СофияПловдивВарнаБургасРусе

Защо ракетата за многократна употреба е исторически успех и какво е постижението на милиардера Безос

Ракетата „Блу ориджин“ излиза в открития космос, вляво е слънцето, долу вляво се виждат като хоризонт горните слоеве на атмосферата. Снимка: Блу Ориджин

Космическата агенция „Блу ориджин” на милиардера Джеф Безос, собственик на „Амазон”, оповести изненадваща новина и видео – на 23 ноември тяхната ракета „Ню Шепард”* направи успешен тестов полет до космоса и след минути кацна обратно вертикално на площадката за излитане.

Досегашните космически ракети са за еднократна употреба – излитат, доставят в космоса различни модули, които остават там или се приземяват обратно с парашути. Ракетата носител от две степени се разпада и изгаря в атмосферата. Космическата совалка, чиято програма за полети беше спряна, също достига орбита с ракета за еднократна употреба, макар самата совалка да е за многократна.
Ракетата на компанията на Джеф Безос е за многократна употреба – излита, достига космоса, доставя там модул с екипаж, и се връща обратно на земята, подобно на самолет, но каца вертикално, както и излита. Модулът се спуска след това с парашут.

Ракетата „Ню Шепърд“ на „Блу Оридижин“ при излитане. Снимка: Блу Ориджин

При теста ракетата е изстреляна вертикално от площадка в Тексас, ускорила се е до скорост около 4600 км в час, след което е достигнала височина малко над 100 километра над земята. Тази височина се смята за граница на космоса. Нарича се още „Линия на Карман”, по името на американски физик от унгарски произход, който е изчислил пръв, че над тази височина атмосферата е твърде слаба и няма възможност за въздухоплаване с каквито и да е апарати, балони и др.
Ракетата е вдигнала горе и модел на капсула за екипаж, която се е спуснала обратно с парашут.

Ракетата „Блу ориджин” е заснела целия полет. В монтираното видео тук се вижда и анимация при изкачването в космоса, която показва екипаж в модул, който после се спуска с парашут на земята. А другите карди са от реалния полет и кацане на ракетата.

Кадрите от различни гледни точки при излитане и кацане приличат сякаш са нереални, но са съвсем истински. При кацането двигателите на ракетата се запалват на 1600 м над земята и се задействат с по-голяма мощност, когато наближават до земята. Така се пести гориво, обясняват специалисти в коментарите си за полета. Ракетата каца с голяма точност почти на точката на излитането.

„Блу Ориджин” опитва подобен тест полет през април тази година, но хидравлиците на системата за приземяване са се повредили и апаратът се потрошил.

Успешният опит сега е крачка напред към редовни полети с пътници до космоса. А това са плановете на проекта на един друг милиардер – Ричард Брансън, с неговия  проект SpaceX.

Достигането до „Линията Карман”, доставяне на капсула за екипаж дотам и кацане на ракетата обратно, е голям успех. SpaceX се опитва да направи точно това с друго средство – самолет-ракета, който се издига от друг самолет носител до определена височина, а оттам полита сам нагоре и излиза в орбита. Брансън прави своя проект като конкурент на държавните космически програми.

Ракетата „Ню Шепърд“ на „Блу Оридижин“ каца на площадката, от която е излетяла. Снимка: Блу Ориджин

Ракетата „Ню Шепърд” на „Блу Ориджин” е суборбитална, проектирана да достига космоса и да се връща обратно, без да влиза в орбита.
Летателният апарат на Брансън SpaceX Falcon 9 е орбитална космическа ракета, която се издига на по-голяма височина и остава в орбита. Тя изисква доста повече енергия и по-висока скорост, за да постигне това.

Да достигнеш орбитална височина е сравнително лесно. Но да останеш в обрита е по-трудно. Защото минималната скорост за да летиш в орбита е 8 км в секунда (28 800 км в час). В атмосферата тя не може да се постигне, но в открития космос, където няма въздушно съпротивление, може. Само че е необходима доста повече енергия в ракетата. Като излязат в орбита, космическите апарати вече нямат нужда от тази енергия, с която са достигнали височината и необходимата орбитална скорост.

От земята нощем може да се види орбиталната Международна космическа станция. Само след 90 минути тя може да се види отново. За това време станцията обикаля земята. Движи се със скорост приблизително 8 км в секунда, най-малко 10 пъти по-висока от скоростта на куршум.

И за космическите апарати, които са излезли в обрита, е голям проблем да кацнат обратно на земята. Както при излитане е нужна много енергия да достигнат височина и орбитална скорост, така при кацане е нужно да забавят колкото е възможно скоростта и да влязат в атмосферата без да изгорят от съпротивлението на въздуха. Забавянето е още по-трудно от достигането на орбита и орбитална скорост.

SpaceX още не е постигнал успешно приземяване от орбита. Но задачата му е доста по-трудна от тази на „Блу Ориджин”.

Джеф Безос, собственик на „Амазон“ и компанията „Блу Ориджин“. Снимка: АП/БТА

На пръв поглед изглежда, че „Блу Ориджин” е само за атракция за космически туристи. Ракетата изстрелва над 100 км височина капсула с хора и екипаж, те стоят там няколко минути в безтегловност и наблюдават космоса, после капсулата започва да пада и накрая се спуска с парашут. А ракетата каца обратно, след това се зарежда за нов полет.
Специалистите обаче смятат, че тези суборбитални полети са от полза за науката и изследването на космоса. Защото ще могат да се правят многократни евтини полети и да се изпълняват многократно малки изследователски мисии.

Компанията на Безос работи в секретност. Тя съобщава за постиженията си само след като е извършила успешни изпитания.

––-
* Ракетата е кръстена „Ню шепард“ (New Shepard) и не означава „Нов овчар“ (shepherd), а е кръстена на астронавта Алън Шепард (Alan Shepard), първият американец и вторият човек в света, излязъл в космоса.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.