Полша: силна католическа съпротива срещу оплождането ин витро

ДПА

Разпятието в полския Сейм. Снимка: конкордат

Полша е в конфликт заради оплождането ин витро. Докато либерално-консервативното правителство подкрепя проектозакон за създаване на хармонизирана правна основа за процедурата, католическото духовенство е силно против. В полемиката се включи и жена, родена ин витро, самата тя вече майка.

* * *

Магдалена Колоджей не трябва изобщо да я има според някои видни полски политици и духовници. Родена е в източния полски град Бялисток преди 28 години благодарение на изкуствено оплождане.

Първоначално първото бебе в Полша, родено чрез асистирана репродукция, не желаела да се включва в сегашните дебати за „ин витро“ закона, но преди няколко дни тя излезе с отворено писмо в публичното пространство.

„Нещо в мен се счупи“, написа Колоджей. „Повече не мога да седя и да слушам всичките лъжи, да позволявам да нараняват мен и моето семейство“.

Мнозина в могъщата полска Католическа църква отхвърлят оплождането ин витро – последния шанс за много бездетни поляци да се сдобият с бебе – като неоправдана намеса в сътворението, а с това и като тежък грях.

От години срещу процедурата се води кампания в католическите медии, в проповеди и в писма до вярващите. Споровете между застъпниците и противниците в момента са толкова силни, както никога досега. След много опити и дебати вече е напълно възможно законът за изкуственото оплождане да стане реалност.

Проектът мина и в двете камари на полския парламент, макар и с малко мнозинство, а за да влезе в сила, е нужен само подписът на президента.

Държавният глава Бронислав Коморовски, чийто мандат изтича в август, обаче загатна, че изпитва съмнения към нормативния акт по конституционни съображения.

Приемникът му Анджей Дуда, който ще положи клетва като президент на 11 август, вече даде ясно да се разбере, че е силно резервиран към закона, като същевременно изрази разбиране към бездетните двойки, искащи бебе.

Ева Копач, премиер на Полша и председател на либералната християндемократическа партия „Гражданска платформа“, призова да се създаде ясна правна рамка. Евентуално президентско вето би спънало тези планове може би за години напред.

В Полша изкуственото оплождане се прави в частни клиники и поради това се заплаща. Предложеното законодателство предвижда то да се позволява, ако всички останали способи не са дали резултат през период от 12 месеца.

Проектозаконът налага забрана върху създаването на ембриони за каквато и да било друг цел, както и върху унищожаването на ембриони, способни да се развият нормално.

Противници в Църквата като архиепископът на Шчечин Анджей Дженга определят закона като престъпен. Кардинал Станислав Дживиш, архиепископът на Краков, го нарече „несъвместим с християнството“.

Преди окончателното гласуване в Сената, полските епископи повториха предупреждението си, че вярващите християни не може да подкрепят изкуственото оплождане, „ако искат да останат в общността на вярващите“.

Изявление, направено на конференцията на католическите епископи, гласи следното: „С ин витро процедурата цената, която се плаща за дете, е смъртта на неговите братя и сестри преди раждането“.

Коментари като този са наранили дълбоко Магдалена Колоджей. „За мен бе шок да чуя породилите се коментари, стигащи дотам, че едва ли не аз съм резултат от ужасен грях“, написа тя в публичното си обръщение.

Родителите й, които са практикуващи католици, никога не са крили от нея факта, че е „ин витро бебе“, се казва още в нейното писмо. Самата Колоджей, която е майка на две деца, заявява:

„Можем да кажем с пълна увереност, за разлика от някои други, че сме били изключително много очаквани и обичани. Не ние сме лошите. Лоши са онези, които биха ни попречили да се родим“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.