Спирането на 200 влака е като да закриваш държавата. Защо десните у нас се утвърждават като ликвидатори?

Транспортният министър Ивайло Московски вече обяви, че заради съкратената субсидия за БДЖ от 180 млн. лв. на 140 млн. лв. ще се наложи да бъдат спрени от движение 200 влака и да се съкратят 1500 служители на компанията. При предишното правителство на Борисов министър Московски закри други 138 влака.
От 12 януари спират 50 влака, предимно пътнически. Но от 1 февруари БДЖ ще закрие още над 90 влака. По списъка се вижда, че се спират и бързи влакове, разреждат се и влаковете Бургас – София, София – Перник и много други.

Някой ще каже – няма пари, влаковете работят на загуба, не може така. Ами идеята на управлението е да намери решение, а не да закрива, като единствена възможна мярка. И в предишни години бяха закрити много жп линии, из цяла България има изоставени малки и големи гари, които се рушат без никаква поддръжка, без дори да ги продадат на някого (виж тук).

Мярката прилича на продължаваща ликвидация на държавата, защото когато малки населени места останат без жп връзка с по-големите градове, това е стимул за тяхното пълно обезлюдяване. Остават само старците на доизживяване. По-млад човек бяга оттам, това е все едно да живееш в отшелничество.

Преди време един ученик Кристиян Ваклинов, сега студент по икономика, беше направил изчисления, че теснолинейката от Септември до Велинград и Добринище може да е на печалба, според броя на хората по спирките й и т. н. Това е най-красивата високопланинска железница в България, една от малкото в Европа и единствена с толкова тесни релси (което означава и по-ниски разходи). Беше спряна в продължение на две години, но въпросният ученик изпратил изчисленията си до тогавашния премиер Орешарски, с което го убедил, че може да работи без загуба и тя продължи да живее (виж тук). Сега отново я спират. Целият район из планините по пътя до Велинград и Добринище, ще остане като откъснат от света. Само хората с коли и онези, които могат да си позволят да се возят на автобуси, ще имат някаква връзка.

След мярката за закриване на 200 влака възникват няколко въпроса – БДЖ е на загуба не от вчера и днес. Какво направиха толкова години правителствата, че да не преструктурират и подобрят положението? При все че представители на Световната банка на място оказваха помощ и финансиране.

Правителството на Борисов изкара почти 4 години без никакви сериозни реформи. Преди това кабинетът на Станишев предпочиташе да налива пари и да назначи за шеф на БДЖ представител на комунистическата партия в България, който беше обявил, че ще продаде модерните мотриси и влакове „Сименс“, защото не може да изплаща вноските по кредита за тях. И правителството на Борисов спря плащанията по тях, закри и 138 влака. А тези мотриси бяха единствената модернизация на железниците от 1989 г. насам. Те замениха неикономични стари мотриси по на 30-40 години. Само от дизелово гориво мотрисите „Сименс“ даваха 15 млн. икономии годишно. И няколко правителства се мъчат да ги продадат и да страт изплащането им.

Десните в България някак се затвърдиха като ликвидатори.
СДС през 1991-1992 ликвидира селското стопанство с поправката „Лучников“ за рестутуцията на земята, и с назначаване на ликвидационни съвети. Възможни бяха по-интелигентни решения. С това започна обезлюдяването на селата, закриването на консервни комбинати (от 160 някога, сега има десетина) и свързани с тях производства на стъкло, амбалаж и др.

Правителството на Костов уж приватизираше, но на практика разпродаде евтино много производства и фирми като авиокомпания „Балкан“, които бяха закрити и ликвидирани.

Правителството на Борисов ще остане със спрените влакове.
Може да се разсъждава и за газопровода „Южен поток“, АЕЦ „Белене“ и др. Изкуството на едно управление е да направиш един проект изгоден, какъвто е газопроводът за Австрия и Унгария, например, а не да го прекратиш.

Правителството на Симеон, добро или лошо, например показа, че може да се прави – възстанови националната авиокомпания с ново име „България Ер“ и после я продаде на търг. Какво пречеше на Костов и Муравей Радев да продадат „Балкан“ на стратегически инвеститор, а не на ликвидатор?

Закриването на 200 влака сега влече след себе си още по-голямо обезлюдяване на райони от България, на практика означава и изтегляне на държавата от тези места.

Така и първото правителство на Борисов съкращаваше и закриваше, без да намира решения. Малката пица на тогавашният финансов министър Дянков не беше никак малка, защото общите разходи в бюджета всяка година от управлението му се увеличаваха, вместо да намаляват. А той режеше разходите за наука и образование и др., и ги увеличаваше за МВР и др.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.