След поредната катастрофа – спешно трябва да се забрани вносът на коли над 5 г. и да се спрат ладите

Тия дни стана поредната гигантска катастрофа, този път верижна. 19 ранени и един убит. Колите участници са на средна възраст над 10 години.

В ЕС преклонна възраст за кола се смята 7 години. След това започват да растат данъците, разходите за ремонти и т. н. Българските търговци обират всички стари коли на Европа и ги внасят у нас. На автоборсата в Горубляне повечето коли са на 8-10 години, но има и на 12-15 години – “запазени”.
Няма запазен автомобил на такава възраст. Освен ако не е експонат за музея, който се изкарва само на празници и ретро паради.

Колата над 10 г. е с ламарини и детайли, които се чупят и мачкат по-лесно, дори да не е ръждясала. Кола над 10 г. редовно има нужда от ремонт, повредите са постоянни, колкото и да се хвалят някои горди собственици, че техният опел, примерно, бил като часовник. Повечето от тези коли нямат добри спирачки, ускоряват бавно (това, че пушат повече и замърсяват въздуха е най-малкия проблем).
Те минават на годишен технически преглед, без въобще някой да ги погледне. Собственикът плаща в сервиза определените 25 лв. и му дават лепенката. Ако има проблем – още 25 лв. на ръка и готово. И после излиза със своята развалина на пътя. Дори добре да изглежда на пръв поглед, такава кола е опасна за движението.
Наред с вноса от Западна Европа, в България се движат още и около 500 000 лади и москвичи на възраст над 20 години! Те пък са истински катафалки. Не стига, че са тромави и спират бавно, с доказано ниско руско качество, ами и са добре ръждясали и окърпени. Няма нормална страна в Европа, която да държи такива развалини на пътя.
Старите коли над 10 г. са и по-опасни за возене. Те се мачкат и разпадат при удар, нямат и предпазни въздушни възглавници.

Повечето цивилизовани страни забраняват внос на стари коли и имат сериозни технически прегледи, за да не допуснат на пътя опасни трошки. Дори в Македония е забранен вноса на стари коли. И македонците масово си купуват коли с български номера и ги карат там.

Сега всеки може да извади 1500-2000 лв. и да си купи кола, с която да излезе на пътя. Или да се набута в центъра на София и да търси място за паркиране.

И повечето от тия новоизпечени шофьори са взели книжка по същия начин, както минават на технически преглед с колата си.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.