СофияПловдивВарнаБургасРусе

Египет подозира западна конспирация, целяща да прогони туристите

Асошиейтед прес

Путин с президента на Египет Сиси. Снимка: официален сайт

Египетските медии реагират гневно на зачестилите изявления
от страна на Великобритания и САЩ, че бомба е причинила
катастрофата на руския самолет на Синайския полуостров на 31
октомври, като много от тях втълпяват едно и също послание:
Египет е изправен пред западна конспирация, която цели да
прогони туристите и да унищожи икономиката на страната.

Предупрежденията за заговор широко се разпространяват от
онези, които оформят общественото мнение в печата, онлайн и по
телевизията, понякога намеквайки, а понякога направо заявявайки,
че Западът е ограничил полетите до Египет не от безпокойство за
сигурността на гражданите си, а защото иска да подкопае
страната или за да попречи на президента Абдел Фатах ас Сиси да
направи Египет твърде силен.

Макар и да изглеждат налудничави, тези теории на
конспирацията изглежда намират отзвук в съзнанието на
египтяните, и то до такава степен, че когато в петък Русия спря
всичките си полети до Египет, някои медии допуснаха, че Москва е
станала жертва на британския натиск и манипулация.
„Народът отправя предизвикателство към конспирацията –
Египет няма да се огъне под натиска“, заяви в заглавие на първа
страница тази седмица държавният вестник „Ал Гомхурия“
(Република). „Египет дава отпор на тероризма на Запада“, бе
заглавието на независимия всекидневник „Ел Уатан“.

Тази реторика отчасти отразява силното нежелание на пресата
да отправя сериозни критики или внушения за недостатъци в
управлението на Сиси.

Както официозите, така и независимите медии постоянно
героизират Сиси и го обрисуват като спасител на Египет още
откакто като шеф на въоръжените сили оглави свалянето от власт
на президента ислямист Мохамед Морси през 2013 г. след масови
протести срещу Морси и властта на движението му „Мюсюлмански
братя“. Откакто Сиси бе избран за президент следващата година,
повечето медии продължават да го хвалят, че работи за
установяване на стабилност.

„Отричането от името на държавата, че има криза, последвано
от опити да се набеди някоя трета страна е нещо съвсем нормално“
в Египет, каза Хебатала Таха, експерт по египетските въпроси в
Международния институт за стратегически изследвания.

Конспиративните теории често се ширят безконтролно в Близкия
изток по най-различни причини – слабо образование,
подозрителност към чуждите, липса на управленска прозрачност,
ограничения на свободата на словото и историческия факт, че сили
във и извън региона често работят задкулисно за повлияване на
събития и конфликти. Често пъти теориите са политически
подхранвани.

Таха каза, че подобна реторика е „стандартната позиция за
отстъпление“ за държавата. Частните лица вероятно не биха
измислили самостоятелно конспиративните теории, „но е много
вероятно да възприемат това, което казват държавните медии“,
посочи тя.

Египетските медии често набеждават „чуждата намеса“ при
кризи.

По време на въстанието от 2011 г., което доведе до свалянето
на Хосни Мубарак, държавните вестници обвиняваха чужденците, че
подклаждат протести. През изминалите две години коментатори
често обвиняваха САЩ, че подкрепят движението „Мюсюлмански
братя“, което бе обявено за терористична организация, и че се
опитват да го наложат на Египет, в отговор на критиките на
Запада за свалянето на Морси и последвалите репресии срещу
ислямистите. Те също така се оплакват, че Западът не помага
достатъчно на Египет в борбата му с тероризма, включително срещу
синайския клон на „Ислямска държава“, който пое отговорността
за свалянето на самолета.

Таха обаче отбеляза, че реакцията на катастрофата на
самолета е предизвикана и от страх.

Разбиването на руския самолет на 31 октомври малко след
излитането му от синайския морски курорт Шарм ел-Шейх може да
унищожи бавното възстановяване на жизненоважната за Египет
туристическа индустрия, особено след като Русия и Великобритания
преустановиха туристическите полети с настояване за по-добри
охранителни мерки по летищата.

