Завръщането на Трабанта
Трабантът – миризливото двутактово возило, символ на ГДР и на комунизма – се завръща на пазара. Това стана ясно на автоизложението във Франкфурт, където беше представен модел на колата в мащаб 1:10. Траби, както нежно го наричаха източногерманците, обра овациите и предизвика по-голям интерес, отколкото много от прототипите в размер едно към едно.
Идеята за възраждането на Трабанта принадлежи на немската компания Херпа, която се занимава с производство на детски колички и се намира в Дитенхофен, провинция Долна Франкония. От компанията анонсираха официално намеренията си да върнат картонената кола на пазара, а на щанда й имаше съобщение, че се търси производител. Новият Трабант обаче прилича повече на Фолксваген Ню Бийтъл и на Мини Купър на БМВ. Също като тях, той ще интегрира модерните технологии в привлекателен външен вид.
Въпреки че не е ясно в кой завод ще се произвежда новият Трабант, от Херпа са твърдо решени да изпълнят намеренията си, защото продажбите на миниатюрния Трабант-играчка в мащаб 1:87 от 1990 година имат невиждан успех. “Всяка година в Германия продаваме 100 000 играчки”, заяви говорителката на компанията на изложението във Франкфурт. “Геманците са емоционално свързани с тази кола.” И досега по улиците на много от бившите комунистически страни може да се видят Трабанти. В Германия отработените газове на двутактовото возило надвишават всички екологични норми, но движението им е разрешено.
Затова търговците са решили да се възползват от съществуващата носталгия и вече купиха правата върху името от International Trabant Register. Така 16 години след спирането на производство на “картонената кола” от Заксенринг в Цвикау, тя отново ще бъде пусната в продажба.
Главният “виновник” за възраждането на Трабанта е германецът Клаус Шиндлер, мениджър в Херпа. Преди няколко години той открил любовта си към Траби. За него малката лимузина е не по-малко значима от Фолксваген Костенурка. “От Костенурката са продадени повече от 20 млн. броя, а от Трабанта – едва три милиона”, казва Шиндлер. “Въпреки това и днес по улиците има почти еднакъв брой от двете марки.” Вдъхновен от добрите резултати на новия Фолксваген Beetle и на Мини Купър, германецът решава да върне Траби на улицата. Този път обаче автомобилът ще е с чист двигател, повече цилиндри, повишена сигурност и модерен дизайн.
След като купил търговските права, Шиндлер направил проект на колата и макет в размер 1 към 10. Запазени са старите кръгли фарове и задните остри стопове, а светлосиният цвят и белият покрив са като поглед към миналото. Всичко друго обаче е съвременно и още по-привлекателно.
Новите собственици на Трабант още не са избрали окончателния вариант на дизайна на възродената кола. Предложения се приемат както от гостите на автоизложението във Франкфурт, така и на интернет-страницата NewTrabi.com.
Двутактовият автомобил се ражда на 7 ноември 1957 година – в деня на 40-годишнината от съветската болшевишка революция. Той се произвежда в Цвикау, в провинция Саксония, Източна Германия – в VEB Automobilwerke Sachsenring Zwickau. Колата е малолитражна, двутактова, с предно предаване. Първо е пуснат в производство моделът Р-50 с двигател с работен обем 499 кубически сантиментра. През 1963 година се появява моделът Р-600 с двигател с обем 594 кубически сантиметра. През 1979 година в производство е включен олекотеният открит вариант Трамп. Максималната скорост на последния модел Трабант 601-S е 105 км в час.
В зората на производството на Трабантите, когато Германия иска да демонстрира икономически успехи, се оказало, че няма достатъчно средства за необходимата за каросерията ламарина. Затова прототипът бил направен от дуропласт – комбинация от памучни влакна и пластмаса, а след това материалът бил въведен и в масовото производство. Това е причината и до днес много хора наричат Трабантите “кашони”.
Непосредствено преди обединението на Източна и Западна Германия заводът в Цвикау пуска и четиритактов Трабант с двигател от Фолксваген Поло.
От 1957 до 1991 година са произведени едва три милиона автомобила с марката Трабант. След промените в Източна Европа те отстъпиха мястото си по улиците на по-модерни коли, но станаха колекционерска ценност. Днес от Херпа са твърдо решени да върнат Трабанта към живот. Милиони сантиментални бивши собственици се надяват да осъществят решението си.