Завръщането на Трабанта

Макет 1:10 на новия Трабант. Очаква се бъдещият автомобил да има по-голям успех от Мини Купър и Фолксваген Бийтъл. Снимка: herpa.de

Трабантът – миризливото двутактово возило, символ на ГДР и на комунизма – се завръща на пазара. Това стана ясно на автоизложението във Франкфурт, където беше представен модел на колата в мащаб 1:10. Траби, както нежно го наричаха източногерманците, обра овациите и предизвика по-голям интерес, отколкото много от прототипите в размер едно към едно.

Идеята за възраждането на Трабанта принадлежи на немската компания Херпа, която се занимава с производство на детски колички и се намира в Дитенхофен, провинция Долна Франкония. От компанията анонсираха официално намеренията си да върнат картонената кола на пазара, а на щанда й имаше съобщение, че се търси производител. Новият Трабант обаче прилича повече на Фолксваген Ню Бийтъл и на Мини Купър на БМВ. Също като тях, той ще интегрира модерните технологии в привлекателен външен вид.

Клаус Шиндлер, мениджър в Херпа, е основният двигател на идеята за възраждането на Трабанта. Той вече купи правата върху името и активно търси завод-производител. Снимка: herpa.de

Въпреки че не е ясно в кой завод ще се произвежда новият Трабант, от Херпа са твърдо решени да изпълнят намеренията си, защото продажбите на миниатюрния Трабант-играчка в мащаб 1:87 от 1990 година имат невиждан успех. “Всяка година в Германия продаваме 100 000 играчки”, заяви говорителката на компанията на изложението във Франкфурт. “Геманците са емоционално свързани с тази кола.” И досега по улиците на много от бившите комунистически страни може да се видят Трабанти. В Германия отработените газове на двутактовото возило надвишават всички екологични норми, но движението им е разрешено.

Затова търговците са решили да се възползват от съществуващата носталгия и вече купиха правата върху името от International Trabant Register. Така 16 години след спирането на производство на “картонената кола” от Заксенринг в Цвикау, тя отново ще бъде пусната в продажба.

Главният “виновник” за възраждането на Трабанта е германецът Клаус Шиндлер, мениджър в Херпа. Преди няколко години той открил любовта си към Траби. За него малката лимузина е не по-малко значима от Фолксваген Костенурка. “От Костенурката са продадени повече от 20 млн. броя, а от Трабанта – едва три милиона”, казва Шиндлер. “Въпреки това и днес по улиците има почти еднакъв брой от двете марки.” Вдъхновен от добрите резултати на новия Фолксваген Beetle и на Мини Купър, германецът решава да върне Траби на улицата. Този път обаче автомобилът ще е с чист двигател, повече цилиндри, повишена сигурност и модерен дизайн.

След като купил търговските права, Шиндлер направил проект на колата и макет в размер 1 към 10. Запазени са старите кръгли фарове и задните остри стопове, а светлосиният цвят и белият покрив са като поглед към миналото. Всичко друго обаче е съвременно и още по-привлекателно.

Новите собственици на Трабант още не са избрали окончателния вариант на дизайна на възродената кола. Предложения се приемат както от гостите на автоизложението във Франкфурт, така и на интернет-страницата NewTrabi.com.

Двутактовият автомобил се ражда на 7 ноември 1957 година – в деня на 40-годишнината от съветската болшевишка революция. Той се произвежда в Цвикау, в провинция Саксония, Източна Германия – в VEB Automobilwerke Sachsenring Zwickau. Колата е малолитражна, двутактова, с предно предаване. Първо е пуснат в производство моделът Р-50 с двигател с работен обем 499 кубически сантиментра. През 1963 година се появява моделът Р-600 с двигател с обем 594 кубически сантиметра. През 1979 година в производство е включен олекотеният открит вариант Трамп. Максималната скорост на последния модел Трабант 601-S е 105 км в час.

Между 1957 и 1991 година в Цвикау са произведени едва три милиона Трабанти, но те са популярни в цяла Източна Европа и все още са в движение в много от бившите комунистически страни. Снимка: herpa.de

В зората на производството на Трабантите, когато Германия иска да демонстрира икономически успехи, се оказало, че няма достатъчно средства за необходимата за каросерията ламарина. Затова прототипът бил направен от дуропласт – комбинация от памучни влакна и пластмаса, а след това материалът бил въведен и в масовото производство. Това е причината и до днес много хора наричат Трабантите “кашони”.

Непосредствено преди обединението на Източна и Западна Германия заводът в Цвикау пуска и четиритактов Трабант с двигател от Фолксваген Поло.

От 1957 до 1991 година са произведени едва три милиона автомобила с марката Трабант. След промените в Източна Европа те отстъпиха мястото си по улиците на по-модерни коли, но станаха колекционерска ценност. Днес от Херпа са твърдо решени да върнат Трабанта към живот. Милиони сантиментални бивши собственици се надяват да осъществят решението си.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.