Цонев тук, Цонев там или защо БНТ е толкова любителска телевизия?

Димитър Цонев в бТВ, „Лице в лице“.
Димитър Цонев в БНТ, „Още от деня“.

Не, не става дума за качествата на водещия Димитър Цонев. И в бТВ, и в БНТ, където той се премести неотдавна, Цонев води в характерния си маниер, без промяна. Може мнозина да не го харесват, но Цонев е от малкото водещи, които водят спокойно и уравновесено и умеят да зададат дори най-неудобния въпрос, без с това да възниква неприятно напрежение. На зрителя, свикнал с недодялани водещи, такива като Цонев може да са му скучни. Цонев не прави шоу с пререкания и квалификации към гостите.
Както и да е. Това е друга тема.

Става дума за това, че

един и същ водещ изглежда по съвсем различен начин

в БНТ и в бТВ. В предаването „Лице в лице” по бТВ изглеждаше много по-представително и с атмосфера, в сравнение с новото предаване на Цонев „Още от деня” в БНТ, където се премести. Темите пак са от деня, гостите не са някакви различни. Само че предаването в БНТ изглежда далеч по-любителски, като в някаква полупрофесионална кабеларка.

За образованието на хората, които работят в БНТ ще стане дума по-долу. Каква конкретно е причината?
Тя е в операторите. Не е дори в техниката. БНТ е потрошила милиони за техника и всяка години троши. Въпросът е кой как работи с тази техника. Сега не е като при соца, в БНТ да се молят за внос по Второ направление – западна техника. Дори навремето при комунизма камери, видеомагнетофони и др. в БНТ бяха професионална западна техника. Сега са потрошили много повече пари от някои частни телевизии, въпреки че се оплакват за орязани бюджети. И в БНТ работят в пъти повече хора от бТВ, например.

Дори онези, които не са толкова наблюдателни, могат да сравнят осветлението и близкия план, в кадрите от двете предавания – на бТВ и на БНТ. Който не може да си обясни защо в БНТ изглежда по-зле, нека се загледа в осветлението – вижда се отчетливо едно контрово осветление върху косата и раменете на водещия в студиото на бТВ.

А в студиото на БНТ осветлението не е мислено – равномерно е, горно, и просто запълва помещението, за нуждите на експозицията.
В студиото на бТВ са използвани по-близки планове. И дори в онези кадри, в които плановете са еднакви, с еднакво приближение, има разлика. В бТВ е използвана по-дългофокусна оптика, това създава усещане за друга атмосфера и отделя обекта от фона.
За цветна температура на осветлението и настройки на камери по-добре да не се коментира, че ще стане прекалено специализиран технически въпрос.

Димитър Цонев в бТВ, „Лице в лице“.
Димитър Цонев в БНТ, „Още от деня“.

По традиция в БНТ операторите са без висше образование, с малки изключения. Въпреки че ВИТИЗ, после НАТФИЗ, всяка година произвежда дипломирани кино и телевизионни оператори. Разбира се, не всички са добри, но какво пречи на телевизиите да избират най-добрите с изпит? При тая безработица имат пълна възможност.

Мнозина си мислят, че с един кратък курс се става оператор. Така мислят и в БНТ. Да, става се на ниво, че да изглежда така предаването, както се вижда на снимките. По традиция от комунизма и славните времена на връзкарството и директора Иван Славков, пътят към камерата беше такъв – шофьор се преквалифицира на осветител, после с едни вътрешни курсове става оператор. Или тонтехник. Тонтехници пък после се преквалифицираха с вътрешни курсове на оператори с видеокамери – понеже било подобно.

Въобще,

в много медии и сега не държат на диплома

Дали си учил или не, ще те научим. Да, ама… БНТ сътвори двата най-големи международни гафа в историята на българските телевизии. И там по традиция все с техниката се оправдават.

Грандиозен гаф направиха по време на пълното слънчево затъмнение 1999 г. Телевизиите по цял свят проследяваха пътя на сянката на луната през съответните им страни, показваха кадри доколко луната закрива слънцето, кадри от градове, природа. Когато дойде ред на България, не се видя нищо. Буквално. Някакви любители оператор и режисьор седели на брега на Камен бряг и си мислели, че нещо снимат. До тях присъствала и генералната директорка на БНТ тогава Лили Попова, която дори не разбрала гафа, благодарила на екипа и си тръгнала.
И тези хора тогава нещо се обясняваха, нещо не бил някакъв филтър използван, нещо настройки. Вместо да поемат отговорност, те се оправдаваха с едно-друго. Истината е, че всичките бяха без висше образование и не успяха да изгонят никого от тях от БНТ.

Изложиха България по цял свят по време на т. нар. Милениум, когато настъпваше новата 2000-а година и новият век. Телевизиите по цял свят предаваха последователно настъпването на полунощ, с кратки репортажи за страните си, с някаква програма от някой площад. Например Австралия поднесе атракция с висящи танцьори, чиито уголемени сенки се проектираха на стената на висока сграда, на фона на …българска фолклорна музика.
Като дойде редът до България, БНТ поднесе на света трибуна като за манифестация, с навес, във вътрешния двор на президентството, на която стояха президентът Петър Стоянов с каскет и др. официални лица, на същата трибуна излязоха да разиграват смешки актьори. Вали сняг, едва се вижда, а осветлението е ужасно, репортажно, по-скоро като от улични лампи, полумрак, лица в сенки и т. н.

И сега БНТ е като частно предприятие, сякаш взето под аренда от една група, приятелски кръг, който го дои както може и си разпределя хонорари, назначения и предавания, снима си сериали и т. н.
Айде и това е друга тема. За кадри с един и същ водещ в две различни телевизии ставаше дума…

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.