Потребителите усещат само частично поевтиняването на петрола

Ян-Хенрик Петерман
ДПА

Цените на петрола се понижават за втори път тази година, спадайки под прага от 50 долара за барел и достигането на шестгодишен минимум не е много далеч. Ценовият спад обаче не винаги стига до потребителите.

Петролът продължава да поевтинява, но шофьорите и потребителите и все още могат само частично да усетят понижение на цените при зареждане или пазаруване. От юни черното злато силно поевтиня, отново. В началото на тази седмица стойността на суровия петрол сорт Брент от Северно море премина под прага от 50 долара за барел спрямо годишния си максимум над 65 долара за барел.

Подобно бе ценовото равнище и през януари, преди петролният пазар да се съвземе и суровината да поскъпне. Този път обаче бъдещата тенденция може би е насочена към още по-голям спад.

Цената на суровия петрол е наполовина на отчетената преди година, връщайки се на нивото от 2009 година. Етапът на високи котировки над 100 долара за барел, продължил много години, вероятно скоро няма да се върне. „В момента има много малко сигнали, че би било възможно рязко поскъпване до 70 долара за барел“, казва експертът по енергетика Щефен Буколд от Хамбург.

За понижаването на цените допринася комбинация от множество фактори. Членките на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) добиват рекордни количества. В САЩ бумът в добива на шистов петрол продължава, а Иран се готви скоро да достави на пазара допълнителни количества черно злато. „Иран ще продава на всяка цена“, предполага Буколд.

От друга страна търсенето е слабо. Китайската промишленост забавя темпа си на растеж, от САЩ идват сигнали за замиране на конюнктурата. Не само суровият петрол, почти всички промишлени суровини в момента поевтиняват.

Според експертите на Международната агенция за енергията в Париж световният добив на суров петрол е на равнище 95 милиона барела дневно, въпреки че световното търсене възлиза само на 93 милиона барела дневно. Това свръхпроизводство оказва натиск върху цените.

Петролният сектор наблюдава ценовия спад със смесени чувства. „Развитието от средата на 2014 година е доста забележително“, посочва Кристиан Кюхен, ръководител на браншовата организация на петролния сектор MWV.

Това, което радва крайните потребители като шофьори или използващите мазут за отопление, както и някои вносители от нефтопреработвателния и химически сектор, става все по-голям проблем за нефтодобивните компании и някои доставчици на услуги.

От една страна изгодните котировки на суровия петрол в крайна сметка често водят до поевтиняване на бензина и дизела.

Много първични и междинни продукти в химическия бранш също могат да поевтинеят. Когато обаче цените на суровините продължават да спадат, то съответните компании трябва да понижат също целите си за печалба и да свият инвестициите. Браншовата организация MWV предупреждава, че очакванията за ценови спад при вдигане на икономическите санкции срещу Техеран до края на годината са твърде големи. „Развитието в Иран остава една голяма неизвестна. Трябва да изчакаме да видим какво ще се случи“, съветва Кюхен. „Отсега има големи очаквания към ценовото равнище“, допълва той.

Поевтиняването на петрола обаче не винаги стига до потребителите в пълен размер, тъй като на пазара роля имат и други фактори. Най-силно влияние оказва обменният курс между долара и еврото. Преди година търговците получаваха 1,34 долара за едно евро, а в момента курсът е спаднал до 1,10 долара. Поради тази причина поевтиняването на петрола се усеща по-слабо, изчислено в евро.

От друга страна при бензина и дизела се наблюдават различни тенденции. Бензинът продължава да се радва на силно търсене и дори бива изнасян от Европа към САЩ, но при дизела има свръхпредлагане в момента.

Поради това цените на бензина и дизела на бензиностанциите се разминават. Сегашната цена на бензина Super E10 (в Германия – бел. прев.) – около 1,43 евро за литър – е със 17 цента над цената през януари. Дизелът обаче струва 1,15 евро за литър или само със 7 цента повече. Ножицата при цените се е отворила широко, докато през есента износът на бензин за САЩ не спре отново. Като цяло за първата половина на годината германските шофьори са спестили от гориво 5 милиарда евро, сочат данни на MWV.

Неотдавна в експертно мнение за германския съюз на потребителските организации Буколд е пресметнал дали поевтиняването на петрола ще стигне до потребителите. Заключението му гласи, че във въздушния и корабния транспорт компаниите изобщо няма да могат да предложат на клиентите по-ниски цени, дори когато горивото е природен газ. При мазута, бензина и дизела обаче поевтиняването ще бъде усетено, макар и не в пълен мащаб.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.