На Формула в Девня

Ще се провеждат ли в България състезания от Формула 1? Едва ли в близко бъдеще. За сметка на това, в началото на септември в Девня имаше състезание, което по всичко напомня на легендарната формула, с единствената разлика, че колите са осем пъти по-малки.

Всичко е както при истинските автомобили – високи скорости, отбори с пилоти и механици, специална писта, спирания в бокса, публика и разбира се много тръпка и мирис на бензин. И тук стават катастрофи, но пък никога няма пострадали.

Състезанието в Девня не е спорадично явление, а част от доста наситения спортен календар на Българската федерация по автомоделни спортове. Всеки, който си е купил подобен модел количка и е достатъчно подготвен да я настрои и управлява, може да участва и да се бори за челно място в републиканския шампионат.

„Федерация имаме от 1967 г., а в по-ново време от 1999 г.“, разказва Огнян Филипов, първи заместник председател на БФАМС. „Имаше един промеждутък от 91 до 99г., когато нямаше ръководство и се провеждаха максимум по едно-две състезания на година. Добре, че имаше апостоли от Враца и Сопот, за да не замре този спорт. През 1999 година във Враца от няколко стари моделисти беше регистрирана Българска федерация по автомоделни спортове.“

Част от наградените участници. Те са от всякакви възрасти. Най-малкият е на седем. Снимки: авторът.
Част от наградените участници. Те са от всякакви възрасти. Най-малкият е на седем. Снимки: авторът.
Част от наградените участници. Те са от всякакви възрасти. Най-малкият е на седем. Снимки: авторът.Отличилите се получават купи и грамоти. Снимки: авторът.Огнян Филипов от федерацията по автомоделизъм дава старта. Снимки: авторът.Маршали стоят на ключови места, за да пускат в движение аварирали автомобили. Снимки: авторът.Зареждане на гориво в бокса. Снимки: авторът.Модел с двигател с вътрешно горене. Снимки: авторът.Турнирът е атракция за малчуганите от Девня. Снимки: авторът.Пилотите управляват от специална рампа. Снимки: авторът.Снимки: авторът.Снимки: авторът.Организаторите следят състезанието и обявяват резултатите. Снимки: авторът.Един от най-опитните състезатели, Владо Янев, подготвя автомобила си за състезанието. Снимки: авторът.Светослав Янакиев се грижи за модела си от най-бързия клас. Снимки: авторът.Моделите имат различни купета, които в повечето случаи се оцветяват ръчно от пилотите. Снимки: авторът.

Пак във Враца е направена и първата модерна писта, открита миналата година г-жа Весела Лечева. Тя е на стойност 100 000 лв. и отговаря на всички изисквания на европейската федерация. Там се провеждат и международни състезания, от две години се прави Гранд При България, което е обявено в европейската централа и се посещава много добре.

В Девня няма международно участие, но ентусиасти не липсват. Дошли са хора от цяла България и от всички възрасти. Най-малкият участник е на седем години и се състезава както с тинейджъри, така и със солидни господа над 40 години.

Един от най-опитните състезатели, варненецът Светослав Янакиев е механик на някои от по младите участници и същевременно участва със собствен модел.

„Занимавам се с автомоделизъм още откак бях трети клас – началото на 70те,“ разказва той. „Тогава наистина ставаше въпрос за моделизъм. Абсолютно всичко по колата беше дело на самите състезатели. Едва през последните десетина година навлязоха фабричните модели, които постепенно изместиха самоделните.“

Днес наистина всички са с фабрични модели, но това не прави спорта по-малко сложен. Отново трябва колата да се настройва, да се подбират най-добрите части, при нужда да се ремонтира и, разбира се, да се кара добре.

„Преди се изискваха много повече познания, а и творчество, разказва Светослав. Трябваше моделът първо да се начертае – с всичките му диференциали, съединители, предавки, управление. След това трябваше и да се изработи. Струг, фреза, това бяха задължителни машини, на които човек да може да работи. Едва след това се сглобяваше и се пускаше в действие.Тогава компонентите наука, изкуство и спорт наистина бяха съчетани. Не можеше без да се знаят основни неща по физика и химия, да се работи. След това идваше изкуството – да направиш модела, а после спортният момент – да се състезаваш.“

Сега спортът е в основата на всичко. Понякога участват три-четири еднакви модела и вече всичко зависи от уменията и познанията на отделните състезатели. Има неизброим брой настройки, които могат да се направят на колата. Важното е да разбираш какво вършиш, да имаш нужните познания, за да караш на максимум. Важно е да имаш и добър механик, с който да сте отбор.

„Аз бях един от последните, коите се опитваха да се състезават с направен изцяло от мен модел, но факт е, че има над 1000 фирми, които се занимават с модели и още десет пъти по толкова фирми, които произвеждат аксесоари, обяснява с усмивка Светослав. Има специализирани фирми за двигатели, за съединители, за гуми, амортисьори, купета, така че трудно може да се бориш сам срещу тяхното качество. Това е индустрия, съизмерима с тази при истинските автомобили.“

Всички големи фирми поддържат отбори, които са понякога по 15-20 човека от различни континенти. Автомоделизмът се развива по целия свят, като в най-развитите страни става въпрос за уникални мащаби.

