Западни коли изтласкаха руските от Москва

Преди 15 години, към края на Съветския съюз, по улиците на Москва обикаляха главно Волги, Москвичи или Лади. Преди 10 години всяка втора кола беше произведена в чужбина. Но днес, щом хвърлим поглед на някоя от главните московски пътни артерии в час пик, най-много един от 20 автомобила ще е руско производство.

Стар Москвич, с допълнителни подобрения, направени от собственик манияк. Тези коли обаче вече са изключение в Москва. По улиците й шестват западни автомобили, а руските доизживяват дните си по дворовете в провинцията. Снимка: autocentre.ru

Увлечението на руснаците по западни и японски коли е придобило неподозирани мащаби. И всички видни световни производители са се настанили в Москва – кой директно, кой чрез споразумения за партньорство. Впуснали са се в жестока конкуренция и са изтласкали руските производители – по-специално АВТОВАЗ (Лада) и ГАЗ, до самия ръб на оцеляването.

През първото тримесечие на годината продажбите на чуждестранни коли в Русия са нараснали със 74 на сто спрямо същия период на 2006 година, сочат данни на Асоциацията на европейските предприемачи в Русия. На първо място е Форд, следват Дженерал мотърс (Шевролет) и Тойота; с добри позиции са също Хюндай (Южна Корея) и Рено (Франция). През 2006 година в Русия бяха отчетени рекордни продажби на автомобили от чуждестранни марки.

В края на 90-те ГАЗ – най-старият руски автомобилен гигант, основан през 1932 година и производител на легендарната Волга – се опита да избегне очерталия се застой и да навакса изоставането от западняците, натрупано през съветската епоха. Концернът подписа споразумение с Фиат за съвместно производство на 150 000 бройки годишно в завода на ГАЗ в Нижни Новгород (Европейска Русия).

От руските коли само Волгите не отстъпват по качество на западните автомобили. Новият ГАЗ-21 е с двигател на Мерцедес и с мощност 416 конски сили. Снимка: steer.ru

“В Русия няма истински качествени коли, с изключение може би на Волгите, които още произвеждаме. През миналата година сме продали над 50 000”, признава Владимир Торин, говорител на групата ГАЗ.

От своя страна АВТОВАЗ, лидерът сред руските концерни, направи опит за реструктуриране и пусна на пазара нови модели, които да заместят старите „шестици“ и „седмици“, копия на Фиат. Западните автомобили обаче имаха на своя страна рекламната вълна, заляла Русия чрез телевизията, незавидната репутация на съветската продукция и естетическата й баналност. В крайна сметка те успяха да се справят с руските Лади и Жигули – поне в столицата на страната. Днес тези коли водят жалко съществуване в провинцията, в периферията на града или в полицейските служби, въпреки ниската им средна цена (10 000 долара срещу 15 000 за подобен вносен автомобил).

“В Москва хората имат повече пари. Те сменят модела всяка година, за да се възползват от гаранцията. Нищо, че руските коли излизат по-евтино, както и поддръжката им, а понякога, за да се купи Форд Фокус например, се налага да се чака повече от половин година”, отбелязва Олег. Университетски преподавател на 28 години, той все още е привързан към своята Лада-11 – както обяснява, заради ниските разходи.

Малкото Волги, за които все още има пазар, са предназначени за администрацията (в случая – черни на цвят) или за по-носталгични натури. Колкото до старите Волги, те доизживяват дните си в дворчета из провинцията или в московските предградия, често поддържани грижовно и с обич в гаража.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.