Защо за Великден не идват туристи на румънското Черноморие

Балчик е една от най-привлекателните дестинации за кулинарните туристи от Румъния. Снимка: Булфото

Имат излаз на едно и също море, а географията, температурата на водата и времето са приблизително еднакви. Въпреки това българското Черноморие привлече за Великден хиляди румънски туристи, докато броят на посетителите на румънското Черноморие бе близо до нула. Иначе в този период плажът в Румъния е една огромна строителна площадка и приют за бездомни кучета.

Трудно можеш да откриеш по Великден турист в румънските черноморски курорти. В Мамая – най-популярният курорт, бяха отворени няколко хотела, но става дума за онези, които работят целогодишно. Някои от тях имаха специални оферти за този период, които включваха спа и екскурзии до туристически обекти в района. В южната част на крайбрежието бездомни кучета и откъртените мазилки заеха мястото на туристите.

„Не сме традиционна дестинация за великденските празници“, уточни Корина Мартин, председателка на Асоциация Крайбрежие-Делта на Дунав. За Великден има малък брой семейства, които искат да прекарат няколко часа или няколко дни на спокойствие на брега на морето. „Румънците ходят в този период по долината на река Прахова, в Буковина или в района на Сибиу. И без това, сезонът се открива официално на 1 май“, подчерта Корина Мартин. Цифрите говорят само по себе си: макар че хотелиерите приготвиха на морето 2 000 места за настаняване, само 10 процента от тях бяха резервирани.

Но, ако във вътрешен план бе катастрофа, курортите по северното черноморско крайбрежие на България бяха предпочитаното от румънците място. Балчик – град, намиращ се северно от Варна, е сред предпочитаните дестинации от румънците. В един от хотелите в Балчик, един поп посети ресторанта, за да благослови приготвената за туристите храна. В Албена дойдоха близо 2 000 румънски туристи, според българската телевизия bTV.

Много стаи вече са запазени от румънци за периода 1-4 май, твърди сайтът новините.ком. Туристите, които избират България казват, че го правят заради по-ниските цени, качествените услуги и развлеченията в района. На румънското крайбрежие, ако времето е лошо, трудно можеш да намериш нещо интересно за правене, за да запълниш двудневна или тридневна почивка.

В северната част на България най-голямата атракция за румънските туристи е Дворецът в Балчик, построен през 1924 г. от кралица Мария. „Туристите идват в Балчик от носталгия, но и защото е чудесен курорт, с живописен залив“, казва Жени Михайлова, директор на Двореца. За туристите в Балчик хотелиерите се подготвиха подобаващо: доведоха дори свещеник, който благослови храната, както и туристите.

Румънските хотелиери казват, че ще вземат реванш по време на миниваканцията около 1 май. В този период на румънското крайбрежие са очаквани над 30 000 туристи, повечето в Мамая. „За 1 май, както обикновено, привличаме голям брой туристи от Румъния, в сравнение с която и да е дестинация, в страната или в чужбина“, заяви Корина Мартин.

Румънското крайбрежие е избягвано заради пет по-значими проблема: липсата на развлекателна инфраструктура, която да компенсира лошо време; високите цени в сравнение с тези на конкуренцията; услугите, от които обикновено има още какво да се желае; липсата на традиции за привличане на туристи и специалните оферти на българското, гръцкото или турското крайбрежие.

Докато румънското крайбрежие изглежда е изгубило битката с българското в привличането на румънски и чуждестранни туристи, Трансилвания се превръща лека-полека в един от най-интересните брандове на европейско равнище. Британски експерти в сферата на туризма твърдят, че след 20 години Трансилвания ще се конкурира с Анталия или с Тоскана. Тази тенденция бе потвърдена вече и от представители на румънски агенции, които привличат чуждестранни туристи. Причините, поради които Трансилвания стана важен туристически бранд, много.

Трансилвания стана известна в целия свят благодарение на романа на ирландеца Брам Стокър „Дракула“. Митът за пиещия кръв вампир привлича всяка година десетки хиляди посетители. Зони, като Сигишоара – градът, където се е родил влашкият владетел, Замъкът Бран или други крепости и замъци в Трансилвания, където хотелиери твърдят, че е пребивавал Дракула, са станали интересни туристически обекти. Хотелиерите и туроператорите знаят как да използват максимално този интерес.

Друг фактор, който предизвиква голям интерес за чуждестранните туристи, е усилената реклама, която прави принц Чарлз. Фактът, че британският престолонаследник е купил собственост, като тази във Вискри, че финансира възстановяването на замъци, като този в Бондица, че консумира хранителни продукти от Трансилвания предизвиква интереса на британските масмедии към този регион. А този интерес привлича все повече туристи.

Друг фактор, който привлича туристите, е мултикултурното наследство. Църквите на етническите германци в южна Трансилвания привличат германци, напуснали Трансилвания, но представляват интерес и за туристи, родени в Германия, Австрия, Швейцария или Люксембург. От друга страна места, свързани с личности като Матия Корвин или Ади Ендре, привличат много туристи от Унгария, но и от Хърватия, Словакия или Чехия. Румънските традиции привличат в страната румънци, емигрирали на Запад, както и техните гости.

Интересът на туристите е стимулиран и от факта, че град Сибиу бе европейска столица на културата през 2007 г. Градът, заедно с неговите туристически обекти, като Музея Брукентал, театъра Раду Станка или Музея АСТРА, влязоха в селектираните туристически обиколки.

Следващата година европейска столица на младежта ще бъде град Клуж, който кандидатства за европейска столица на културата през 2021 г.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.