И коза може да стане известна, ако залее медиите с „ексклузивна“ информация за личния си живот

Натрапчив пи-ар в търсене на известност

Фолкпевицата Андреа с годеника си Кубрат Пулев. Една от много нейни снимки, с които пи-ар агенцията й препълва пощата на журналисти и медии.

Един натрапчив фолк пи-ар се вихри през последните месеци и запълва пощенските кутии на медийни и светски репортери. Обект на мащабна реклама от типа „постоянно трябва да се говори за мен, за да стана популярна“ е младата певица на „Пайнер“ Андреа.
Теодора Андреева, както е истинското й име, е възложила на агенцията „Вип комюникейшънс“ да гради образа й в медиите.

„Докато фолк-певицата събирала тен на взета под наем яхта, приятелят й Кубрат Пулев (европейски вицешампион по бокс), се приближил до нея с купичка ягоди и скъпо шампанско. А след като отпила от пенливата течност, Андреа за малко да се задави с разкошен пръстен от бяло и жълто злато, инкрустиран с 12 диаманта. Вечерта разбира се завършила повече от романтично в каютата на яхтата.“
Това е само част от прессъобщението, което през лятото бе разпратено на всички вестници, списания и онлайн издания. И съобщенията не спряха дотук. След подробното обяснение за ягодите, яхтата, пръстена, каютата, последваха съобщения за това как мис Плеймейт 2007 Златка искала да открадне гаджето на Андреа. Бяха разпращани снимки на певицата и гаджето й по бельо върху спалня, за да се „докаже искреността на връзката им“. Последва съобщение от пи-арите, че Кубрат подарил на Андреа джип за рождения й ден. (Впоследствие се оказа, че колата била подарък на девойката от богатите й родителите, които спонсорират музикалната й кариера.)

Андреа и Кубрат – „папарашки снимки“ на ул. „Витошка“.

Последното съобщение от „Вип комюникейшънс“ бе „опровержение на мълвата, че звездната двойка е разделена“. „Плъзналите напоследък слухове, че звездната двойка Андреа и Кубрат са се разделили след жесток скандал, се оказаха пълна измислица. Фолкпевицата и европейският шампион по бокс са по-влюбени от всякога. Те всяка секунда консумират годежа си, който стана факт преди няколко месеца. Папарак дори успя да улови влюбените гълъбчета да се гушкат и целуват, разхождайки се по бул. Витоша в София.“
Спорно е да се каже, че снимките, предоставени от пи-ар агенцията са „папарашки“, но щом казват…

Подобна практика за натрапване на нечий образ става все по-популярна у нас. Дори онези, които не се интересуват от „звездната двойка Андреа и Кубрат“ имат информация за техните отношения. И това не се дължи на покорените музикални върхове от новоизлюпената певица, която се оказа не особено популярна дори сред върлите чалгаджии, а на масираната медийна кампания.

Професията пи-ар стана изключително популярна в България през последните години. Пи-ар (PR – съкратено от английското public relations – връзки с обществеността) вече е задължително да има всяка популярна личност, която държи да изгради определена представа в медиите, респективно в обществото, за себе си.

Пазарът на шоуто и зрелището обаче у нас започва да се пренасища и подобни опити да се става популярен чрез натрапване на нечий „личен“ живот нямат дълготраен ефект. Това се доказва от напъните на позабравената фолкдива Сашка Васева, която се опита да напомни за себе си, като обиколи всички медии с историята за „пребитата дупнишка Мадона“. Едрогърдата изпълнителка на „Левовете в марки“ разказа как мъжът й я биел пред детето им. После привика медии в съда, докато подаваше документите си за развод, а накрая даде двойно интервю с мъжа си, в което двамата спореха кой кого биел. Накрая двамата се събраха, Сашка забременя и сега има второ дете от „бияча“.

Натрапчив пи-ар лъхаше и от прословутия брак на водещата на „Горещо“ Венета Райкова. Още от началото на връзката си с бигбрадъра Тишо водещата не пропускаше издание на предаването си, в което да не разкаже нещо от личния си живот. Райкова не спести и откровенията в ефир за „първия си път“ с Тишо. Когато гости на„Горещо“ бяха Зара и Найден (участниците в първия Биг Брадър, които имаха връзка след излизането си от къщата на шоуто). Тогава двамата й намекнаха, че знаят за „случилото се“. Водещата веднага набра по мобилния си телефон Тишо и в ефир му се скара – „Бебе, защо си казал?!“.
След медийното натрапване на брака, последва същото и с „развода“. Венета Райкова, която бе обявена за „кучка на годината“ от феновете на Вип Брадър 2, стана още по-одумвана след обявяването на предстоящия й развод. В „Нощен труд“ и други медии малко по-късно мъжът й обясни, че няма да се развеждат, а ще си правят дете.

Митьо Крика и жена му Нина Никол (сценаристката на предаването „Елит“ по БНТ) също не спряха да натрапват отношенията си и личните си проблеми. След множество прессинформации за предстоящата им сватба, всички познати и непознати на двойката репортери получиха имейли с покана за събитието, а на следващия ден електронните им адреси бяха заляти с подробни описания на сватбата.
По-късно се продължи с информация за пътно-транспортно произшествие, в което участници бяха Нина Никол, Крика и служител на МВР, който бил виновен за инцидента. Според подробното писмено изложение до медиите на самата Нина Никол, Крика се съгласил да не викат КАТ, но виновникът „направил мръсен номер“ и подал жалба срещу Митьо. После пък последваха съобщения, че Нина щяла да прави риалити шоу с инцидента и евентуалното дело.

Примери за натрапчив пи-ар много, какъв е ефектът обаче е спорно. Всъщност дали има полза или не, зависи от желанието на лицата, които искат да са популярни. Ако целта е просто да се говори нещо за тях, то щастието им сигурно е пълно. Но създаването на стойностна продукция и оставянето на следа в пазара на шоуто и зрелищата у нас, едва ли се постигат с натрапчив пи-ар и разпращане на „ексклузивни папарашки снимки“.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.