Volkswagen готви изтегляния и търси виновниците

Франс прес

Volkswagen Polo BlueMotion беше представян като изключително икономичен и „зелен“ – с емисии CO2 от 102г/км. Снимка: официален сайт на концерна „Фолксваген“

Автомобилният гигант Volkswagen започна организирането на
гигантско изтегляне на коли с двигатели, на които е бил монтиран
софтуер за манипулирани на данните за отделяните газови емисии.
От тях два милиона са само във Франция и Великобритания.
Междувременно търсенето на виновниците за измамата се
активизира.

След първата вълна на уволнения по горните етажи миналата
седмица, сред които бе и приетата оставка на бившия главен
изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, и на директора по
продажбите, има опасност да паднат още глави през идните дни на
по-ниско равнище в йерархията на автомобилния концерн от
Волфсбург (северната част на Германия).

Кризисно заседание насрочи и президиумът – намаленият
комитет на надзорния съвет. Контролният орган обеща „строго
разследване“.

Правейки паралел с финансовата криза от 2008 година,
финансовият министър Волфганг Шойбле с мрачен вид заклейми
„алчността за слава и пари“ във Volkswagen.

„Когато желанието е да се постигне успех на световните
пазари, конкуренцията е невероятно ожесточена. Всеки иска да
бъде най-големият. (…) Човек се главозамайва и виждаме как
приключва това понякога“, допълни Шойбле.

Volkswagen, гигантът с 12 марки и 200 милиарда евро световен
оборот, е монтирал на 11 милиона коли по света софтуеър, който
може да манипулира резултатите от изпитанията за замърсяване на
околната среда и така да представя колите като по-екологични,
отколкото са в действителност. Във Франция над един милион
возила с марките на VW, Audi и Skoda са засегнати от скандала, а
във Великобритания броят им е 1,2 милиона, според най-новите
данни от сряда.

Дванайсетима мениджъри, за които има подозрения, че са
участвали в разработването и пускането в употреба на програмата,
или пък само са знаели за съществуването на този софтуер, бяха
отстранени от постовете си в очакване на заключенията на
вътрешно разследване, съобщи месечникът „Мениджър магацин“.

Кой какво е знаел и кога?

„Хората, които са позволили това да се случи, или пък са
решили да бъде монтиран този софтуер, са действали по престъпен
начин. Те трябва да понесат лична отговорност“, заяви
категорично във вторник Олаф Лис, който е член на надзорния
съвет на Volkswagen и министър на транспорта и икономиката в
провинция Долна Саксония, а тя пък е акционер в автомобилния
концерн.

Финансовият директор на групата Ханс-Дитер Пьоч също е под
прицел, имайки предвид близките му отношения с бившия главен
изпълнителен директор Мартин Винтеркорн. Имаше очаквания, че
именно той ще поеме управлението на контролния орган през
ноември, но това повишение „поражда все повече съмнения“, заяви
пред в. „Ханделсблат“ Ханс-Кристиан Хирт, директор на фонд,
който съветва част от акционерите на Volkswagen.

Новият шеф на групата Матиас Мюлер, който дойде от филиала
за спортни коли Porsche, продължава да бъде неоспорван лидер в
концерна. Порше го смени, назначавайки Оливер Блуме, който вече
бе член на ръководството.

Въпросът „кой какво е знаел и кога?“ поражда все повече
спекулации. Двигателите, засегнати от скандала, са започнали да
се продават още през 2009 година. „Това означава, че софтуерът
„измамник“ вероятно е бил обект на дискусии в компанията от
2007/2008″, написа в. „Зюддойче цайтунг“.

Мартин Винтеркорн пое управлението през 2007 година.
Неговият предшественик Берд Пишетсридер и бившият шеф на марката
Volkswagen обявиха чрез адвокатите си в сряда вечерта, че
никога и нищо не са знаели за манипулирани двигатели.

След като борсовата капитализация на Volkswagen се стопи с
над 40 % за една седмица, акциите на концерна в сряда сутринта
тръгнаха леко нагоре, нараствайки с 1,04 % до 96,19 евро за една
в следобедната търговия.

Милиони изтеглени автомобила

Предупрежденията за изтегляне валят из цяла Европа. Петте
милиона коли с марката Volkswagen – Golf, Passat и Tiguan, ще
трябва да минат отново през хангарите, предупреди групата, която
ще направи проверките в желаното от клиентите време.
След Швеция, Холандия и Белгия бе обявено и изтегляне на
коли на концерна от Норвегия (147 000).

В същото време не спират и новините за започващи
разследвания и подадени жалби. Прокуратурата в Инголщат (в
южната част на страната) проучва евентуални съдебни действия
срещу Audi, филиал на Volkswagen, който призна за 2,1 милиона
коли с манипулиращия софтуер.

Audi пък съобщи, че е депозирал жалба срещу X, „за да
съдейства за хвърляне на светлина“ по случая.

Френското сдружение Екология без граница (Ecologie Sans
Frontiиre) обяви в сряда, че ще внесе жалба срещу Volkswagen.
Собственици на Volkswagen в Южна Корея ще направят същото.
Германската организация за защита на потребителите и
околната среда (Deutsche Umwelthilfe) коментира, че аферата
„Volkswagen“ засяга в действителност цялата европейска
автомобилостроителна промишленост, която тя подозира в
„организирана измама“.

Скандалът „може да доведе до обрат за световната автомобилна
промишленост“ и би могъл да има „трайни последици“, посочи
британската рейтингова агенция Fitch.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.