Ципрас и интересът на Гърция

Алексис Ципрас. Снимка: бТВ от екрана

Гръцкият премиер Алексис Ципрас няма много време, за да избере пътя, по който ще върви. Снощното гласуване в гръцкия парламент на втория пакет от мерки за икономии показа, че разцеплението в управляващата партия СИРИЗА остава. Дали това разцепление ще се окаже необратимо в крайна сметка? От сега насетне министър-председателят на Гърция вече е изправен пред двойна заплаха. Част от гръцкото обществото вече е започнало да подлага на съмнение способността на Ципрас като ръководител.

Извършените от него смени в кабинета засилиха оформилата се представа за един нерешителен лидер, искащ да играе ролята на балансьор, но в същото време показа много ясно липсата на елементарно способни правителствени кадри.

Наред с това обаче Ципрас е изложен и на още един риск. Гласувайки два закона, искани от кредиторите, той губи изграденатга от него представа за поборник, възпротивил се на меморандумите, налагани на страната.

Не бива да се забравя, че все още не започнали да пристигат призовките за имуществения данък, нито пък хората са разбрали какво е гласувано. Най-вероятно това би могло да доведе до формирането на втори полюс от несъгласни с кредиторите, чийто изразители да са странните постмодернисти, като Янис Варуфакис, председателката на парламента Зои Констандопулу, която също не споделя политиката на Ципрас, и инакомислещия ретро революционер Панайотис Лафазанис.

Разбира се, трудно би могъл някой да види всички тези своебразни политици заедно в една и съща партия. Със сигурност обаче те ще станат изразители на значителна част от социалната и идеологическа база на СИРИЗА.

Какво би могъл да направи Ципрас в малкото време, което има на разположение до следващите избори? Възможно е той да не направи нищо. Тоест, да запази равновесието на силите в рамките на представителите от неговото крило на левицата и да остави нещата да еволюират.

Следвайки този сценарий, сигурно е, че Ципрас ще бъде притискан до край и не е изключено да бъде сломен. По такъв начин той няма да може да играе ролята нито на „революционер“, нито на ръководител-мениджър.

Съществува и пътят на новата, сравнително леко по-радикализирана, центристка левица. Всъщност става дума за една нова „партия на Ципрас“, която би могъл да създаде, за да обедини левоценстристките елементи от политическия спектър.

На следващите избори Ципрас би загубил някакъв процент от недоволните и несъгласните с него, но той би могъл да компенсира този вакуум с гласове от така нареченото средно политическо пространство. Възможно е Ципрас да възстанови доверието и да направи замени с проевропейски настроени и така би могъл да управлява с нови личности и партийни коалиции, а и с хора, способни да доведат до край, от експертна гледна точка, трудните задачи, при това с видими резултати.

За момента Ципрас е изправен пред кошмарни фронтове: първият от тях е договарянето с кредиторите по новия меморандум, вторият е свързан с непрестанната заплаха за него от срив и излизане на страната от еврозоната, а третият е евентуален разпад на държавата и възникването на огромен вътрешнопартиен проблем.

И всичко това би могло да се случи в момент, когато той е изчерпал силите си и е останал без достатъчно хора около себе си. В следващите дни очевидно ще си проличи дали Ципрас ще бъде сломен от невероятния натиск, на който е подложен, или ще успее да се промени в нещо друго.

Ако Ципрас не съумее да се справи, той няма право да прави страната заложник на собствените си противоречия и нерешителност. Защото интересът на Гърция стои над политическото оцеляване на всеки в тази страна.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.