СофияПловдивВарнаБургасРусе

Икономическото забавяне в Китай буди безпокойство сред германските износители

ДПА

Китайски туристи на опашка пред моден магазин. Снимка: джингдейли

Германските износители понесоха удар от забавянето в Китай,
макар ключовият автомобилен пазар да се активизира в отговор на
данъчните облекчения. Машиностроенето и химическата промишленост
отчитат спад, а луксозните стоки са особено тежко засегнати.

Години наред нововъзникаващи икономики като Китай, Бразилия
и Русия, даваха обещание за бърз растеж и големи печалби, а и
след като финансовата криза удари вътрешната им икономика,
германските бизнес лидери видяха добри перспективи в тези
страни.

Сега е възприет вече по-трезв подход. Русия и Бразилия са в
рецесия, а след две десетилетия на двуцифрен растеж китайската
икономика нарастват по-бавно. Това се отрази и на германските
компании.

Повечето фирми са в добра форма благодарение на слабото
евро, което облагодетелства износителите, силно остава и
потребителското търсене, но Китай продължава да е от съществено
значение като най-важен търговски партньор на Германия до
момента.

Това важи особено за сектора на машиностроенето и
електроинженерството, както и за автомобилната индустрия.
Забавящото се търсене в Китай, високите дългови равнища и
бавният темп на реформи са основания за безпокойство. Затова
определени германски компании понижиха прогнозите си през
третото тримесечие, изтъквайки Китай като причина.

Охлаждането във втората по големина икономика в света бе
забелязано най-напред от автомобилостроителите.
През септември промишлените производители отчетоха леко
увеличение на оборота, а сега тенденцията се обърна с двуцифрен
растеж през октомври, отчасти благодарение на огромните данъчни
облекчения.

Пекин намали наполовина данък добавена стойност върху
продажбите на нови автомобили с по-малки двигатели с цел да
засили търсенето.

Това осигури глътка въздух на германските
автомобилопроизводители. Главният финансов директор на
BMW Фридрих Айхнер заяви неотдавна, че дъното е достигнато.
Продажбите на BMW в континентален Китай нараснаха с над 2 % през
първите десет месеца на годината.

Daimler, производител на Mercedes, отчете увеличение на
продажбите с над 30 %. Само че Daimler се появи по-късно в Китай
и имаше да наваксва.

Volkswagen (VW) обяви спад на продажбите с 4,5 %. Китай е
най-важният пазар за най-големия европейски автомобилостроител,
който продава там над една трета от продукцията си.
Малко вероятно е неотдавнашният скандал с дизеловите
двигатели на VW да е оказал въздействие в Китай, тъй като
дизелите са рядко срещани там.

Настроението в химическия сектор бе помрачено през лятото.
Има много малко изгледи за повишение на оборота в този сектор
през тази година.

В машиностроителния сектор също се наблюдава спад на
поръчките, като Съюзът на германското машиностроене (VDMA)
прогнозира стагнация за тази и идната година.

Заетите в германския стоманодобив са истински обезпокоени от
случващото се в Китай. През последните години Китай стана
най-големият производител на стомана в света, но добив в такъв
голям мащаб вече не е нужен.

Затова Китай има за цел да продава свръхпродукцията си на
световния пазар. Цените бяха поставени под натиск през лятото,
довеждайки до загуба много европейски стоманопроизводители. В
резултат се появиха призиви за налагане на мита.

Във финансовия сектор настроенията са смесени. Сътресенията
на капиталовите пазари, предизвикани от опасенията около Китай,
доведоха до активна търговия и нарастване на комисионите, но
несигурността на облигационния пазар е „отрова“ за
инвестиционните банки.

Производителите на потребителски стоки засега се справят
добре. Шампоаните и кремовете за ръце продължават да се
продават, донякъде защото тези всекидневни продукти са с
достъпни цени.

Спортните стоки също удържат позиции. „Не виждаме признак на
забавяне в Китай, нито в нашия бизнес, нито в спортния сектор
като цяло“, отбеляза неотдавна главният изпълнителен директор на
Adidas Херберт Хайнер. Той остава оптимист и за предстоящата
година.

Когато става дума за скъпи артикули, китайската средна класа
е видимо по-предпазлива. Сегментът на луксозните стоки понесе
загуби, особено след като първокласните марки са няколко пъти
по-скъпи в Азия.

Крахът на борсовите котировки в Китай през лятото се отрази
отрицателно на потребителското доверие, посочва компанията за
луксозни стоки с централа в Париж LVMH (Moet Hennessy Louis
Vuitton SA).

Твърди се, че компанията, която продава облекло, вина и
спиртни напитки, парфюми и козметика от най-високо качество,
обмисля да затвори магазини в Китай.

Германската модна къща Hugo Boss също усеща отслабването на
търсенето и понижи очакванията си за годината.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.