Поучителната история на виното на Брад Пит и Анджелина и защо у нас е по-скъпо от САЩ и Европа

„Шато Миравал“ розе с името на Брат Пит и Анджелина струва у нас 36-37 лв., поръчано по интернет, а в магазините – между 40 и 55 лв. В сайтове в Европа се поръчва за 12-14 евро, в Щатите – за 20 долара, дори от матазин. Снимка: Иван Бакалов
Корицата на списание „Уайн спектейтър“ с новоизлюпения винопроизводител Брад Пит и експертът от фамилията Перен – марк.

Анджелина Джоли и Брад Пит, наричани с общо име Бранджелина, се опитват да превърнат виното, произвеждано в имението им във Франция, което купиха през 2011 година, в световен хит и скъпа и престижна марка. Списание „Уайн Спектейтър“ класира виното им на 84-о място в топ 100 на вината за 2013 г., което го нарежда като най-високо оцененото розе за годината, но тази година втората реколта на двамата звездни актьори не постигна особен успех в продажбите.

Виното се продава у нас по-скъпо отколкото струва в САЩ и Западна Европа. Интернет сайтове за търговия го предлагат за 36-37 лв., но в специализирани магазини за вино цената му е 40-55 лв., Същото може да се поръча по интернет от Европа за 12-15 евро бутилката, в САЩ – за 20 долара, дори в магазин. Историята на това вино е показателна как легендата, произходът, престижът на производителя са по-важни от качеството.

Виното, което лансира звездната двойка, е розе, произвеждано в избата и преди те да я закупят. Те купуват имението Шато Миравал в Прованс през 2011 г., след като три години преди това, през 2008 г., са го наели за своя резиденция. Тази година Брад и Анджелина сключиха официален брак в имението. То се намира в Югоизточна Франция, между Марсилия и Ница, недалеч от Средиземноморското крайбрежие.

Оценките за виното и от реколта 2012 и от 2013 се движат около 90 точки (от 100), което е много, но с такава оценка има доста розета на цена около 20 долара бутилката. Виното на двамата актьори, обаче, се прочува поради тяхната известност.

„Шато Миравал Пинк Флойд розе“ – реколта 2009 – същото вино, отпреди имението да е купено от Брат Пит и Анджелина Джоли. Снимка: сайт на имението.

Шато Миравал преди това е било собственост на американец, а по-предишният му собственик, френският джазов пианист Жак Лусие направил в него звукозаписно студио, където през годините са записвали известни музиканти. Тук групата „Пинк Флойд“ записва част от албума си „Стената“ и това дава идея на собственика да пусне на пазара розе с името „Пинк Флойд“. Така се появява виното „Шато Миравал Пинк Флойд розе“. Оценките за виното са високи, около 89-90 точки от 100. Допреди да се появи новото розе, което вече е с името и на Брат Пит и Анджелина Джоли, цената е около 15-20 долара или 10-12 евро бутилката. След като Бранджелина пускат първата си реколта 2012 г., с нов дизайн на бутилката и тя става популярна в артистичните среди, на партита и фестивали на кинаджии и актьори, цената тръгва нагоре, достигайки 25-30 долара бутилката.

През 2013 г. първите 6000 бутилки от първата реколта на “Шато Миравал розе 2012 г.” на звездното семейство са разпродадени за по-малко от 5 часа в интернет сайта на избата на цена 105 евро за каса от 6 бутилки. Още 100 000 бутилки са продадени на едро. Реколта 2013 е общо 200 000 бутилки и тази година в края на лятото очевидно има непродадени количества от нея, защото в повечето сайтове цената е паднала на 12-15 евро, а в Щатите около 20 долара. Тоест, бизнес начинанието цели да продаде по-голямо количество на по-висока цена, поради славата на своите производители. Ако през 2013 г. избата е имала приходи от това розе близо 1 млн. евро, през 2014 се е целила вероятно в двойно по-големи приходи.

Каси с розето „Шато Миравал“ в магазин в щатите с цена 25 долара. Тази есене цената падна до 20 долара и надолу. Снимка: Виноентусиаст

Списание „Уайн Спектейтър“ е дало оценка 90 точки (от 100) за реколта 2012 на розето „Шато Миравал“, но за 2013 г. – 89 точки (виж накрая още оценки и цени).

