Ограниченията за купуването на автомобили разпалиха дебати в Китай

ДПА

Магистрала край Шанхай. Снимка: чинюз

Големите китайски градове ограничават броя на новите автомобили по пътищата в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването. Само че дали това е добра практика? В края на миналия месец в южния китайски град Шънчжън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават.

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 000 нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември, според официални данни.

От 29 декември правителството ще издава само 100 000 регистрационни номера годишно чрез търгове и лотарии на жителите на големия град, в който живеят над 7 милиона души.

Шънчжън, граничещ с Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 година, Шанхай, Ханчжоу, Тянцзин, Гуанчжоу, Гуейян и Шъцзячжуан.

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период.

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат само или на четни, или на нечетни дати.

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънчжън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа.

В Китай има над 160 000 милиона регистрирани частни коли, а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от местните замърсители, сочат официални оценки.

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, посочват държавни медии.

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света, експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект.

Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 милиона спрямо 2 милиона на година преди едно десетилетие. През 2014 година продажбите са нараснали с 9,9 % до 19,7 милиона спрямо отчетеното за 2013 година.

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик.

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM).

„Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй.

В южния град Гуанчжоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 година, продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 милиона през 2013 година, което е скок с 22 % спрямо 2012 година, според местната академия за социални науки.

Максимум 120 000 нови регистрации следват да се издават всяка година в града, според ограниченията от юли 2012 година.

Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките.

Говорител на германския автомобилостроител BMW обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове.

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат, тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на BMW.

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят регулацията, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер.

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегнат до по-цялостни мерки, за да се справят с проблема с емисиите и задръстванията от коли.

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране, за да бъде намалено задръстването по пътищата, също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към Грийнпийс – Източна Азия.

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили.

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди.

Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения.

„Не само че съм задръстен в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва в заключение той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.