Икономическата битка за Украйна – газ и шоколад

Няма да е нито лесно, нито евтино да се подмогне украинската икономика

Украинската икономика е в пълен хаос. Националната валута – гривнята – загуби близо 20% от стойността си през последния месец. Резервите от чуждестранна валута се свиха до 15 милиарда долара въпреки налагането на капиталов контрол. Банковите депозити намаляха с над 3% през първата половина на февруари и от началото на революцията властите наложиха ограничения на по-нататъшните тегления на вложения. Данъчните приходи спаднаха рязко и изплащането на пенсиите се бави.

Украйна бе в достатъчно лошо икономическо състояние още преди всичко, което я връхлетя през последните месеци: това бе една от причините, поради които Виктор Янукович, сваленият президент, избра 15 милиарда долара под формата на руски заеми пред споразумението с Европейския съюз, а решението доведе до неговото падане от власт. Поддържайки украинската икономика, Русия изглежда има властта, като доставчик на енергия, търговски партньор и кредитор, да я парализира.

Най-явната икономическа атака би била да бъде спрян газът за Украйна. Това няма да има сериозни последици нито за западните потребители, чийто газ е доставян през Украйна, нито за печалбите на Русия. Други руски газопроводи биха могли да транспортират голяма част от този газ. Това обаче все пак би било скъпо струваща тактика, от която украинците не са толкова уязвими, колкото може да изглеждат. Те имат големи газови хранилища, разположени удобно в западната част на страната.
Не е ясно колко точно газ може да бъде складиран в тези съоръжения, нито пък чия собственост са те. След меката зима обаче Украйна вероятно разполага със запаси за няколко месеца. Нещо повече, тя трябва да е в състояние да внася газ от Словакия, като обърне потока по главния газопровод от изток на запад. Украйна на два пъти е правила това с по-малки газопроводи при предишни спорове с Русия.

Търговията е оръжие, което има цена и за агресора. Една четвърт от украинския износ отива на изток и Владимир Путин не се свени да го възпрепятства; руските ограничения, като наложените на украинския шоколад миналата година, може да струват на страната милиарди долари, като загубите бъдат причинени преднамерено на определени сектори, дори на конкретни олигарси. Преди дни Русия забрани вноса на свинско месо от Украйна, като се аргументира, че политическата нестабилност е подкопала проверките за безопасност.

Като кредитор, Русия си осигури пространство за ходове, които могат да навредят на Украйна. Спасителният заем, отпуснат на Янукович, от 3 милиарда долара, които бе предоставен преди революцията, дава на Путин лост за влияние, който може да осуети всякакви опити за постигане на споразумение с други кредитори преди предстоящи плащания. При това някои условия в договора, записани с дребен шрифт, гласят, че ако делът на украинския дълг от брутния вътрешен продукт на страната надхвърли 60%, то това ще означава автоматично, че тя е изпаднала в неплатежоспособност.

Защитната тактика на Русия, облечена в законова форма, може да затрудни решаването на проблема с дълговете на Украйна, в момент, когато е сигурно, че те ще се увеличат; без кредити от Запада украинското правителство ще остане без пари. Ако страната водеше разумна икономическа политика, тя щеше да има възможност да взима лесно заеми, тъй като държавният дълг, възлизащ в момента на 47% от БВП, не е прекалено голям. Политиката на Украйна обаче почти никога не се е отличавала със здрав разум, а напротив, с разточителство, и инвеститорите, които подкрепяха това прахосничество, когато бившата съветска република предлагаше високи лихви и стабилна валута, сега не се виждат никакви.

Време е за Международния валутен фонд (МВФ), който има повече от богат опит с този род кризи с баланса на плащанията. Стандартното лечение включва тежки реформи, в украинския случай сериозна девалвация на националната валута (която до голяма степен вече е факт), орязване на енергийните субсидии и значителни бюджетни съкращения в замяна на средства за задържане на страната на повърхността, докато тя отново бъде в състояние да взима кредити на частните пазари. Украйна вероятно се нуждае от 3 до 4 милиарда долара за финансиране на бюджета за периода до след изборите през май. Един по-голям кредит от 15 милиарда долара ще й позволи да обслужи външния си дълг през идната година.

САЩ желаят силно МВФ да договори голям пакет кредити и реформи колкото се може по-скоро, като твърдят, че украинското преходно правителство не само се нуждае от подкрепа, но и може да постигне напредък там, където други се провалиха. Олександър Турчинов, изпълняващият длъжността президент, вече даде да се разбере, че ще приеме всички условия на международната финансова институция, включително драконовски съкращения на разходите.

На мнозина технократи и страни членки на МВФ обаче не им допада идеята САЩ да използват фонда като геополитически инструмент – безпокойства, засилени от факта, че американският Конгрес неотдавна отказа да одобри увеличаване на уставния капитал на МВФ. Те биха предпочели фондът да отпусне 1 милиард долара, с няколко условия, чрез своя инструмент за бързо финансиране. Краткосрочна помощ е на разположение и от други места.

На 5 март Европейският съюз предложи 1,6 милиарда евро макроикономическа помощ в краткосрочен план, както и голяма помощ за развитие в по-дългосрочен (Брюксел освен това иска да възобнови търговските преговори, прекъснати внезапно от Янукович). Прибавете единия милиард долара кредитни гаранции, обявени преди броени дни от държавния секретар на САЩ Джон Кери, и Украйна вероятно ще може да продължи напред, макар и с неуверени стъпки, до май, когато едно новоизбрано правителство ще може да договори дългосрочен пакет.

Политиката на спасяване може да се окаже по-трудна, когато стане ясно къде могат да се озоват накрая част от парите. Да бъдат използвани парите на западните данъкоплатци за изплащане на дълговете към Путин или хедж фондове, закупили украински облигации с висока доходност, е отвратителна перспектива. Така че Украйна може да се опита да предоговори условията със своите кредитори, където лостовете за влияние на руския президент могат да влязат в употреба.

Печеливша карта обаче може да се окаже един план за реформи със солидна западна подкрепа. Ако украинската икономика бъде трансформирана и МВФ е удовлетворен, преднамерено обструктивната тактика на Русия няма да забави връщането на страната на пазара, дори това да доведе до фалит под някаква форма. Ако ангажиментът на Украйна към реформите обаче бъде разколебан, то Русия ще получи възможност да причини още повече неприятности.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.