СофияПловдивВарнаБургасРусе

Изборите засилват търсенето на захар в Индия

Ройтерс

Пътнически влак в Мумбай. Снимка: майджърни

Намдев Десай, който държи малък ресторант близо до офиса на управляващия партия Индийски национален конгрес в Южен Мумбай, се е запасил със студени сладки напитки през последните няколко седмици, за да утолява жаждата на партийните служители при протичащите в Индия парламентарни избори.

Докато кампанията набира скорост в лятната жега, продажбите на тези напитки ще скочат, което евентуално ще повиши търсенето на захар в един от най-големите производители на подсладителя – Индия – до рекордно равнище този месец.

Същевременно засиленото търсене на захар ще отклони предлагането от износа и ще подкрепи световните цени на захарта, които изгубиха над 5% досега през април.

Потреблението на разхладителни напитки и сладолед, а съответно и търсенето на захар, се повишават в Индия през летните месеци, които горе-долу обхващат периода март-юни.

Тази година обаче търсенето е по-голямо, тъй като партиите организират огромни митинги, някои от които са посетени от около 300 000 души, непоколебими въпреки знойната горещина, която може да прехвърли 40 градуса по Целзий.

„Винаги има някое мероприятие и партийните служители наводняват района. Те купуват разхладителни напитки, тъй като са по-евтини от сока,“ казва Десай, чийто ресторант „Васант Сагар“ в момента продава около 150 бутилки студени напитки на ден спрямо 30-40 бутилки в обикновено време. „На събитията продавам 100 за час,“ допълни той.

Местните цени на захарта се повишиха над производствената стойност за първи път от година заради силното търсене, това обаче засегна износа на индийския подсладител, който сега е по-скъп, отколкото доставките от Тайланд и Бразилия.

Индия е вторият по големина производител на захар след Бразилия и се опитва да разтовари един излишък на един вече добре задоволен световен пазар.

„Засиленото търсене на захар в Индия ще се запази до края на май. Имаме избори още един месец и след това започва търсенето, свързано със сезона на сватбите,“ посочи Ашок Джаин, който е президент на Мумбайската асоциация на търговците на захар.

Традиционните индийски сладки, както и сладоледите, и студените напитки се предлагат на сватбените тържества в Индия, където сезонът на бракосъчетанията бележи връхната си точка през май.

Джайн очаква търсенето на захар в страната да достигне рекордно равнище през април, поне с 10 % над отчетените около 2,1 милиона тона за същия месец миналата година.

Индийските захарни фабрики като Sakthi Sugars, Shree Renuka отчетоха увеличение на поръчките през предизборната кампания.

„Има засилена политическа активност и ние получаваме по-големи поръчки. Мисля, че има възможност цените на захарта да нарастват още,“ посочи пред Ройтерс М.Маникам, изпълнителен вице-председател на Sakthi Sugars.

Почти рекордни разходи за избори

Цените на захарта вероятно ще продължат да се повишават, докато партиите се опитват да привлекат поддръжници.

„Да правиш кампания през лятото не е лесна работа. Трябва да се погрижиш за партийните служители. Трябва да осигуриш напитки и храна иначе никой няма да се включи в твоята кампания,“ посочи лидер от Бхаратия джаната от щата Махаращра, който пожела анонимност.

Очаква се индийските политици да похарчат около 5 милиарда долара в кампанията за изборите – сума, която е втора по големина за всички времена след най-скъпата кампания за президентските избори в САЩ.

„Дават всичко безплатно. Студени напитки, храна. Това е една от причините да участвам в кампанията,“ казва 18-годишният Файзал Шайкх, докато крещи „Abki baar, Modi sarkar (Този път, правителство на Моди)“ в изключително беден район в покрайнините на Мумбай. Той има предвид Нарендра Моди, който е основният кандидат на най-голямата опозиционна партия в Индия Бхаратия джаната.

Заводите за захар се очертават като победители

Захарните заводи като Shree Renuka, Bajaj Hindusthan, Balrampur Chini Mills и E.I.D-Parry се оказват победители, защото цената на захарта скочи.

Цената на индийската захар скочи над 10 % от началото на март и достигна най-високата си стойност от 14 месеца и половина на 4 април.

Заводите в щата Махаращра, който произвежда най-много захар, продават подсладителя с 5 % над производствената стойност този месец. Превишаването на този праг се случва за първи път от януари 2013 година.

По-високите цени трябва да помогнат на Balrampur и Shree Renuka да се върнат към печалба през тримесечието, приключващо през март, посочи Ачал Лохаде, вицепрезидент на JM Financial Institutional Securities Private Ltd.

След като отчетоха загуби през 2013 2014 година, повечето компании, произвеждащи захар, биха излезли на печалба през 2014 15, допълни Лохаде.

Акциите на Balrampur скочиха с 20 %, а на Bajaj Hindusthan с 25% през март, изпреварвайки повишението от 6% на основния индекс.

Индийските производители на захар преди се затрудняваха да платят на фермерите за захарната тръстика, тъй като цените на захарта бяха потиснати заради излишъците в производството за четвърта поредна година.

Правителството дори предлагаше плащания за износ на нерафинирана захар, за да се намалят запасите. Поскъпването на захарта ще ограничи новите сделки за износ.

„Няма износ. Няма съответствие. Износът не е възможен, освен ако няма рязко повишение на международните цени,“ посочи Маникам от Sakthi Sugars.

Индия предлага бялата захар при цени от около 493 долара франко борд спрямо офертите на Тайланд от 460 долара за сравнително по-добро качество бяла захар, посочват дилъри.

При по-силно търсене производителите на сладолед и студени напитки ще трябва да купуват повече захар през следващите седмици. „Търговците са оптимистично настроени за цените на захарта. Те трупат запаси в очакване на допълнително повишение,“ коментира Джаин от Мумбайската асоциация на търговците на захар.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.