Калифорния иска Куба вместо ром да пропие вино

Асошиейтед прес

Първият Винен симпозиум в Хавана. Снимка: кубадебате

Рекордните 3,5 милиона туристи, които миналата година заляха Куба, изпиха океани от мохито, езера от дайкири и реки от лека кисела бира. Само малцина особняци избраха да хапнат своите ропа виеха (кубинско ястие от говеждо и зеленчуци – бел. прев.) и крокети, отпивайки вино, което се продава предимно с надценка и е от реколти с ниско до средно качество от Чили, Аржентина и Испания.

Тези предпочитания обаче може би скоро ще се променят, поне
в сферата на някога унилия ресторантьорски бизнес в Куба. Някои
от най-големите винопроизводители от САЩ искат да превърнат този
остров на сладкия ром и безвкусната, произведена от държавни
пивоварни, бира в пристан за ароматен калифорнийски зинфандел
(червен винен сорт грозде, широко разпространен в САЩ – бел.
прев.), шардоне, отлежавало с дъбови бъчви и силно каберне
совиньон.

През последните години в Куба изникнаха хиляди частни
ресторанти на фона на икономическите реформи, разработени с цел
да смекчат шока от съкращенията в икономиката, която е
контролирана от държавата и преминава през сътресения. Клиентите
на тези ресторанти, особено на най-скъпите, все по-често са
американци. Те са част от рекордния скок на туристите от САЩ –
със 76 % до 161 174 миналата година, последвал нормализирането
на отношенията между двете страни, обявено от президентите Раул
Кастро и Барак Обама в края на 2014 година.

С надежда да се възползват от двете тенденции стотина
производители, дистрибутори и износители на вино от Калифорния
тази седмица се изсипаха в Хавана за двудневен симпозиум,
поставил си задачата отново да запознае с продуктите им
кубинските собственици и управители на ресторанти.

Събитието California Wine Symposium бе организирано от
Калифорнийския институт на виното – асоциация на
винопроизводители от долините Напа и Сонома, и компанията U.S.
Cava Exports. Фирмата, създадена преди две години с централа в
Сонома, има за цел да изнася калифорнийски селскостопански
продукти за Куба. Конференцията включи дегустации, дискусии за
калифорнийските лозя и срещу на четири очи между американски
бизнесмени и кубински рестрантьори и държавни служители.

„Събирането е забележително. То поражда интерес, който
насърчава бизнеса, който пък създава печалби“, каза Орландо
Родригес, собственик на Waoo!! – ресторант с тригодишна история
и 20 служители, разположен в престижния квартал на Хавана,
Ведадо.

На конференцията, в която участват и представители на избите
E&J Gallo и Francis Ford Coppola, присъстват около 50 частни
ресторанта (т. нар. паладарес) и стотици сомелиери и доставчици
за държавни ресторанти.

Куба от няколко години може да купува легално вино и други
селскостопански стоки от САЩ. Представители на кубинските власти
обаче посочват, че са спрели да внасят калифорнийско вино през
2005 година, защото американското търговско ембарго забранява на
американски производители да продават на Куба селскостопански
продукти на кредит. Миналата седмица Обама разреши с указ
повечето видове стоки да бъдат продавани на Куба на кредит, но
вдигането на забраната за този вид продажба на фермерска
продукция ще изисква акт на Конгреса.

Куба никога не е била страна, където се пие много вино, но
годишно внася около 360 000 каси вино от страни, разрешаващи
продажби на кредит.

Ръководителят на U.S. Cava Exports Дариъс Андерсън изразява
надежда до края на годината да доставя калифорнийско вино в
Куба.

„Работим по транспорта, работим по финансирането и се
надяваме да сме разрешили тези въпроси до средата на годината,
да имаме натоварени на кораби два-три контейнера и да ги
закараме там до празниците“, посочва той.

Само на няколко кубински ведомства е разрешено да внасят
стоки, което създава трудно преодолим проход от неефективност и
бюрокрация, възпираща на практика частните компании да доставят
големи количества стоки от чужбина.

Собствениците на паладарес зависят от черния пазар, от
стоки, купувани в магазините на дребно или доставяни в куфарчета
от хора, на които се плаща да пренасят продукти от САЩ и други
страни. Липсата на законен пазар на едро като цяло се сочи за
една от основните пречки за ефективно развитие на частен бизнес
в Куба.

„За мен няма значение дали вносът става от частно лице или
от държавата. Важното е, че има откъде да се купи това вино“,
казва Хулио Валдес, представител на ресторанта Five Corners
Trattoria в старата част на Хавана.

„За нас е важно да можем да предложим разнообразие на
клиентите си. Точно в момента имаме чилийско, италианско и
испанско вино, което купуваме от магазините малко по малко“,
допълва той.

Франсиско Чакон, сомелиер в държавния хотел Conde de
Villanueva, отбелязва, че за него е важно съотношението цена –
качество, а фактът, че САЩ са отдалечени на само 90 мили (около
144 км) от Куба, е важно преимущество.

„За нас има много по-голям икономически смисъл да внасяме
вино от САЩ, отколкото от Испания“, казва сомелиерът.

БТА

ВинотоЗдраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.