Алжир иска да се пребори със салафизма, но не може да контролира джамиите

Франс прес

Алжир полага големи усилия за борба със салафизма, смятан за идеологическата матрица на джихадистите, които може да върнат страната към черните й години. За властите обаче е много трудно да контролират джамиите, където процъфтява салафитската мисъл.

Министърът на религиозните въпроси и вакъфите Мохамед Аиса този месец няколко пъти изрази решимостта си да избави джамиите от влиянието на имамите салафити.

„Наблюдава се идеологическа офанзива, чиято цел е да откъсне младите от религиозните и патриотичните идеи, с които са закърмени, и да ги насочи към тълкуването на исляма, присъщо на Даеш (арабското съкращение на „Ислямска държава“), смята Аиса, който о призовава за „национален религиозен модел“, вдъхновен „от исляма на Кордобския халифат“.

Обграден от Либия, където ИД проникна благодарение на хаоса, от Тунис, където за три месеца джихадистката групировка пое отговорност за няколко самоубийствени атентата, и от Мали, където цели райони не са под контрола на властите, Алжир е подложен на голям натиск.

Явен е страхът от връщане към 90-те години на 20 век, когато десетки хиляди загинаха от насилие.

Но армията, която има повече от 25-годишен опит, е нащрек. За няколко седмици тя изби много членове на групировката „Джунд ал халифа“, декларирала вярност към ИД и поела отговорност за обезглавяването на френски турист през септември 2014 г.

Около 50 000 служители, включително 17 000 имами, са подчинени на министерството на религиозните въпроси, което иска „да имунизира имамите срещу внесени от чужбина идеи, било то салафитски или други“, каза председателят на техния профсъюз Джелул Хаджи ими.

Но в много джамии богомолците попадат на доброволци, които не са подчинени на министерството. Те развяват знамето на салафизма и е трудно да бъдат премахнати, тъй като настоятелствата нямат пари, за да ги сменят, каза Хаджими.

Той казва, че при 22 000 функциониращи джамии и още 7000 в процес на изграждане не достигат около 7000 имами. Правителството иска да смени салафитите с имами, обучени в държавните институции, „но нищо не гарантира, че и те няма да приемат идеите на са алафизма“, каза синдикалистът.

Според Саид Дябелхеир, учен и експерт по суфизма, салафитската мисъл е „вкоренена в алжирското общество. Тя е разпространявана от десетилетия от многото студенти, завършили в Саудитска Арабия“.

Салафитите освен това получават подкрепа от хора от режима, които ги „използват“ ловко срещу левите активисти, смятани за враждебно настроени срещу религията, казва той.

Освен това те са икономическа и финансова сила, която има почти пълен монопол над много сектори като мобилните оператори или . . . търговията с бельо.

Няколко салафитски фигури са много активни в социалните мрежи или по частните телевизии, които отделят много ефирно време на религиозни предавания. Водят ги радикални проповедници, които издават фетви срещу политическата линия на правителството. Прави ителството, на което му е трудно да ограничи войнствената им реторика, неотдавна ги призова към сдържаност. По една частна телевизия проповедникът Абделфатах Хамадаш призова правителството да осъди на смърт и да екзекутира писателя журналист Камал Дауд за вероотстъпничество.

В опит да се противопостави на влиянието на „телепроповедниците“ назначеният преди малко повече от година Мохамед Аиса реши да създаде Академия на фетвата от 50 имами, завършили египетския университет „Ал Азхар“, еталон за сунитския ислям.

Според Дябелхеир остава проблемът с „двойствения език“, използван от алжирските салафити, които са умерени и толерантни по принадлежност, но радикални, когато става дума за незаконни организации.

Експертът припомня, че големите фигури на салафизма подкрепиха джихада през 90-те в Алжир, но оттеглиха подкрепата си, когато масовите кланета предизвикаха негодувание в чужбина.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.