Виктор Орбан къса с медиен бос приятел, търси нови съюзници

Ройтерс

Шимичка срещу Орбан. Колаж: хирхатар

Унгарският премиер Виктор Орбан години наред се радваше на благосклонно отношение от страна на медиите, притежавани от приятелски настроен към него олигарх. Когато обаче популярността на Орбан започна да пада и близостта между двамата охладня, той се изправи пред проблем.

Сега той може да получи помощ от нова медийна група, съвладелец на която е един от най-приближените му – мъж, когото дипломати смятат за неофициален шаман на Орбан и неговата партия ФИДЕС.

Модерната медийна група (ММГ) отрича, че ще бъде рупор на Орбан, но малко след като тя бе основана през април премиерът публично призова своите поддръжници да създават нови медии, чрез които правителството да може да излага своите позиции. „Ние изгубихме нашите медии, десните медии, които помагаха на поддръжниците на ФИДЕС. Има конфликт между правителството и собствениците на доминиращата дясна медийна група. Това е истината“, каза Орбан в интервю за телевизия „Ехо“.

Промяната в унгарския медиен пейзаж е част от последиците от спора между Орбан и Лайош Шимичка, бивш негов съученик от гимназията, партньорството с когото изигра важна роля за политическия възход на Орбан.

Орбан запази популярността си през петте години на своето властване, по време на което неговата своенравна политика предизвикваше гневни реакции у Брюксел, Вашингтон и чуждестранните финансисти. Но разпадането на приятелството му със Шимичка може да се окаже краят на благия му политически живот.

Тяхното охладняване оставя правителството с малко приятелски настроени медии точно когато анкетите сочат спад на рейтинга на ФИДЕС заради непопулярни политически ходове, заради приятелството на правителството с Москва и заради усещането за корупция сред висшите политици.

Новосъздадената ММГ има двама съсобственици – Тибор Дьори и Арпад Хабони – и двамата свързани с ФИДЕС. Дьори бе член на кабинета на Орбан до миналата година и е заемал различни мениджърски постове в медийната империя на Шимичка. 47-годишният Хабони пък не е заемал никакъв държавен или партиен пост, но често е забелязван край министър-председателя в следизборните нощи и на мероприятия на ФИДЕС.

Хора от „кухнята“ на ФИДЕС смята Хабони за „мозъка“ зад няколко изборни победи на партията. Той е и един от основателите на приятелски настроения към ФИДЕС мозъчен тръст – института „Незьопонте“.

Според Габор Пояк – медиен анализатор в мозъчния тръст „Мертек“, чийто главен спонсор е фондацията „Отворено общество“ на Джордж Сорос, собствениците на ММГ очевидно имат намерение да влязат в ролята на Шимичка и да помогнат за укрепването на ФИДЕС. Той обаче добави: „Това е твърде рисковано начинание от тяхна страна. Те се опитват да формират публика за един рупор на ФИДЕС по време, когато по-малко хора се интересуват от това, което ФИДЕС има да каже.“

Неколкократните ни опити да открием за коментар Хабони и Дьори се оказаха безуспешни. Главният изпълнителен шеф на ММГ Петер Керестеши съобщи в имейл до Ройтерс, че собствениците са запълнили ниша в медийния пазар. Той не пожела да дискутира плановете (на групировката), освен да отбележи, че те смятат да започнат с издаването на безплатно списание, но отказа да разкрие откъде ще се намери финансиране за тази цел.

Запитан дали групата ще подкрепя правителството, Керестеши – който е и пресшеф на проправителствения мозъчен тръст „Сазадвег“, отговори: „Компанията е организирана на пазарна основа. Всяка тема, която се посреща добре от медийните потребители, ще бъде интересна (за нас)“.

Обществените медии в Унгария до голяма степен следват правителствената линия, но те нямат масова аудитория, което кара Орбан да търси помощ от частните мрежи, за да популяризира политиката си.

ММГ може да спечели и от централизирането на държавната реклама в новата Национална комуникационна администрация, която ще има последната дума при плановото годишно изразходване на 25 милиарда форинта (92,5 млн. долара). Правителството е критикувано, че купува рекламно време и пространство главно в приятелски настроените към ФИДЕС медии.

Запитан дали правителството ще работи с новата медийна група, за да разпространява своите политически послания, шефът на кабинета на Орбан – Янош Лазар, заяви пред Ройтерс, че няма значение кой стои зад начинанието. „Всичко зависи от това колко хора гледат една тв програма, четат една статия или слушат едно радиопредаване“, каза той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.