Стийв Джобс: Готини… като дънките Levis…

Шефът на Apple коментира културното влияние на iPod в интервю за сп. Нюзуик

steve_jobs.jpgСтив Джобс е гуруто на компютърната индустрия, създател на Apple Macintosh и iPod – най-впечатляващите продукти на този пазар в последните 20 години. Историята на Джобс виж тук.

– Предусещахте ли, че iPod ще се окаже толкова значим продукт?
– Познава се, че става дума за нещо интересно по това, колко от посветените от екипа, който го е създал, искат да притежават продукта. Да нямат търпение да излязат навън и да си купят по един. Точно това се случи с iPod. Всички от екипа искаха да го имат.
– И други компании са се опитвали да създадат музикален плейър с хард диск. Как Apple откри вярната формула?
– Ние имахме опита в областта на хардуера, на производствения дизайн и на софтуера, включително приложението iTunes. Едно от най-важните неща беше това, че решихме да не се опитваме да управляваме музикалната библиотека чрез самия iPod, а чрез приложението iTunes. Останалите компании опитваха да правят всичко на самото устройство и го усложниха толкова много, че то стана безполезно.

iPod
0609255gipod00-thumb.jpg iPod e преносим дигитален плейър, създаден от Apple и пуснат в продажба през 2001 година. Първата му версия е с 5 гигабайтов хард диск, а последните модели достигат до 80 гигабайта и могат да възпроизвеждат музика, снимки и филми. От 2004 насам iPod е най-продаваният дигитален музикален плейър в САЩ. От 2002 до днес в света са продадени над 88 700 000 iPod плейъри.

