Книгите стават електронни

Миналата години на пазара излезе четеца за е-книги Sony Reader, който засега се продава доста добре. Снимка: Сони корпорейшън

Технологичните оракули предричат появата на електронни книги почти от толкова дълго време, от колкото разказват и за летящи коли и видео телефони. Но идеята за електронните книги никога не е допадала истински на средностатистическите купувачи на книги.

Две нови предложения тази есен ще проверят дали купувачите все пак искат да заменят стандартната книга, която служи вярно на човечеството от стотици години.

През октомври онлайн магазинът Amazon.com ще пусне новия си продукт – Kindle – четец за електронни книги. Около подобно предложение се спекулира от няколко години. Kindle ще струва между 400 и 500 долара и ще се свързва безжично с магазин за е-книги, базиран на сайта на Amazon.

Това е значителен напредък в сравнение с предишните четци, които трябваше да са свързани с компютър, за да теглят книги и статии.

Също тази есен, Google смята да предостави пълен платен достъп на потребителите си до огромна база данни, включваща дигитални копия на книги. Издателите ще определят цената на електронните книги и ще делят печалбата с Google. За момента от Google дават възможност за четене единствено на части от дадени книги.

Amazon и Google засега не бързат да коментират плановете си, а и не се очаква техните предложения да отмъкнат сериозна част от парите на издателите на стандартни книги. Но тези нови устройства, създадени от два от гигантите в Интернет, може би ще отговорят на въпроса дали потребителите са готови да четат книги на компютърния екран, вместо на хартия.

“Книгите са ценни за потребителите. Винаги са им под ръка, могат да ги дават на приятели, разбират и бизнес модела”, казва Майкъл Гартънбърг, директор на Jupiter Research. Изследователят е скептично настроен и не очаква в скоро време да се появи печеливш пазар за електронни книги.

“От повече от десет години на пазара има устройства за четене на е-книги, но те все още не са доказали, че могат да бъдат рентабилни”, казва той.

Наистина, още в края на 90-те години на пазара излизат RocketBook и SoftBook Reader, две големи, тежки, зареждащи се с батерии устройства, които не пожънаха никакви печалби. Тогава нямаше и достатъчно електронни книги, които да се четат на въпросните устройства.

Надеждата за е-книгите се възроди миналата година, когато на пазара излезе шумно рекламираният Sony Reader. Стуващата 300 долара играчка на Sony е с размер на тетрадка, има шест инчов монитор, достатъчно памет за 80 книги и батерия, която издържа над 7500 прелиствания на страници. Устройството използва дисплей технологии на американската E Ink. Базираната в Масачузетс компания произвежда икономични дигитални екрани, които обезпокоително много напомнят на истинска хартия.

Oт Sony не съобщават колко бройки четци са продали, но явно Reader се е справил достатъчно добре, защото наскоро от компанията засилиха рекламата му в някои от големите американски градове.

“Дигиталният четец не е заместник на книгата, той е заместник на цяла библиотека”, казва Рон Хокинс, отговарящ за портативните четящи системи в Sony.

“Затова и най-често хората в движение, по летищата или в метрото, ползват нашето устройство.”

Книгоиздателите отсега се подготвят за нещо като разрива, който се случи на музикалния пазар след като Apple пуснаха на пазара своята комбинация между iPod и онлайн услугата iTunes. След появата на Sony Reader и в очакване на новия продукт на Amazon, повечето издатели вече ускориха прехвърлянето на заглавията си в електронни формати.

“Днес на пазара за е-книги има много енергия и вече са на разположение все повече и повече нови заглавия”, казва Мат Шац от Random House – издателство, което планира до 2008 г. да разполага с 6500 електронни книги. За последните две години е разполагало само с 3500.

Източници, които са виждали бъдещия продукт на Amazon – Kindle, казват, че най-важното при него е, че може да тегли книги и периодични издания от Интернет без да трябва да е свързан с компютър. Предполага се също, че от Amazon ще пуснат и няколко безплатни екстри като каталози за книги или абонаменти за вестници като американския Wall Street Journal и френския Le Monde.

Устройството ще има и клавиатура, така че потребителите ще могат да си водят записки докато четат или търсят нещо в Интернет. Ще има възможност за бързо скролване, както и индикатор, показващ докъде сте стигнали в книгата.

Запознатите с Kindle имат и оплаквания. Устройството има Уеб браузър, но той се използва доста трудно, тъй като екранът на Kindle, също от E Ink, не показва цветове или анимации.

Някои също се оплакват и от факта, че Amazon използват собствен формат на e-книгите, вместо да подкрепят отворения стандарт, приет от повечето издатели и компании за високи технологии като Adobe. Това означава, че притежателите на четци като Adobe Reader няма да могат да използват книгите, продавани на Amazon.com.

И все пак, много експерти виждат появата на Amazon на сцената като сериозен тест за идеята, че един ден книгите и вестниците ще се четат само в електронен вид.

От своя страна Google не смята да създава четец за електронни книги. Тяхното ново предложение ще позволи на потребителите да заплатят малка част от пазарната цена на книгата, срещу което да получат цялото й съдържание онлайн. От две години насам Google изгражда база данни с електронни версии на популярни книги, като обещава на издателите дял от печалбата.

Тази услуга ще бъде особено полезна на студенти и изследователи, които са свикнали да търсят информация през Google. Същевременно се очаква базата данни да съдържа не само академични текстове, а и развлекателни четива. Този проект е различен от станалия известен Google Book Search Library, който дигитализира колекциите на някои библиотеки. Въпросният проект беше посрещнат на нож от издателите и доведе до няколко дела за нарушаване на авторските права.

Идеите на Google и Amazon привличат както вниманието, така и скептицизма на търговците на традиционни книги. Barnes & Noble, най-голямата верига книжарници в САЩ, преди време продаваше четеца RocketBook, но излезе от бизнеса с е-книги през 2003 г.

Стивън Риджио, изпълнителен директор на Barnes & Noble, смята, че повечето хора никога няма да искат да заменят книгите с тяхно дигитално копие. Въпреки това обаче, той смята да се конкурира с Google и Amazon. Риджио сподели в интервю, че пълните текстове на много книги в скоро време ще бъдат на разположение в сайта на компанията. Той съобщи, че от Barnes & Noble също обмислят създаването на четец за електронни книги – но само когато ще могат да го продават на ниска цена.

“Ако на пазара може да се появи достъпно устройство, то ние с радост ще го предоставим на клиентите си”, казва г-н Риджио. “Но за момента не виждаме как в близкото бъдеще ще се появи четец, който всеки да може да си позволи.”

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.