Египетските власти заявиха, че проучват всички възможни
сценарии за катастрофата. Те казват, че трябва да се спре със
спекулациите до приключване на разследването, за което Сиси
каза, че може да отнеме месеци. Те се подразниха на, според тях,
прибързаното заключение на британски и американски официални
лица, които заявиха, че съдейки по разузнавателната информация,
клонът на ИД на Синайския полуостров е заложил бомба в самолета,
което е предизвикало разпадането му във въздуха и смъртта на
всичките 224 души на борда.

Откакто бе свален Морси, екстремистите засилват действията
си на Синайския полуостров и извършиха множество бомбени
нападения и убийства на полицаи и войници в Кайро. Египетската
армия се сражава с тях в северната част на Синайския полуостров.
В египетските медии преустановяването на полети и призивите
за по-добра сигурност на летищата се приемат като несправедливи
и злонамерени.

Дори причината да е била бомба, „това не налага незабавно и
голямо наказание и престъпно оклеветяване на Египет“, написа
главният редактор на в. „Ал Макал“ и един от най-изтъкнатите
телевизионни коментатори на Египет Ибрахим Еиса.

Британският премиер Дейвид Камерън понесе основната част от
критиките. За някои бе особено оскърбително, че решението на
Великобритания да преустанови полетите миналата седмица бе
обявено в деня, в който започна първото официално посещение на
Сиси в Лондон и че Камерън каза на пресконференция със Сиси, че
„по-вероятното“ е самолетът да е бил свален от бомба.

Други коментатори отидоха по-далеч и намекнаха за някакво
съглашателство или най-малкото взаимен интерес между
Великобритания и екстремистите от „Ислямска държава“.
Коментаторът на в. „Ел Уатан“ Хазем Монеим написа, че
Западът се страхува от Египет.

„Защо Великобритания би направила това изявление точно в
началото на визитата на Сиси, сякаш знаят истината от
първоизточника?“, написа той в събота. Той сравни станалото с
драматичен сериал, в който „злата страна извършва
престъплението, а после обвинява другата страна“.

В същия вестник Ламис Габер написа, че Лондон „е много
доволен“ от поемането на отговорност от страна на ИД. „Докато
англичаните и ИД са в политически сговор и идеологическа и
стратегическа хармония, може пък информацията да е вярна“,
написа тя.

Решението и на Москва да преустанови полетите си обърка
някои от конспиративните теории, тъй като руският президент
Владимир Путин винаги е описван като силен поддръжник на Сиси.
„И ти ли, Путин?“, бе заглавието на първа страница на
вестник „Ал Масри ал Юм“.

В най-големия държавен вестник „Ал Ахрам“ Таха Абдел Алим
написа, че британските и американските изявления за катастрофата
са елементи от натиск, „целящ да вдъхне сили на „Мюсюлманските
братя“ и да унизи Египет, както и да настрои общественото мнение
в Русия против войната й срещу терора в Сирия“, имайки предвид
въздушните удари на Москва в тази страна.

Известен египетски актьор дори заяви в телевизионно токшоу,
че британският премиер, когото той нарече „Джон Браун“, може би
смесвайки имената на двама предишни премиери, Джон Мейджър и
Гордън Браун, „е член на „Мюсюлманските братя“.

„Ал Ахрам“ и други вестници също така обвиниха
Великобритания, че кара почиващите в Египет свои граждани да го
напуснат.

„Ал Ахрам“ публикува снимка на жена, която спори с
британския посланик Джон Касън на летището на Шарм ел-Шейх, под
надписа: „Искаме да продължим екскурзията и не искаме да си
ходим“, създавайки впечатлението, че тя произнася тези думи.

От видеозапис, който бе широко разпространен онлайн, се
оказа обаче, че туристката Клара Дъблин всъщност казва на
посланика: „Искаме да си вървим у дома“, ядосана от бъркотията
при уреждането на обратни полети.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.