„Стотици милиарди галони вода биват изнасяни всяка година под формата на люцерна от Калифорния“, твърди професор Робърт Гленън от Arizona College of Law.

„Това е огромно количество. Достатъчно е за годишното потребление на милиони семейства – това е много вода, особено когато погледнете ужасяващата суша в целия югозапад.“

Мануел Рамирес от K&M Press е износител в Императорската долина и неговите хамбари са пълни със сено, което трябва да се пресова, да се натъпче в пластмасови опаковки, да се натовари в контейнери и да се транспортира направо до пристанища, за да бъде превозено с кораби до Азия и Близкия изток.

„Износът за Китай се увеличава през последните няколко години. Започнахме преди пет години и търсенето на люцерна нараства“, разказва той.

„Това е изгодно. Ние имаме изобилие от вода, което ни позволява да произвеждаме сено за чуждестранния пазар.“

Евтината вода и търговският дисбаланс на САЩ с Китай правят този бизнес не просто изпълним, а печеливш.

„Нашият внос е по-голям от износа, така че много корабни компании търсят да вземат нещо на връщане“, обяснява Гленън. „И сеното е една от стоките, които те товарят.“

Сега е по-евтино да бъде изпратена люцерна от Лос Анджелис до Пекин, отколкото от Императорската до Централната долина.

„Трябва да се отнасяме към този ресурс като ограничен, какъвто той е“, предупреждава Гленън. „Вместо това повечето от нас, в Щатите, мислим, че водата е като въздуха, безкрайна и неизчерпаема, когато при всички случаи в практиката тя е ограничена и изчерпаема.“

Фермерът Рони Лангрубър, който отглежда люцерна, е на мнение, че дава своя малък принос за излизане на американската икономика от рецесията.

„Според мен това е част от глобалната икономика“, казва той, като допълва, че само малка част от сеното отива в Китай.

„Трябва да направим нещо, за да уравновесим този търговски дисбаланс, и люцерната е малка част от онова, което можем да направим в Императорската долина, за да помогнем за това.“

Лангрубър твърди, че целият този аргумент против износа на вода е нелеп, защото във всички изнасяни селскостопански продукти е вложена скъпоценната течност и има няколко по-добри начина за нейното използване.

„По-ефективно ли е водата да бъде употребявана за голф игрище за филмовите звезди? Или е по-ефективно фермерите да я използват, за да отглеждат посеви и да ги изнасят и да създават този огромен икономически мотор, който движи нашата страна?“, пита риторично той.

Япония, Южна Корея и Обединените арабски емирства, всички те купуват сено от Калифорния. Цената сега е толкова висока, че много местни фермери, които произвеждат млечни продукти, и животновъди не могат да си позволят да купуват, когато завалят дъждове и техните обичайни запаси се окажат недостатъчни.

Те обаче трябва да купят, каквото могат.

Собственикът на ранчо Джон Дофълмайър, разбира се, гледа на всичко това като на износ на вода в чужбина – той се засяга от факта, че зад граница бива изпращано сено.

Камионите със сено, които потеглят от Императорската долина на север, са обичайна гледка – въпреки високите цени, животновъдите трябва да купят, каквото могат.

Въпреки валежите в Северна Калифорния в последно време все още е налице критичен недостиг на вода.

Сушата често служи като извинение за политиците да строят язовири или да занижават екологичния контрол, но това не е решение в дългосрочен план.

На онези места, където водата е в изобилие – и глобалната търговия изкривява местния пазар – решенията трябва да бъдат взимани от онези, които нямат какво да спечелят.

Ето къде нещата стават още по-сложни.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.