Рекламите като забавление в Интернет

В Интернет се появяват все повече сайтове, където рекламите са форма на забавление

До неотдавна възприемахме рекламите като неприятно прекъсване на това, което искаме да гледаме или да прочетем. Днес нещата се променят и рекламите все повече започват да се представят като вид забавление. Изненадващо, дори идеята за канали само с реклами започва да придобива популярност.

Didja.com ще използва рекламите като основна атракция, както това правят вече няколко други сайта

Една от причините за това е разпространението на високоскоростни Интернет връзки, които улесняват потребителите в гледането и тегленето на видео клипове. Това позволява на медийни компании, агенции и рекламодатели да създават уеб сайтове, които съдържат изцяло реклами, но като форма на забавление, а не на нагло търгашество.

Странното е, че тази мода съвпада с друг силен импулс сред потребителите: да избягват максимално нежеланата реклама. Телевизионните зрители в САЩ например, плащат по хиляди долари на година за устройства, които филтрират рекламите. В същото време намаляват и цените на Интернет рекламите.

Спред Майкъл Якобс, вицепрезидент на рекламната агенция МRM Worldwide в Ню Йорк, ключовият момент е, че в Интернет “имаш аудитория, която е избрала доброволно да посети сайта ти и да види рекламите, което не може да се каже за хората пред телевизорите.”

“Това е в природата на Интернет – да предлага дестинации, където знаеш, че можеш да отидеш и знаеш какво ще видиш,” казва Якобс. “Разбира се важна роля играе и забавлението, което сайтовете предлагат. Броят на посетителите показва, че идеята е успешна.”

Наистина, сайтът veryfunnyads.com например, за една година е генерирал 63 милиона посещения.

“Идеята е проста – кратки 30 секундни клипчета, които забавляват хората,” казва Кен Шваб, част от екипа на „Тайм Уорнър“.

Споменатият сайт за смешни реклами е част от кампанията на американската телевизия TBS, носеща мотото “Много смешно.” Идеята е TBS да стане най-популярната телевизия в САЩ за забавни филми и предавания.

“Иначе повечето хора биха предпочели да няма реклами, защото повечето от тях не носят каквото и да е забавление – напротив, прекъсват забавлението,” смята Шваб и допълва, че при TBS “разликата е, че има много ясно предложение – за забавни реклами както на сайта, така и по телевизията.”

Шваб допълва, че най-забавните реклами от сайта ще бъдат пускани и по телевизионния канал, с надеждата, че зрителите няма по навик да превключат на друга програма.

“Аз съм в бизнеса, а пак не гледам повечето от рекламите,” казва Дейвид Дрога, председател на нюйоркската агенция Droga5. “Но се спирам на истински добрите.”

“Когато хората имат избор – това променя цялата игра,” казва Дрога. “Всичко е до контрола. Ако една реклама е интересна, хората я гледат. Ако не е, значи им губи времето и те я спират.”

След около месец Дрога смята да изпробва тази своя теория. Заедно с партньорите си от Publicis Groupe Droga5 ще пусне сайта honeyshed.com.

Дрога обяснява, че това ще е проект насочен към младата аудитория – от 18 до 30 години. Информацията ще се поднася под формата на забавни видео клипове, а не като традиционни реклами. Всеки клип ще е дълъг около две-три минути и ще бъде представян от водещ, който се смята за авторитет в дадена област – например коли, мода или компютри.

“Единственият ни шанс да сме успешни е прозрачността,” казва Дрога. “Хората знаят, че цялата идея е нещо да им бъде продадено и ако това се случи, заедно може да се радваме на успешната сделка.”

NBC, една от най-големите американски телевизии – собственост на General Electric, също смята да влезе в бизнеса със забавните реклами. Проектът ще се върти около авторското съдържание. Другата година от компанията смятат да пуснат сайт, който ще включва реклами, трейлъри, чатове, както и инструменти, чрез които потребителите сами ще могат да създават свои реклами. Засега за име на проекта се сочи didja.com.

“Важното е хората да намират съдържанието за важно и приложимо,” казва Крис Макъмбър от USA Network. “Зрителите искат да се забавляват когато те поискат, както те поискат и същото е и с рекламите.”

“Ако те не намират реклама за интересна или важна, то те няма изобщо да си я пуснат,” допълва той. “Това ще е платформа, където клиентите сами ще избират да гледат любимите си реклами и също така ще могат да намерят повече информация за даден продукт.”

Появата на все повече портали посветени на рекламите като забавление, показва, че идеята вече достига върха си.

“Не мисля, че ключа е просто в слагането на реклмаи в Интернет, а повече в създаването на качествено забавление за зрителите, което между другото включва и реклама,” казва Якобс от MRM. Неговата агенция наскоро нашумя с музикалните клипчета Webisodes, рекламиращи Intel, чийто режисьор е Кристофър Гест. В момента те са сериозен Интернет хит и се гледат в сайтове като youtube.com и itgetseasier.com.

От друга страна обаче, едно проучване на сайта adweek.com от тази седмица показва, че идеята за реклами като забавление все още не е доизпипана.

13 процента от отговорилите смятат, че сайтовете за забавни реклами са “прекрасно допълнение към поп културата”, докато 43 процента ги наричат “твърде ограничени и обречени на провал.” Останалите отговорили, 44 процента, са съгласни с твърдението, че “все още нищо не може да се каже, ще поживеем и ще видим.”

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.