– Kакъв урок по дизайн ни даде iPod?
– Вгледайте се в дизайна на много потребителски продукти – имат страшно сложна повърхност. Ние се опитахме да направим нещо по-изчистено и опростено. Когато се опитваш да решиш един проблем, обикновено в началото ти хрумват много трудни решения. Но ако продължиш и непрекъснато мислиш за проблема, ако заживееш с него, често можеш да намериш просто и елегантно решение. Хората рядко отделят необходимото време и енергия, за да стигнат дотам. Ние обаче вярваме, че потребителите са интелигентни и искат предмети, които да са добре измислени.
– Според някои хора iPod ще загуби чара си, защото вече е твърде популярен. Как да остане “готин”, при положение че дори Дик Чейни и кралица Елизабет имат по един?
– Tова е все едно да кажеш, че не искаш да целуваш гаджето си по устните, само защото всички имат устни. Няма никакъв смисъл. Ние не се стремим да изглеждаме “готини”. Просто се опитваме да създаваме най-добрите продукти, които можем. И ако се окажат “готини”, това е страхотно.
– Кои нетехнологични продукти определяте като “готини”?
– Харесвам неща, които си свършват работата и после като че ли потъват в живота ми. Като дънките Levis. Харесваш дизайна, но освен това те те карат да почувстваш нещо. Голяма част от качеството се предава чрез чувството, което предизвиква у хората. Те не го осъзнават напълно, но знаят че продуктът е създаден с много любов и грижа.
– Да поговорим за онлайн магазина iTunes. Как накарахте звукозаписните компании, които бяха против дигиталната музика, да подпишат?
– Процесът продължи повече от 18 месеца. Опознахме тези хора и направихме серия от прогнози, че много от нещата, които опитват, ще се провалят. После те ги изпробваха и се провалиха и то точно поради предказаните от нас причини. Продължихме да ги посещаваме на всеки месец-два и те започнаха да вярват, че имаме някакъв поглед върху нещата. Доверието им нарасна до точката, в която вече искаха да опитат с нас. Освен това първоначално приложението беше само за Macintosh. Един от аргументите, които използвахме беше, че дори и да грешим изцяло и те съвсем да прецакат музикалния пазар за потребители на Macintosh, техният дял е достатъчно малък, за да не навреди на музикалната индустрия толкова много. Шест месеца по-късно ги убедихме да ни позволят да ги изкараме на общия пазар.
– Според някои музикални компании iTunes става прекалено мощна с големия си пазарен дял ...
– Ние никога не сме ги молили да смъкват цените.
– Но ги молихте да не ги увеличават, когато някои от тях искаха да го направят…
– Основната идея на първоначалната ни стратегия беше, че ако искаме да спрем пиратството, трябва да се конкурираме с него, предлагайки по-добър продукт на справедлива цена. Трябваше да направим сделка с хората. Ако са съгласни да платят една нормална цена, ние ще им осигурим по-добър продукт, а те ще престанат да бъдат пирати. И това проработи. Ако сега се върнем назад и увеличим цените – това казахме и на звукозаписните компании миналата година – ще нарушим неписаното споразумение. Много потребители ще си кажат “през цялото време си знаех, че музикалните компании ще ме прецакат, и ето че го направиха.” И повече няма да си купят нищо от iTunes.
– Смятате ли, че е честно спрямо потребителите, закупените от Apple песни да работят само с iTunes и на iPod?
– Ами, те са наясно с това от самото начало.
– В един момент казвахте: “Ще помислим за съвместимост с други системи, когато клиентите ни го поискат”
– Засега никой не го е поискал. Хората от самото начало знаят, че когато купуват музика от магазина iTunes, тя се слуша на iPod, следователно ние не се опитваме да скрием нищо.
– Microsoft обяви новия си продукт Zune, конкурент на iPod. Твърди се, че Zune ще има за цел най-вече създаването на общности. Това безпокои ли Ви?
– Накратко казано, не. Гледах в Интернет демонстрации как със Zune можеш да намериш друг човек и да му изпратиш песен, която той може да прослуша три пъти. Отнема цяла вечност. Докато направиш всичко това, момичето вече ще е станало и ще си е заминало. Много по-добре ще се справиш ако просто сложиш в ухото й едната си слушалка. Тогава ще ви свързва и един половинметров кабел.
– iPod вече има много нови функции – видео, игри, аудио книги … Ще продължи музиката да бъде в основата?
– Не се знае, но е трудно е да си представим музиката да не е в основата на iPod дори след много време. Аз имах щастието да раста във време, когато музиката наистина имаше значение. Не беше просто част от фона, а означаваше нещо за едно поколение деца, които растяха. Наистина променяше света. Мисля че за известно време музиката започна да губи важността си и че iPod е помогнал да я върне в живота на хората по един наистина смислен начин. Музиката съществува дълбоко във всички нас, но е лесно за ден, за седмица, за месец или година да минем без нея. iPod промени това за десетки милиони хора, което ме кара да се чувствам щастлив, защото мисля, че музиката е полезна за душата.
(по сп. “Нюзуик”)

Стив Джобс – пиратът от силиконовата долина

Ексцентричният шеф на Apple продължава да работи за един долар годишно

steve_jobs_webshots.jpgНа 25 години той вече е мултимилионер. На 30 е уволнен от човека, когото сам е назначил. На 52 управлява компания с 19 милиарда долара годишен приход, а официалната му заплата продължава да бъде един долар. През 2007 изпълнителният директор на Apple Стив Джобс все още е една от най-колоритните фигури в компютърния бранш.

Стивън Пол Джобс е роден на 24 февруари 1955 година в Сан Франциско.
Женен е за Лорин Пауъл, от която има три деца. Има извънбрачна дъщеря на име Лиза Бренан – Джобс, родена през 1978 година. Съдбовно за бъдещето на Стив се оказва решението му да посещава извънучилищни курсове в компанията Хюлет Пакард. През лятната ваканция Джобс започва работа там и попада на Стив Возняк – човека, с когото след години ще основат Apple. След като завършва училище Джобс все още не подозира нищо за светлото бъдеще, което го чака. Записва се в университета Рийд, в Портланд, Орегон, но академичната среда не му понася и напуска още след първия семестър.

