Изключете крадливата гласова поща. Сметките ще намалеят с по 5-10 лв.

Услугата отнема време и пари

mobil09_07.jpg
Услугата гласова поща е уловка за потребителя, която му се поднася с мощна реклама, че е безплатна. Така ли е наистина?
Безплатно е само прослушването. Но всеки, който се обади на някого и попадне на гласова поща, трупа в сметката си средно между 20 и 40 стотинки, според особеностите на тарифния си план, без да е провел разговор.
Същевременно няма голяма полза от оставени съобщения в гласовата поща, защото повечето потребители не я прослушват. По-интересното е обаче, че повечето потребители, които попаднат на гласова поща, не оставят съобщения, а затварят телефона, защото ще трупат допълнително сметка, ако се запишат.
При включване на гласовата поща и при трите мобилни оператора има гласово съобщение от автомат, което трае около 15 секунди. След това потребителят може да остави съобщение, което е още 10-15 или 20 сек.
Повечето тарифни планове на различните оператори отчитат свързването като 30 сек., а по нататък разговорът се отчита секунда по секунда. Но има много тарифни планове, които отчитат 1 минута при свързване. Тоест – когато се свържеш с гласова поща, мобилният оператор ти таксува 1 минута, което е около 40 ст. за най-разпространените тарифни планове. Независимо дали си се записал или не на гласовата поща, на теб ти е таксуван разговор 1 минута.
Един потребител, който прави средно 100-120 разговора месечно (3-4 на ден), поне в 20 от тях попада на гласова поща. Според тарифния му план това може да се измери в пари между 5 и 10 лв.
Най-често потребителите записват в гласовата поща безсмислени съобщения от типа „Аз съм, обади ми се по-късно“ или “Георги се обажда, ще те потърся по-късно” и т. н. които не носят полезна информация. Така и така двамата ще се свържат по-късно и ще проведат разговор.
Това може да се избегне с оставяне на есемес, което излиза по-евтино и обезсмисля гласовата поща в почти 100% от случаите.
Кой те е търсил можеш да разбереш и по регистрираното неприето обаждане – номерът се записва в джиесема. Някои оператори предлагат и безплатната услуга да изпращат есемес кой номер те е търсил, докато телефонът ти е бил изключен.
Мобилните оператори много хитро включват гласовата поща на всеки нов абонат, при всяка промяна на тарифния план, при някаква нова настройка и т. н. После трябват специални усилия да се изключи гласовата поща. Когато се обадиш на операторите и ги помолиш да ти я изключат, те не го правят, а ти казват някакъв код, който трябва да набереш или есемес, който трябва изпратиш. Потребителят може да изключи всички пренасочвания и от менюто на апарата си, но не всеки потребител може да го направи сам, особено ако апаратът му няма менюта на български. Много често той разбира с дни закъснение, че му е включена гласовата поща, без да разбере.
Друг проблем, свързан с гласовата поща е, че отнема време на потребителя да я прослушва. Ако има оставени съобщения, той набира номера за прослушване, изчаква, чува съобщения, които са маловажна информация. Но най-често те дори са празни – чува се само шум, защото човекът, който го е търсил не се е записал.
Гласовата поща е крадец на време и пари.
В този смисъл популярната реклама “Това е твоят глас” може да се преведе като “Това са твоите пари”.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.