„От мой колега в Ню Йорк знам, че само в неговия квартал има 52 състезания годишно, казва Светослав. Представете си колко има в целия град и в цялата страна.“

Както в истинската Формула 1, така и тук става въпрос за доста пари. Най-евтините модели струват около 400-500 лв. Става въпрос за електрически модел, който е сносен, но пък изисква повече консумативи – някъде веднъж годишно се сменя акумулаторът например. Един модел с двигател с вътрешно горене може да има по-висока базова цена, но горивото е относително евтино. Скъпите модели са около 2000 евро. На практика горна граница няма, защото фирмите предлагат безкрайни възможности за тунинговане.

И у нас има скъпи модели. Генко Гидиков от Сопот, един от най-успешните български състезатели, има пистов модел за около 3000 евро. Благодарение на този си модел и на опита и качествата, които има, на последните състезания той винаги печели медал.

На състезанието в Девня участват различни класове автомобили – както електрически, така и с двигатели с вътрешно горене. Повечето модели са в мащаб 1/10 в сравнение с истинските автомобили. Има и по-големи, в мащаб 1/8 с обем на двигателя 3,5 куб.см. Те развиват от порядъка на 45 – 48 000 оборота в минута, мощността им варира от 2,9 до 3,4 конски сили.
При тегло на модела от 2,5 кг. е обяснимо защо ускорението им от 0 до 100 км е за 0,7 сек. Това е точно колкото на истинските Формула 1.

В Европа има и клас 1/5, където моделите са дълги почти метър. Двигателите им са бензинови. Нашите модели зареждат с коктейл от метанол и нитрометан. Това е много високоенергийно и калорично гориво, което в САЩ се използва при драгстерите и повишава с 30 до 40% мощността на двигателя.

Турнирът в Девня не носи точки за републиканското първенство. На пистата във Враца, която е специално изработена за такива състезания, се събират до 100-120 състезатели. А идват и много любители, които имат модели, но не участват по състезания.

Във Враца има всички условия, за които можете да се сетите – зони за сигурност, боксове за механиците, подиуми за състезателите и съдиите. На мястото преди е имало детска градина, но предвид демографските тенденции в България, тя е сменила предназначението си е станала един фантастичен комплекс.

Всяка година има по четири или пет кръга от годишния шампионат, които в зависимост от подреждането носят точки за генералното класиране. В края на годината се награждават първите трима. Наградите все още са символични – купи, грамоти. При натрупвания на средства във федерацията се гледа да се поощряват подрастващите и дебютиращите състезатели. Благодарение на рефлексите си и на необременеността си, младите състезатели имат много сериозни успехи.

„С мои приятели дори се шегуваме, че трябва да си организираме състрезание с възрастова граница 40 плюс“, смее се Светослав Янакиев.

Освен с пистови модели има и състезания с бъгита. В Девня е най-добрата писта в България за офроуд модели. Тук от федерацията се надяват в скоро време да направят и трасе за пистови автомобили, което да е дори по-добро от това във Враца. Има идеи и за писти в Русе, Девня и Стара Загора, за да може да се обхване цяла България.

Българи участват и на международни състезания. В момента има два наши отбора от автомоделисти, които са в Италия и ще участват на състезание за модели на Монца. Дамян Петров, може би най-титулуваният български моделист, миналата година печели второ място на европейско състезание в Гърция.

„Това е скъп спорт и ние купуваме моделите отвън. В тази връзка е трудно да бием чуждите отбори с техните модели, казва Светослав. Да не говорим, че на големите състезания участват наистина професионални отбори, които не се занимават с нищо друго освен да карат модели. Но в сравнение с отборите от нашата черги – чехи, поляци, румънци, гърци, ние сме доста добре и имаме самочувствие.“

При автомоделизма няма никакви разделения – има и момчета и момичета, хора от всякакви възрасти и професии. Едновременно и спорт, и хоби, което ангажира състезателя и цялото му семейство.

Този месец федерацията започва обучение и на 15 деца с увреждания.

„Те нямат проблеми с ръцете и ние искаме те да се почувстват като пълноценни граждани на обществото“, обяснява Огнян Филипов от федерацията. „За тях ще има и отделни състезания, и ще ги включваме към масовите. Искаме цялата година да им е наситена с приятни изживявания и с очакване, с чувство за пълноценност. Много добре работим с Националния дворец на децата и с МОН.“

Повечето състезатели са част от отбори, които финансират участията им из страната. Отбори са регистирани и могат да кандидатстват пред общините за спонсорство. Така се издържат клубовете във Варна, в Девня, във Враца, в Левски. В Козлодуй АЕЦ също предоставя на местния отбор изключително добри средства.

„99- та година започнахме 12 човека, а днес сме над 150, повечето от които млади хора, радва се Огнян Филипов. Това гарантира бъдещото развитите на автомоделизма в България. А и определено е добре младите хора да се занимават с нещо такова, отколкото с глупостите, които се появяват всеки ден на улицата. Това е високотехнологичен спорт и разликата с Формула 1 е единствено в размера.“

Логично е да се помисли, че в настоящата икономическа обстановка спортът в България ще върви назад, но фактът, че само в Девня имаше над 50 модела, говори, че автомоделизмът се развива добре у нас.

„Успяваме, но още сме на принципа на апостолите, в най-романтичния период, казва г-н Филипов. Но ще дойде време и нещата ще си дойдат на мястото.“

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.