Сигурно избата е разпродала цялата реколта, но сега част от нея заседява при търговците. И ще се застъпи със следващата реколта, която излиза в началото на март. Може да се очакват още намаления. При розетата, също като при бялото вино, по-старите реколти не са по-ценни от новите. При бели вина свежестта на вкуса със стареенето изчезва, затова за бели и розета се търсят последни реколти. Изключения са марки бели вина, които развиват качества със стареене, при това става дума за много по-кратък срок от червените вина.

За да лансират новата марка Бранджелина правят

джойнт венчър с винарската фимилия Перен,

която прави вина в Прованса поколения наред. С нея се свързват някои прочути вина от долината на Рона, сред които и „Шатоньоф Дьо Пап“. Фактическият майстор на виното е Марк Перен. Той, заедно с Брад Пит, попадна на корицата на списание „Уайн Спектейтър“. В обширна статия там е цитиран Брат Пит да обяснява, че вече е фермер и има намерение да революционизира правенето на вино в Прованса, като направи нещо, което никой не е правил там преди това – червено вино от висок клас. Прованс не се слави много с червените си вина, но там се произвежда едно от най-скъпите розета в света – „Шато Десклан“.
„Дайте ни 7 години“, казва Пит и обещава заедно с Марк и Пиер Перен да произведе изключително червено вино и да покаже какви са възможностите на тероара в неговите лозя.

Онлайн списанието „Слейт“ (slate.com) иронично пише за амбициите на Пит, че е страхотно, че той има интерес и инвестира малка част от огромното си богатство във винопроизводство, че участва в него, прекарва много време в имението и опитва всяка бъчва вино, но това още не го прави фермер, а просто бизнесмен, увлечен върху начинанието си. „Слейт“ цитира и експерт, който казва, че във виното човек може да постигне това, което може да даде земята, която притежава и нищо повече.

Брад Пит и Анджелина лансират своята марка вино с нов дизайн и етикет и разчитат на популярността си. Снимка: Виноентусиаст

Онлайн изданието „Хъфингтън пост“, като отбелязва, че розето на Бранджелина е попаднало на 84-о място в топ 100 на вината на 2013 и най-високо оцененото розе за годината, също пише иронично реплика към двамата актьори „Наистина ли, приятели? Има ли нещо което НЕ можете да направите?“

Пълното име на виното е Jolie-Pitt & Perrin Pink Floyd Côtes de Provence Rosé Miraval (Джоли-Пит-Перин Розе Пинк Флойд Кот дьо Прованс). Има впечатляващ вкус, освен типичните за розе тонове на малини и ягоди, също и цитрусови и отчетлив минерален тон. Тези характеристики съвпадат в бележките на почти всички дегустатори и класации. Има леко към средно тяло, обло, свежо, приятни киселини и послевкус. Но след 20-30 минути плодовата свежест и минералният тон във вкуса изчезват и изпъкват киселините. В забележки във форума на сайта wine.com някои ценители пишат, че изпъква твърде силен алкохолен аромат и това е недостатък. Средната оценка за виното от потребители в този сайт е 3,8 звезди (от 5).

Имението на Джоли и Пит е на площ около 4000 декара, от които към 700 дка са засадени с лозя. Те са върху глинесто-варовити почви. Шато Миравал обаче има и други лозя в региона, сертифицирани за био вино. Освен розето, избата произвежда и червено от сортовете Сира, Гренаш и Каберне Совиньон, също и бяло вино от сорта Рол (известен в Италия като сорт Верментино). Любопитното е, че белият сорт участва в купажа на розето.

Снимка: архив на e-vestnik

2013 Шато Миравал Джоли-Пит-Перин Розе Пинк Флойд Кот дьо Прованс

Виното е купаж от сортовете Сензо, Гренаш, Рол и Сира. Рол (Роло) е френско име на италианския бял сорт Верментино, чиято разновидност е разпространена в източен Прованс. Останалите са добре познати червени сортове.
Цена:
36-37 лв. през интернет в България.
40-55 лв. – в специализирани магазини за вино у нас.
12-15 евро през интернет в Германия, Франция
20-25 долара в САЩ

Оценки:
91 точки (от 100) – „Декантер“
90 точки (от 100) – „Уайн Адвокат“ (Робърт Паркър), „Интернешънъл Уайн Селар“ (Стивън Танцър).
89 точки (от 100) – „Уайн Спектейтър“ (90 т. за реколта 2012).
3,8 звезди (от 5) в wine.com

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.