СофияПловдивВарнаБургасРусе

Скандалът с ЕРП, скъпият дизел и ненормалната енергийна ситуация у нас

Протести срещу ЕРП и цените на тока през февруари 2013 г. Снимка: Булфото

България е изправена пред голям скандал. На път е да вземе лицензите на Електроразпределителните дружества, които са големи чужди компании. Причината е, че те си удържат самоволно от задълженията към НЕК едни пари, с които искат да си компенсират скъпия ток от фотоволтаични, вятърни и др. ВЕИ централи. Рязкото нарастване на тези централи у нас за последните 3 години – вече са над 1000 мегавата, колкото един блок на АЕЦ – създава проблеми и механизмът, измислен по времето на ГЕРБ за балансиране на цените е оспорен в съда. И тъй като няма нов механизъм, ЕРП-тата си взимат своето, по сметки, които те са си направили. Така трите ЕРП – ЧЕЗ, ЕВН-България, Енерго-Про вече са

задлъжнели към НЕК общо с 347 млн. лева.

Това е нарушение на закона и ДКЕВР може да им отнеме лиценза, ако не си платят на НЕК. Но пък отнемането на лиценза на три големи чужди компании е лош знак и ще ни нареди до Албания, където изгониха чуждите ЕРП-собственици, сред които и до болка познатия у нас ЧЕЗ. То всъщност България обективно се нарежда до Албания и по много други показатели и сюжети в политиката.

Министърът на икономиката и енергетиката Стойнев дори се срещал с чужди посланици да им обясни, че държавата няма да отстъпи и си иска парите. Посланиците, разбира се, са на страната на ЕРП-тата. Скандалът е неизбежен. И международен.

Протести срещу ЕРП и цените на тока през февруари 2013 г. Снимка: Булфото

Сега при спадащото потребление на енергия със затоплянето на времето, е изключен един блок на АЕЦ, също и други мощности (а на това отгоре искат да строят и „Белене”, и още един блок в Козлодуй). Същевременно по договор има задължение да се изкупува енергията от ВЕИ централите. Цената на техния ток обаче е висока. Затова министърът преди няколко дни е ограничил изкупуването на ток от ВЕИ до 40%. Защото при сегашната по-слаба консумация делът на скъпия ток от ВЕИ нараства застрашително, ако се изкупува 100%. Всеки момент ще започнат драматични декларации и съдебни процеси срещу НЕК, държавата, министъра, от страна на собственици на фотоволтаични и вятърни централи.

Оказва се, че за ток и парно в България никой не иска да плаща, нито чужди компании, нито граждани. Всички намират цените за несправедливи.
Поради същите причини

най-голямата Топлофикация – софийската – има задължения от 555 млн. лв.

към Българския енергиен холдинг (изкупен от БЕХ дълг към Булгаргаз), както съобщи министърът на икономиката и енергетиката. Софиянци не си плащат парното, а цените в последните години са били такива, че се е случвало да генерират загуба. Пък мнозина твърдят, че парното е несправедливо скъпо. Също както ЕРП-тата смятат, че е несправедливо да си плащат на НЕК, без подходящи според тях компенсации за скъпия ток от ВЕИ.
А в София парно плащат само около 60 процента от абонатите, останалите не се и опитват. Някои са натрупали неплатени сметки за 7-8 години назад и чакат Топлофикация София да фалира и да им се размине. Останалите балами си плащат. Адвокатите на Топлофикация периодично завеждат дела срещу длъжници, като по правило печелят в съда (много малко изключения има, за единични спорни случаи). Длъжниците с по-значителни суми са десетки хиляди и няма как да дадеш под съд всички едновременно. Затова се действа като на лотария – иск към този, иск към онзи.

Ей това е енергийната ситуация в България. Нищо не е наред. А на тортата отгоре има две черешки:
– цената на газа, която е една от най-високите в Европа, в момента около 420 долара.
– и цените на „Лукойл”.
След всички мъдри преговори и договори на последните три правителства, в които уж все били защитени интересите на България, а цените все били намалени, у нас плащаме за руския газ повече, отколкото по-богати страни в Европа.

Цените на дизела в България са традиционно по-високи от много европейски държави. В момента, към 24 март,

цените на дизела у нас са по-високи от цените в 9 страни членки на ЕС,

сред които Франция, Люксембург, Полша, Румъния и др. (виж тук). Това е при положение, че акцизите на горивата у нас са най-ниски в ЕС, заплатите в производството и по бензиностанциите са най-ниски, а дизелът е произвеждан от най-евтиния уралски петрол. Ако някой не знае, по бензиностанциите на „Шел” и ОМВ също се продава дизел и бензин, произведен в „Лукойл Нефтохим Бургас”, с изключение на някои по-скъпи високооктанови горива (и цените по всички големи вериги бензиностанции са еднакви).

ОМВ, „Шел“, „Лукойл“ и др. продават дизела по-скъпо от бензина и с еднакви цени, което предизвиква подозрения за картелно споразумение. Снимка: e-vestnik

Срещу рекетьорските цени на „Лукойл” протести няма, никой не иска да ги намалява. Приели са ги да са по-високи от тези в по-богати европейски държави.
Докато токът у нас е твърдо най-евтин от всички страни членки на ЕС, от някои и над 2 пъти по-евтин. С повече от 20% е по-евтин от най-евтиния ток в Европа – румънският. И, за разлика от дизела, искат тока още да поевтинява, което е абсурд, защото системата може да гръмне или НЕК да фалира.

Как въобще съществува в това ненормално положение българският енергиен пазар?

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.