Кой не иска Румъния в Шенген

Не мога да разбера дали е било коректно на милиони честни
румънци да им се отказва влизане в Шенгенското пространство
(което е полагащо им се право) с мотива, че страната им
корумпирана.

Някои казват, че от техническа гледна точка Румъния отдавна
е готова да защитава онези над 2000 км граници на ЕС, без да
слагаме в сметките границите с България и Унгария, и че
поредицата негативни доклади по Механизма за сътрудничество и
проверка (с изключение на последните две години) са имали за цел
само да ни сложат прът в колелото.

Дори сегашният министър на правосъдието Ралука Пруна, едва
завърнала се от Съвет по правосъдие и вътрешни работи, казва, че
Механизмът за сътрудничество и проверка и приемането на Румъния
в Шенгенското пространство са два различни, независими
„механизма“, които се възприемат по този начин и от
ръководството на съюза, на практика без пряка
причинно-следствена връзка.

Има и други, които казват, че Румъния дори не е толкова
корумпирана, колкото й се носи славата. Нашата страна се изкачи
през 2015 г. с 11 места в индекса за възприятието за корупция,
позиционирайки се на 58-мо място, преди държави като Италия,
Турция, България, Сърбия или Албания.

Но, отвъд техническото възприемане на интеграцията на една
държава в трансграничната система, е възможно всички онези,
които са включили корупцията в уравнението за присъединяването
на Румъния към пространството на свободно движение, да са имали
право.

Ако преди началото на бежанската криза, нещата може и да са
били повече или по-малко подлежащи на интерпретация, от този
момент нататък, корупцията на държавно ниво става нещо повече от
опасна.

Една корумпирана гранична полиция, една корумпирана
митническа система, неефективност на институциите за наблюдение
и контрол, отслабени от канонадата на генерализираната корупция,
всичко това взето заедно може да създаде слаба верига на
границите на ЕС.

И какво би трябвало да разберат в крайна сметка Брюксел и
компания, при положение че в Букурещ безотговорни
парламентаристи, лишени от мярка, от правилна и необходима
преценка за своята позиция начело на една държава, която иска да
бъде „правова“, ползваща се с доверието на електората, отиват
на пленарно заседание на парламента с „артистичната“ апатия на
клоун, който се изявява с бъбрене и преувеличения на арената на
Държавния цирк.

Какво да разберат тези европейци, свидетели на съпротивата
на румънския парламентарист към многократните искания на
правосъдието за отнемане на имунитета на някой колега, скаран
със закона? Как по друг начин да интерпретират, освен като
намеса в акта на правосъдие, вот за отхвърляне на исканията (за
започване на наказателно преследване) на Националната дирекция
за борба с корупцията?

„Независимостта на съдебната система и спазването на
съдебните решения продължават да се сблъскват с
предизвикателства. Реформата на наказателните кодекси е
поставена под въпрос в парламента. Решенията на парламента за
това дали позволява или не на органите за наказателно
преследване да третират парламентаристите като обикновени
граждани, продължават да бъдат лишени от обективни критерии.

Съществуват подобрени мерки за борба с корупцията, но не в
мащаба и с необходимата политическа воля, за да бъде поправен
този проблем, който е широко признат като систематичен“, се
посочва в доклада по Механизма за сътрудничество и проверка.
Но извън дезориентацията на черните овци на местната
демокрация, а именно – голяма част от румънските
парламентаристи, Европейската комисия забеляза съвсем
основателно промяна към добро на правосъдието в Румъния в
течение на последните три години. Факт, който обозначава до
голяма степен проясняване на ситуацията.

„Постигнатите резултати от основните съдебни институции и от
отговарящите за неподкупността що се отнася до борбата с
корупцията на високо равнище продължават да бъдат впечатляващи.
Съдебната система в нейната цялост продължи да дава
доказателства за професионализъм, включително капацитет за
адаптиране към съществените промени в гражданския и наказателния
кодекс, за усилия с оглед на унифицирането на юриспруденцията и
за желание за бранене на независимостта на съдебната система.
Румъния продължи да постига напредък в посока на изпълнение на
целите по препоръките на Механизма за сътрудничество и
проверка“, сочи докладът.

Ами добре, на този фон, и отделно от мнението на някои,
според които Румъния е готова да влезе в едно мъртво и погребано
„безполезно пространство“, мисля, че се намираме в подходящ
момент да поискаме отново, като свидетелство за
последователност, да ни се даде легитимното право – нещо
изключително важно, особено в настоящата политическа конюнктура,
да бъдем част от Шенген.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.