България си наряза самолетите, вместо да остави за музея, а някои можеха още да летят

Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: „Да спасим българската авиационна история“, общност във Фейсбук

България при падането на комунизма е имала 701 летателни машини (самолети и хеликоптери), от тях – 225 бойни самолета и 165 броя в т. нар. „горещ резерв“.
За разлика от военната авиация, след 1990 г. гражданската се развива. Въпреки злополучната продажба на националния превозвач авиокомпания „Балкан” към 1999 г., следващото правителство създаде нова – „България Ер”, която после беше приватизирана.  Появиха се частни авиокомпании, много от които използваха стари самолети за чартърни полети – товарни и граждански. После започнаха да купуват от Запад самолети на старо и нови на лизинг.

В това време военната авиация западаше стремително. Непрекъснатото свиване на армията от 1990 . насам и остаряването на техниката е свело днес бойната авиация до 20-ина самолета, годни да летят. От тях 10 са МИГ 21, модели на повече от 50 години, макар и някои да са произведени по-късно и после модернизирани.

За останалите злополучно известни МИГ 29 парламентът гласува спорна сделка двигателите им да се ремонтират в Полша, което влече неприятности с производителя на самолетите и оставя съмнения за корупция. Защото завод „Терем” („Георги Бенковски”) в Пловдив има документация и лиценз за такъв ремонт. Заводът е продаден през 1998 г. , заедно с общо 2700 души уникални авиационни специалисти. В момента в този завод работят 300 души, а досега в него са ремонтирани 26 двигателя на „МИГ 29“, за периода 1995 до 2009 г.

Самолетите МИГ 23 на летище Доброславци преди да бъдат нарязани. Снимка:
Самолетите МИГ 23 на летище Доброславци преди да бъдат нарязани. Снимка: „Да спасим българската авиационна история“, общност във Фейсбук
Самолетите МИГ 23 на летище Доброславци преди да бъдат нарязани. Снимка: Самолетите МИГ 23 на летище Доброславци преди да бъдат нарязани. Снимка: Самолетите МИГ 23 на летище Доброславци преди да бъдат нарязани. Снимка: Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: Поглед в кабината на МИГ 23. Снимка: Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка:

Представителят на компанията МИГ в България, бившият космонавт ген. Александър Александров каза неотдавна в интервю, че „заводът притежава абсолютно законно пълен комплект документация и „стендово” оборудване за ремонта на двигателите, с изключение на най-новите бюлетини” (виж тук).
Според Александров до 2012 г. в завода са ремонтирани 144 самолета на Румъния, Полша, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия и Мали, а също 441 двигателя на Германия, Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия, Нигерия, Малайзия и Етиопия.

Самолетите МИГ 23 в процес на разфасоване. Снимка: „Да спасим българската авиационна история“, общност във Фейсбук

„Сигурен съм, че такава е историята и на другите продадени стратегически заводи”, казва Александров.
И прави равносметка за нарязаните самолети – първо „МиГ-21“, МиГ-23“ и „МиГ-23БН“. За много от тях генералът твърди, че са нарязана абсолютно безпричинно. А летци поясняват, че някои от самолетите МИГ 23, които се виждат на снимката нарязани, са били съвсем нови, с минимален брой летателни часове, въпреки че са стари модели.
Също така са нарязани на скрап „СУ-22М4“. „СУ-25“ са продадени на други държави или също са бракувани.

Във Фейсбук през 2011 г. се появява страница „Да спасим българската авиационна история”, в която са публикувани множество снимки от изоставени и нарязани на скрап самолети.
Там се появява фоторепортаж за последните МИГ-ове от летището в Доброславци – преди и след нарязването им, което става през март-април 2007 г., след като те дълго стоят неподдържани и без да летят. В бележка към фоторепортажа администраторите на страницата пишат: „Някои от тях бяха на по 120 часа, нямаха грам прашинка под капаците. Чисто нови! …Уникален самолет, лека му пръст!”

Тези 5 самолета МИГ 21, различни модификации, някои от които останали по един единствен брой в България, са продадени за скрап от Министерство на отбраната през 2011 г. с начална цена около 4 хил. лева. Снимка: „Да спасим българската авиационна история“, общонст във Фейсбук

Коментари във Фейсбук под репортажа са писали и хора, някои от които са служили на тези самолети:
Ивац Иванов – плаче ми се като гледам как режат машината, на която съм служил… Бях влюбен в тази машина… Аз посрещнах последните Мигове на Доброславци, поделение 32 010.
Biser Tomov – Като се сетя,че съм ги обслужвал тия самолети там (2000-2002), как да не ми стане гадно… прекрасни машини бяха…

През 2011 г. Министерство на отбраната пусна на търг и 5 стари самолета МИГ 21, различни модификации, с начална цена 4000-4500 лева. Те са изкупени за скрап.
На летище София встрани от хангарите постепенно са нарязани на части стари самолети Ан-12, Ту-134, Вае-146, Ан-24, L-410, Як-40 и вертолети Ка-32.

Ентусиасти се безуспешно са се опитвали опитват да убедят летищните власти и военното министерство да не продава за скрап самолети, а да ги запази като експонати, защото някои от тях са уникални, по един останал модел.
Те имат данни, че някои от старите самолети, купени на търг у нас, са ремонтирани и летят в …САЩ или са в чужди музеи. Най-малко 7 бивши български военни машини със снето въоръжение летят в Ланкастър, САЩ (LNC/KLNC) – изтребител МиГ-23 (борден номер 022), два бойни вертолета Ми-24 (бордни номера 118 и 120), два броя учебни L-39 (бордни номера 107 и 109), един L-29 (борден номер 75), хеликоптер Ми-2 (борден номер 211), съобщава през 2011 г. авиационният фотограф Огнян Стефанов (виж тук).

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.