Не ви ли е срам с тоя 22 км тунел при Кресна? Паметник на българската лакомия

Трите тунела на магистрала „Люлин“ са с обща дължина 1,26 км, в по-голямата си част абсолютно безсмислени, построени върху равното. Снимка: e-vestnik

22-километровия тунел на магистрала „Струма“ при Кресна все повече става реален проект, който ще се финансира с европейски пари и от бюджета.
Преди години този вариант на пътя през Кресненското дефиле изглеждаше някаква шега, налудничава идея на проектанти, които опитват да пробутат идеи.

Но, не. От четири варианта за трасето на магистрала „Струма”, експертни съвети, инженери, еколози, чиновници и политически кабинети са избрали точно този. Тунел с обща дължина 22 километра (на 2-3 парчета, едното 15-18 км). С две отделни тръби, всяка с ширина колкото за две платна. Тунелите ще минават на 30 метра под земята, бетер метро. Все едно става дума за някакъв фантастичен филм. В най-бедната страна на Европа, най-големият тунел. Съперничи на тунела под Ламанша и на пътния 20-километров тунел под Алпите между Швейцария и Италия. Само че тук няма някоя планина като Алпи, ами едно тясно дефиле. И вместо магистралата да го заобиколи, ще минава под него. Страхотно.

Щеше да е добре, ако не мирише на корупция. За този тунел ще отидат 1,1 милиарда лева по първоначални оценки. Реално сигурно ще глътне 700-800 млн. евро. От тях поне 80% ще дойдат от Европа. И поне 20-30 процента ще отидат в обръчите от фирми на партиите. Не на една партия. На няколко. И на тези на власт, и на опозицията. Сегашният тунел като проект се появява по времето на тройната коалиция, под крилото на министър Гагаузов, прегърнат е грижливо и придвижен от правителството на Борисов (Плевнелиев и Лилито Попова), сегашните го довършват. При предишното правителство в парламента някакъв заблуден депутат от БСП отправи питане към министърката Лили Попова защо са избрали този безумен вариант, а тя му обясни, че той е избран първоначално при предишното правителство, а те просто го продължават. Разбира се, ще го строят следващите и по-следващите, които и да са те. Всички са в играта. От баницата няма да се откажат.

Става така, че подобни проекти са единственият начин да влязат някакви инвестиции в България. Някой ще прибере проценти, ама ще има и за други, ще влязат пари в икономиката. Тъжна работа.

Някой ще каже – ама това е технически въпрос, наистина може тунелът да е най-правилното решение.
Няма нужда да си инженер, за да видиш, че проектът е грандомански и корупционен. Който иска да се разходи по магистрала „Люлин” да види какви безсмислени тунели и бетонни укрепвания отстрани има.

Друг от тунелите на магистрала „Люлин“, също построен върху равното. Има още 26 моста и виадукта, отделно укрепителни стени с дължина 2,7 км. Много обръчи от фирми са се нахранили тук. Снимка: e-vestnik

Тунели, които не пробиват планина, а са построени в равното и отгоре са засипвани, за да станат тунели. Такива се правят по света, за да осигурят връзка от двете страни на пътя на животните в дивата природа. Но люлинските тунели са три и са доста дълги, повече от нуждите на животинския свят. В Западна България животните са обгрижени отвсякъде. И хората, конкретните хора, които пробутват тия проекти са добре обгрижени и добре нахранени.

Кресненското дефиле е сеизмична зона с доста чести локални земетресения. На 100 години се случват поне две-три по-силни. Съвсем реална е опасността този тунел да се повреди скоро след построяването му. Бил проектиран да издържи земетресение 9-а степен по Рихтер, бият се в гърдите проектантите. Абе, щял да издържи. Сигурно. Ама да си представим за момент, че тук и там се напука и като го затворят за два месеца, магистрала „Струма” ще се превърне в кошмар. Потокът от коли ще потече по дефилето, както досега.
И поддръжката на този тунел пак по предварителни оценки ще е към 20 млн. лева годишно. Пак баницата… Това са около 10% от постъпленията от винетни такси сега. Демек – един тунел от 20 км ще гълта една десета от парите за хиляди километра пътища в България.

Големите защитници на този проект трябва да се разходят до Алпите и да минат през онзи 20-километров тунел, за да разберат с какво са се захванали. Хич не е приятно, не се движиш бързо, всяка авария на кола може да се превърне в катастрофа и затваряне на пътя за часове. Но там няма друг начин – не можеш да минеш с кола през Алпите отгоре или отстрани.

Има алтернативен проект за тунел при Кресна във високата част на баирите, който да е на много парчета с къси дължини по 500 метра, които се редуват с магистрала на открито. Уж било по-добре. Възможно е, но не се знае колко скъпо ще излезе, като започнат едни търгове, обществени поръчки, като се появят едни фирми да обясняват как тук и там не знам си какво, колко е сложно. И еколозите били против магистрала по високото, а срещу тунела не възразявали. С подземен тунел поне е ясно, че две машини ще копаят. Ще копаят основно, за да вземат едни хора едни милиони. И да ни се смеят в Европа.

Толкова ли няма място в България една магистрала да заобиколи едно дефиле? Кой ще се закълне, че останалите предложени три варианта за трасе действително са по-неподходящи от 22-километров тунел?

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.