СофияПловдивВарнаБургасРусе

Такситата-капани в София

Излъганите няма на кого да се оплачат, софийски компании посочват несъществуващи телефони

ОК-Софтранс – имитация на известната софийска таксикомпания ОК – Супертранс. Снимки: авторът
Тарифата на ОК-Софтранс, имитация на ОК – Супертранс – 3,50 лв. на километър. Снимки: авторът

Ако минете покрай Съдебната палата и се вгледате малко по-внимателно в стоящите наоколо таксита, няма как да не ви направят впечатление някои от тях. Привидно изглеждат като коли на известни такси-компании. Приликата е само на пръв поглед. Това са таксита капани, които имитират емблемите и имената, а понякога дори и номерата, на по-известните компании. Основната разлика обаче е в тарифите – 3,90 лв. на километър, 6,90 лв. на километър, 1,50 лв. на километър и т. н.

ОК-Супершанс – имитация на известната софийска таксикомпания ОК – Супертранс. Снимки: авторът
Тарифата на ОК – супершанс – 1,49 лв. на километър дневна. Това е 1 лв. на километър повече от тарифите на оригиналната фирма ОК Супертранс. Снимки: авторът

Такситата-капани с тези кожодерски цени чакат наивни клиенти, качват ги и… в края на курса те разбират, че апаратът показва 36 лв., вместо 2-3 лв., примерно. Или пък клиентът забелязва още на първия километър, че броячът е вече на 5 лв. Следва скандал, при който шофьорът обяснява – „Да си гледал, аз съм си обявил тарифата, ако искаш”. Скандалът завършва с плащане, защото клиентите обикновено са безпомощни и по-възпитани от шофьора. Дори за 1 километър, когато измаменият забележи, че броячът показва фантастична сума, шофьорът прибира достатъчно. Толкова би взел за 2-3 курса по няколко километра. Спира и чака следващата жертва. Така печелят същите пари, колкото таксиджиите, които се скъсват от работа.

ОК – Велир СМ транс – имитация на известната софийска таксикомпания ОК – Супертранс. Снимки: авторът
Тарифата на ОК – Велир СМ транс – 1,49 лв. на километър дневна. Снимки: авторът

Такива “мухоловки” се навъртат не само около Съдебната палата, но и на Централна гара, летището, около по-известните столични хотели, в близост до НДК, около по-големите спирки на градския транспорт и т.н. По 1-2 такива таксита винаги стоят до БНБ на жълтите павета. Нахалството им стига до там, че дори се навъртат около някои болници и “обират” възрастни хора, както и тези, които не са добре със здравето и бързат да се приберат час по-скоро.

ОК Супертранс – оригиналът. Снимки: авторът
ОК Автотранс – имитацията. Някои имитатори на ОК – Супертранс имат същите тарифи като тях, други – от 3 до 12 пъти по-високи.

Таксиджиите измамници разчитат най-вече на чужденци, които, освен че са платежоспособни, твърде рядко са готови да се разправят за някакви си 15-20 евро, макар че сметката реално трябва да е от 2 до 4. Жертвите често са и залисани граждани, които в бързината не се сещат да погледнат тарифата.

Емблемата с телефона на Такси 2001 имитира по цвят и форма досегашното лого на известната софийска компания с телефон 9 12 80, изписван по същия начин. Заради имитациите неотдавна фирмата си смени логото. Тарифата на различни коли от фирмата Такси 2001 се движи около 4-5 лв. на километър. Изписаният отстрани телефон не съществува. Снимки: авторът
Тарифа на кола от Такси 2001 – 4,90 лв. на километър дневна. Такситата от тази фирма нямат единна цена, но варират около 4-5 лв. на километър. Снимки: авторът

Друг прийом, който използват някои превозвачи, е да сменят тарифите в зависимост от това дали са на летището или в центъра да речем. По морето пък цените са още по изумителни, като достигат и дори минават 8 лв. на километър. Често се стига и до пазарлък, като тогава броячът въобще не се включва, а превозът се извършва на договорената цена.
В София особено бият на очи няколко по-луксозни коли, отличаващи се с особен жълт цвят, клонящ към бежово, на компанията “Такси 2001” ООД. Цената за километър започва от 3,90 лв. и достига над 6 лв. при различните коли на фирмата.

В един петъчен следобед пишещият тези редове се опита да снима една от колите на „Такси 2001” ООД и кожодерската тарифа, лепната на стъклото. Шофьорът скочи и „любезно” ме осведоми, че „ще гризна дръвцето”, а журналистите сме били нахални.

Тарифа 1,95 лв. на километър. Снимки: авторът
Тарифа на кола от Такси 2001 – 3,90 лв. на километър дневна.

Шофьорите отказаха да коментират защо ги притеснява обективът и какво им пречат снимките на колите и тарифите им. Един дори се опита да прибегне до саморазправа пред безучастните погледи на двама полицаи. Възпълничкият шофьор все пак се принуди да охлади ентусиазма си и да си се прибере в “капана” си, в очакване на следващата жертва.

И шофьорите на нормалните фирми недоволстват, но в случая остават безпомощни. По думите на един от тях, щом като имитацията на име и емблема не е напълно точна, значи всичко си е в рамките на закона. Потърпевши си остават “ощипаните” граждани и имитираните компании.

Румен Крумов, шеф на съюза на превозвачите, заяви пред e-vestnik, че според него в условията на пазарна икономика, е невъзможно да бъдат ограничени тарифите и всеки може свободно да определя цените си. Друг бил въпросът, доколко са реалистични суми от порядъка на 5 лв. за километър. Що се отнася до имитацията на известни компании, до момента няма нищо направено, макар в закона да е посочено, че може емблемите, името и цветовете да съвпадат до 70%, смята Крумов, според когото причина е мудното законодателство.

Самите клиенти пък няма къде да се оплачат, ако се почувстват ощетени. Особено чужденците. Практиката в България в момента е недоволните да звънят в компанията – превозвач. Не рядко обаче посочените телефони са недействителни. Ако се опитате да наберете номер 912 21 21 на фирмата-имитация – “ОК супершанс” (спекулираща с името на най-голямата такси-компания в София) ще чуете: “Избрали сте несъществуващ номер”. Подобно е и положението с “Такси 2001” ООД с кожодерските тарифи. В случай че направите опит да се свържете с тях, ще бъдете прехвърлен към служба “Справки”.

Единственото спасение от такситата капани е предварително да гледате тарифите и по време на движение отрано да следите брояча.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.