Баста паста: италианците се насочват към други храни

ДПА

За много италианци яденето на паста във всичките й форми е важна част от националната колективна идентичност. Въпреки това кулинарните навици се променят.

Пене ал’арабиата, спагети карбонара или лазаня – едва ли има друга храна, която до такава степен да се идентифицира с Италия както пастата. Любовта на италианците към пастата е дълбоко вкоренена в културата и идентичността им.

При все това кулинарните им навици се променят и яденето на паста значително намалява. Според проучване през 2004 година консумацията на паста е било 28 килограма на глава от населението, а през 2013 година – 25,3 килограма, което е спад с 10% Апетитът на италианците към паста обаче не е единственото нещо, което се променя, отбелязват учени.

През последните 50 години има значителни промени в консумацията на паста тук, било то заради типични продукти или тенденцията на „бързото хранене“, отбелязва Габриели Рикарди, професор по диетология в Неаполския университет.

„Консумацията на паста, хляб и ориз намалява постепенно,“ посочи Рикарди, допълвайки, че има промени и в други области като месото и зеленчуците.

Ако някога класическият римски ресторант е предлагал предимно традиционни ястия като паста или пица в менюто си, днес има все по-голям избор.

Същевременно много ресторанти започнаха да предлагат вегетариански и вегански ястия, както и екологично произведена храна. Ястия като кус кус и киноа стават все по-популярни.

Освен това има все повече чуждестранни места за хапване.

Китайски закусвални, суши барове, ресторанти за бързо хранене предоставят на туристите и местните жители алтернатива на тежката паста.

Промените стават заради няколко фактора едновременно, отбелязва Рикарди.

Най-вече демографския фактор – населението все повече застарява в страната ни, като има все по-малко семейства и повече необвързани хора. Освен това има и наплив от имигранти, които носят със себе си техните хранителни навици, традиции и нужди, допълва той.

В допълнение преди всичко по-младите хора стават все по-внимателни към това, което ядат. Мнозина са на мнение, че от пастата се пълнее и намаляват консумацията на тази храна.

Промененият начин на живот и навици, като храненето навън, различните работни часове, дейностите за отмора също играят роля, подчертава Рикарди. „Културните промени в населението са важен фактор,“ допълни той.

Например ролята на жената в Италия се е променила. Докато някога майката се е гордеела да сложи богата трапеза, днес много млади майки предпочитат бързо приготвящите се храни и обръщат внимание на здравословното хранене.

Доклад на Организацията на ООН по прехрана и земеделие (ФАО) също сочи, че все по-малко италианци консумират т. нар.

средиземноморска кухня. ФАО цитира такива фактори като глобализация и промяната на начина на живот. Освен това голямото предлагане води до загуба на знанието за традиционното меню.

Паоло Барила, който е директор в компания за производство на паста, е съгласен с това мнения. „Когато бях дете, нямахме кой знае какво друго,“ отбелязва той пред в.“Кориере дела сера“. „Сега нещата се промениха. Предлагането на продукти се утрои, като това се отнася и за пастата,“ допълни той.

Същевременно новите тенденции като веганската и вегетарианската кухня, екологично чистите продукти и пълнозърнестите и безглутеновите храни се разпространяват все повече.

През последните няколко години броят на хората, които се придържат към веганско и вегетарианско меню, се увеличи, посочи Рикарди.  Също така трябва да се отбележи бумът при диетичните и органичните продукти, допълва той.

На всичко отгоре на фона на икономическите затруднения повече семейства разполагат с по-малко пари за харчене. В анализ на италианската асоциация на селскостопанските производители Колдирети (Coldiretti) се прави заключението, че през 2014 година италианците са похарчили с 5% по-малко за паста, със 7 % по-малко за риба и с 4% по-малко за зехтин.

Въпреки промените в хранителните навици на италианците те са запазили едно нещо непроменено – значението, което отдават на яденето. Институтът за проучване на общественото мнение Censis отбелязва, че за 17,9% от анкетираните храненето е също така въпрос на гордост и идентичност.

„Според италианците храненето им помага да живеят здравословно, да общуват с другите и да се чувстват част от общността,“ посочва институтът.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.