През 74-та година се връща в Калифорния и заедно с Возняк започва да посещава срещите на Homebrew Computer Club. Става техник в известната фирма за видеоигри Атари. Целта му е да събере пари за пътешествие в Индия. Малко по-късно наистина заминава натам в търсене на духовно просветление. Връща се в САЩ облечен в традиционни индийски одежди и с обръсната глава.

Джобс е на 21 години, когато за пръв път вижда компютъра, който Возняк е конструирал за себе си. Успява да го убеди да станат съдружници. На първи април 1976 година двамата основават компанията Apple Computer Co. Джобс и Возняк излизат на пазара с първото си творение – персоналния компютър Apple I, пуснат в продажба на цена от 666.66 долара. Неговият наследник Apple II има невероятен успех и превръща фирмата във важен играч в зараждащата се компютърна индустрия. През 1980 Джобс вече е мултимилионер.

През 1983 година той решава да наеме в компанията си Джон Скъли – по това време президент на Пепси Кола. Предлага му поста на изпълнителен директор, предизвиквайки го с думите “Искаш ли цял живот да продаваш подсладена вода или искаш да промениш света?”. На следващата година Apple наистина променя света. На 24 Януари 1984 Джобс представя на възхитената публика Apple Macintosh – първият компютър с графичен потребителски интерфейс, който има търговски успех.
В края на същата година обаче продажбите в целия бранш рязко спадат и това се отразява на отношенията между Джобс и Скъли. В края на май 85-та Скъли уволнява Стив Джобс от собствената му компания.

Джобс напуска Apple и продава всичките си акции в Apple, освен една. Веднага след това основава собствена фирма под името NeXT Computer. През 1986 купува студиото за компютърна анимация Pixar за пет милиона долара (известно с анимациите “Колите”, “Таласъми ООД”, “Търсенето на Немо” и др.). През 2007 компанията Disney купува Pixar за 7,4 милиарда долара. Така Джобс се оказва най-големият акционер в The Walt Disney Company, притежаващ 7% от акциите на компанията.
През 1996 година Apple купува NeXT и Джобс се звръща във фирмата, която е основал. Година по-късно става временен изпълнителен директор и моментално отменя няколко проекта, с цел Apple отново да стане печелившо предприятие. В следващите месеци служителите на фирмата развиват панически страх от Джобс, притеснявайки се дори от да се качват с него в асансьора “от страх, че когато вратата се отвори, вече може да нямат работа”. Истината обаче е, че масови уволнения не е имало, а страхът на служителите е бил пресилен.

Постепенно Apple започва да се развива и в друга насока. Музикалният плейър iPod, софтуера iTunes и онлайн-магазина за музика iTunes Store са революционни за времето си и донасят на създателите си космически печалби. Последният потребителски продукт на Apple iPhone пък съчетава в едно клетъчен телефон, музикален плейър и интернет навигатор. С него Apple навлиза и в бизнеса на мобилни телефони.
В продължение на няколко години Джобс работи в Apple на заплата от 1 долар годишно, с което влиза в рекордите на Гинес като “Най-ниско платеният изпълнителен директор”. През 2000 година той отново става постоянен изпълнителен директор на Apple. Въпреки че официалната заплата на Джобс продължава да е само долар, той е добре компенсиран от фирмата чрез “подаръци” (като например джет за 46 милиона долара) и акции, които в САЩ се облагат с по-малко данъци от заплатите.
Междувременно Джобс се появява в множество филми, посветени на компютрите и новите технологи – от документални до анимационни. Игралният “Пиратите от силиконовата долина” разказва за популяризирането на персоналните компютри и съперчничеството между Apple и Microsoft. Ролята на Джобс изпълнява Ноа Уайли.

Здраве, Наука & TexИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.