Фалитът на “големите” вестници в България не е само морален

Иво Инджев

Крадците, чието служебно задължение е да викат най-шумно „дръжте крадеца”, най-после започнаха да се появяват на радарите на публичноста, която имат претенцията да управляват. Защото се наричат медии- посредници в обществения договор между управляващи и управлявани, казано иначе.

Това се случи днес по…банков път, така да се каже. Банката на властта КТБ, помпана с държавни депозити и Бог знае още какви преференции, най-после „проговори” за една от най-мръсните тайни на прехода, свързана с хрантутенето на медиите, които по този начин биват подкупвани да си мълчат за всичко, което не е за разправяне според актуалните властелини от НДСВ, БСП, ДПС или ГЕРБ.

„Оказва се” ( каква „изненада” само), че кредити за близо 30 млн. лева, с дължимите към тях лихви, са били раздадени от фирми на КТБ за три водещи фирми на медийния пазар и по този начин почти напълно е затворен кръгът, т.е. оглавникът около врата на българските вестници ( с някои изключения, които не искам да посочвам, за да не бъда обвинен, че „лобирам” за тях). Едната половина от вестниците официално се водеха част от империята на Семейството ( както Пеевски предпочита да се изразява), а другата половина, пак в съдружие със Семейството, „само” е била захранвана с милиони, без да бъде официално напазарувана. И сега тези непрокопсаници ( ако не бяха такива, щяха да са постигнали възвращаемост и да си платят борчовете), не желаят да си върнат дълговете.

Както съобщава сайтът „Протестна мрежа” ( това са онези „протестъри”, омразни на червените управници и техните слуги в пропагандата, които нещо не бързат да се произнесат сега) КТБ е започнала процедура за събирането на задълженията им чрез нотариални покани, но се е натъкнала на отказ и е започнала да завежда искове за несъстоятелност в Софийски градски съд.

Казано накратко, банката изобличава „каймака” на българския медиен пазар, че на практика е фалирал ( не само морално, както знаем отдавна).

Сайтът OFFNews: обобщава информацията на „Протестна мрежа”:

“Медийните компании с необслужвани кредити са основните групи на вестникарския пазар извън медийната група на Делян Пеевски. Това са “Про нюз България” АД (издател на вестниците “Труд” и “24 часа”), “Обединени свободни медии” АД (издател на “Преса и “Тема”) и “ГМ Прес” АД (съсобственик в “Стандарт прес”, “Шоу” и “Блиц” и издател на вестниците “Марица” и “Струма”). Кредитите са основно от периода 2011-2012 година. И трите фирми-заемодатели са в списъка на най-големите длъжници на КТБ към края на 2013, публикуван от “Капитал”.

Най-много необслужвани кредити – за общо 6,545 млн. евро плюс лихви от 378 хиляди евро, има издателят на “24 часа” и “Труд” “Про нюз” АД. Кредитите са отпуснати през 2011-2012 година от ”Сайга консулт” ЕООД, собственост на Иво Георгиев Манчев, който присъства в управлението и на други фирми регистрирани в бизнес сградата на “Цар Борис III” 159, където са “Бромак”, TV7 и множество свързани фирми с КТБ.

Единият от договорите на стойност 3 млн. евро е оформен като договор за ексклузивитет при продажба на недвижим имот. Нотариалните покани за изпълнение на договорите са предадени на 3 юни 2014 г. на адвоката на Венелина Гочева, Димитър Димитров, след неуспешно посещения на адреса на управление и в дома й. На 4 август тази година в Софийски градски съд е заведено дело 5410 за несъстоятелност на длъжника.

Необслужваните кредити на “ГМ Прес” – съиздател на “Стандарт”, “Шоу” и “Блиц” и издател на регионалните “Марица” и “Струма” и още няколко медии – са за общо 6.4 млн евро. Отпускани са от фирма Булит 2007 ЕООД, регистрирана на ул. Хубча 8 – друг предпочитан адрес за регистрация на фирми от адвокатите на Цветан Василев. Отпуснати са общо пет кредита между февруари 2011 г. и юни 2012 г. Нотариалните покани за изпълнение на договора са изпратени на 2 юни т.г., а на 1 август е заведено дело за несъстоятелност в Софийски градски съд.

Общо 2,5 млн лева са необслужваните кредити на “Обединени свободни медии” АД, издател на “Преса” и “Тема”, към друга фирма от пощенските кутии на КТБ – “БГ Корпорейшън” ЕООД, регистрирана също на един от традиционните адреси на фирмите на Цветан Василев – ул. Дамян Груев 46 в София. Кредити са отпуснати между 2011-2012г. Нотариалните покани за изпълнение на договорите са връчени на 2 юни 2014 година на адреса на дружеството, който е и редакция на изданията, в сградата на ЦУМ в София. Според разписката изпълнителният директор Тошко Николов Тошев и представител на правния отдел са отказали да получат поканата. Делото за несъстоятелност е заведено на 5 август т.г. в Софийски градски съд”.

Пак според OFFNews , въпросните длъжници не само бягат от кредиторите си, но и напускат емблематичната за София и България сграда на Полиграфическия комбинат, в която от създаването й през 50-те години на миналия век до днес винаги са се помещавали редакциите на водещи столични и национални издания. По този начин се потвърждават сигналите, че самата масивна сграда, разположена на „Цариградско шосе” недалеч от „Орлов мост”, се подготвя за продажба – най-вероятно от Венелина Гочева, която буквално преди дни официално беше оповестена за собственик на „Труд” и „24 часа”. Предизвестието за такава сделка се разчу от изтекъл частен разговор по скайпа между журналистка и бизнесмен, разпространен от една интернет агенция миналата година, в който Бойко Борисов е цитиран да заявява интерес към въпросната сграда- не го интересували вестниците, а „само” Полиграфическия комбинат.

Интерeсно: само ден е изминал, откакто си отиде правителството на Орешарски, а от подземията на държавата започнаха да извират зловония, държани заключени там от много години!

В обяснения за най-голямата далавера в държавата – „усвояването” на руските милиарди , натоварени на шлеповете за „Южен поток”, бившият енергиен министър Драгомир Стойнев днес се оплете в противоречиви обяснения. В сутрешно интервю за БТВ той призна за участието на фирми на Пеевски в това „усвояване”, а в отговор на следобедно уточняващо питане на „Дневник” отрече да е казвал това, което стотици хиляди зрители чуха да казва. С което още веднъж потвърди публичната тайна, че в БСП става каквото Пеевски каже- ако бъде наредено, Стойнев се отрича от думите си в рамките на по-малко от денонощие, щом са намесени ключови понятия като „Пеевски” „Южен поток” и Русия.

Какво ли предстои на следващото утро? Нали то, според руската поговорка, е по-мъдро вечерта.

Злобата срещу първите признаци на проветряването издайнически обобщи днес новият шеф на БСП Михаил Миков, който посочи за основен враг на партията си президента Росен Плевнелиев. Явно държавният, макар и със закъснение, пристъпва към обещанието, което даде през януари 2012 г., когато встъпваше в длъжност. А на столетницата никак не й е уютен животът извън вмирисаните на гнило подмоли на властта.

От ivo.bg

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.