Тол-такси на магистралата – 40 лева до Бургас. Как ни лъже Павлова и как Борисов иска да дои българина

В Швейцария поддържат 4 пъти повече пътища и магистрали с 40 франка годишна винетка (72 лв.)

Колаж: Владимир Дойчинов – Ладо

Министърката Лиляна Павлова, обяви, че ще бъдат въведени тол такси за магистралите в България. Тази идея е изказвана и по-рано от хора на ГЕРБ, включена беше в намеренията на правителството.
Лиляна Павлова уточни, че таксата ще бъде около 10 стотинки на километър. Тоест, оттук до Бургас по магистралата шофьорът ще спира примерно на две места с кабинки на пътя и ще плаща по 20 лева такса. София – Бургас – около 40 лева.
Сегашната годишна винетка струва 67 лева и с нея се поддъжат пътищата у нас (виж по-долу брой винетки и приходи от тях).

Кое налага да доят много повече народа с такава такса?
Така един шофьор, който сега пътува целогодишно с винетка, ще плати поне 4 пъти повече, за да мине няколко пъти по някои магистрали.

От обясненията на Павлова в Нова тв се разбра още, че и за останалите пътища ще останат винетки. Тя каза, че първо ще се въведе електронна винетка за леките коли от 2017 г., а същия ден по-късно взе да разяснява за други медии, че леките коли ще плащат и тол такса след 2020 година, още не била уточнена.

Уплашена от надигащото се недовоство, Павлова два дни по-късно каза в парламента, че за леки коли няма да има тол такса, не била интерпретирана правилно (виж тук и тук).

Кое не е наред с решението на хората от ГЕРБ?

Магистралите са държавни, построени са с пари от бюджета, тоест от всички нас, и с пари от ЕС. А не от частен инвеститор.
Защо сега ще ги дават на частни фирми да прибират такси и да ги поддържат? Идеята е прозрачна – ще обявят търгове, ще се явят едни фирми и ще сключат дългосрочни договори за по 10-20 години да поддържат участъци от магистрали. Това е идея „наши фирми“ дългосрочно да прибират пари. Нищо няма да ги спре, ще направят всички законови процедури магистралите, построени с пари от ЕС, да ги направят като частни, с тол такси.

В Швейцария и Австрия

магистралите са държавни като у нас, използват се винетки, няма тол такси. Като е и сега у нас. Винетките не са по-лош начин да се събират пари за пътищата, а по-добър.
В Швейцария винетката е само годишна, задължителна за всички коли и струва 40 франка (към 72 лева, важи за 14 месеца).
В Австрия има 10-дневна винетка – 8,70 евро, 2-месечна – 25,30 евро и годишна – 84,40 евро (има малко изключения за няколко частни пътища и тунели с тол такса). Полицията следи строго за винетки (не като тук – колкото да се заядат с шофьора, да кихне някой рушвет).
Германия също е с построени от държавата магистрали и няма такса и винетка, за поддръжката им се отчислява от другите данъци.

Бойко Борисов открива магистрала „Люлин“. Снимка: Булфото

В много европейски страни има магистрали, построени от частни инвеститори и там са въведени тол-такси, плаща се в кабинки на магистралата. Това е така, за да може инвеститорът в някакъв дългосрочен период да си върне инвестицията.
Прави впечатление, че в страни с най-ниски нива на корупция, като споменатите по-горе, се използват винетки. И пътищата им са построени от държавата, не от частни инвеститори.
А България, в която досега магистралите са построени с държавно и европейско финансиране, се кани да ги раздаде, за да оскубят малкото останала перушина по бедния българин.
Най-логично и адекватно за България е да остане системата с винетките, дори да им се вдигне цената. Парите от тях отиват директно в бюджета. А след като продаде винетките, държавата, ако иска, да сключва договори за поддръжка на едни или други участъци от пътищата с частни фирми.
Лили Павлова каза още нещо озадачаващо. Според нея – изчисления на хората от ГЕРБ – за да се поддържат пътищата у нас като в Западна Европа,

били необходими 1 милиард лева годишно

Сумата е силно преувеличена, сметките са спекулативни.

Ето сравнение как е в Швейцария:
71 528 км обща дължина на пътищата
1812 км магистрали
4,38 млн. автомобила (до 3,5 т)
Винетката е 40 франка, годишна, задължителна за всеки автомобил. Сумата от винетки се равнява на 175 млн. франка (без таксите за камиони – за тях се плаща по 2-3 сантима на тон/километър, според вида на камиона). Продадените винетки в Швейцария на местни граждани са за 317 млн. в български пари. Винетки купуват и чужденците, които минават с коли през Швейцария.
(виж тук и тук).

Ето как е в България:
19 602 км пътища общо
541 км магистрали
3,77 млн. автомобили (с камионите)
Винетката е 67 лева годишна, има седмични, месечни. Винетки купуват не повече от 2,5 млн. автомобила, защото има много стари коли, които не са в движение, и е слаб контролът за движение без винетки.
Въпреки това за 2014 г. са продадени над 6 млн. винетки за над 220 млн. лева.

Е как става така, че в Швейцария могат да поддържат почти 4 пъти повече пътища и магистрали, отколкото у нас, с по-малко пари, а Лили Павлова и камарилата от ГЕРБ искат 1 милиард годишно за пътищата в България?

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.