Да не ти влезе майстор в къщата…

Как да се предпазим от калпави работници при ремонт

„Качествен“ монтаж на скъпи теракотни плочки. Снимка: bgremonti.com

„Минавам след баш майстори“ – такава обява имаше неотдавна в колоните за обяви на един от вестниците. Майсторът за ремонт или каквато и да е монтажна работа вкъщи е голям проблем в момента. Поради безработицата хора с всякакви професии са се преквалифицирали на майстори. Всеки претендира, че може да боядисва, да лепи плочки и т. н. Как да се опазим? Как да изберем правилния майстор?

Ето какво разказва за преживелиците си Б. С., 33-годишна софиянка:

„Реших да си ремонтирам банята и тоалетната. Близки ми препоръчаха майстор. Работеше на сносни цени. Уговорихме се всичко да приключи за 1 месец. Само тоалетната, от която започна, му отне 2 месеца.

Взе парите за свършената работа, а на другия ден се обади да се извини, че заминава в чужбина и няма да ми направи банята. Апартаментът ми приличаше на строителен склад – навсякъде имаше чувалчета с цимент, пясък, теракол, плочки, прах и мръсотия.

За банята същият майстор ми препоръча свой колега. Дойде кисел и сприхав човек, който ми поиска за работа двойно по-скъпо, отколкото се бяхме уговорили с предишния. Бях проучила цените и се пазарихме дълго, докато постигнах „само” 30% надценка на обявената от първия майстор сума.

След като срути старите плочки в банята, новият майстор каза: „Съжалявам, но тук се отвориха големи дупки и ще трябва да се прави нова мазилка. Ако не ми платиш допълнително, няма да работя повече”.

На този балкон, като се намокрят плочките, се вижда как са изцапани с лепило теракол. А локвите се образуват, защото сифонът е на най-високото място на пода на балкона. Снимка: bgremonti.com

Преглътнах и платих. Когато измаза и тръгна да слага плочките, аз му обърнах внимание, че по стената има кривини и дупки, а разликата в нивото на тавана в единия и другия край е поне 10 см. Майсторът ми вдигна лют скандал, че не оценявам труда му, взе си парите за изработеното до момента и си тръгна обиден. Повече не се върна. По препоръка на съседи дойдоха 2 момчета да дооправят банята. Изравниха всичко, поставиха плочки, вани, мивки. Не се престараваха с качеството, но вече толкова ми беше омръзнало, че не им придирях. Накрая обаче отказаха да ми боядисат тавана, взеха си парите и си заминаха.

Една година след ремонта, панелът на ваната ми се е отлепил, таванът още не е боядисан, а тоалетното казанче използва в пъти повече вода от нормалното, заради дефект при монтирането. Накратко, ремонтът се проточи 4 месеца, вместо един. Похарчих 3 пъти повече пари от предвиденото и в момента някои неща са недовършени, а други – пред разпадане.

Когато се разказвах за преживелиците ми с майстори, ми казаха, че съм извадила късмет. Имало по-драстични случаи.“

„Повечето плочкаджии не се интересуват, че стената е крива и че първо трябва да се оправи – лепят, пък каквото стане, казва Стилиян Лукаров, управител на фирма за комплексно строителство и ремонти. – Виждал съм дори хора, които лепят плочки върху под, който се рони. Същото е и с бояджиите – може така да ти нанесат латекса, че на едно място да е на петна, на друго – на мечета, на трето – на четки. Най-често лошите майстори твърдят, че разбират от всичко. Накрая се оказва, че от всичко, което обещават, правят по малко, но нищо не вършат както трябва”.

Как да се предпазим от лъже-майстори, големи разходи и ниско качество?

„Майсторски“ оформени ъгли и фуги. Снимка: bgremonti.com

Специалисти по строителство и ремонти съветват хората внимателно да проучат фирмите на пазара и по възможност да наемат майстори по препоръка на близки и приятели.

Най-ефективното средство за предпазване на клиента е сключването на договор с изпълнителя, независимо дали той е физическо или юридическо лице. В договора се описва всяка поправка и ремонт, които ще бъдат извършени, квадратурата, стойността и срока на изпълнението. Ако по време на ремонта клиентът поиска нещо допълнително, то се прилага като анекс.

Договорът дава възможност на потребителя при некачествено изпълнение от страна на фирмата, да си потърси правата чрез Комисията за защита на потребителите или чрез съда.
„Клиенти, при които работя в момента, си избраха фирма за интериорни врати, разказва Стилиян Лукаров – Дойдоха едни момчета, гледаха и взеха мерки. След време се върнаха с готовите врати и започнаха да ги монтират. Изведнъж гледаме, че едната врата е тъмнокафява, а другата е светлокафява. Клиентите поискаха да върнат вратите, обаче майсторите им налетяха на бой. Благодарение на договора, в момента спорът се решава в Комисията за защита на потребителите”.

„Качествено“ монтирани скъпи теракотни плочки Снимка: bgremonti.com
Канал на пода, оформен Снимка: bgremonti.comФугата е поне 5 мм, но майсторът смело я е фугирал. Снимка: bgremonti.comПравите линии и фугирането тук са били непостижими за майсторите. Снимка: bgremonti.comСнимка: bgremonti.comСнимка: bgremonti.comСамо 2 месеца след майстора, плочките се размърдват. Снимка: bgremonti.comТози канал е като модернистична скулпура. Снимка: bgremonti.com

Договорът предпазва клиента и от оскъпяване на ремонта, в случай, че в хода на работа се появи нещо допълнително, което изпълнителят не е предвидил. Тогава фирмата или майсторът трябва да го направи за своя сметка.

Друг начин за защита срещу измами от страна на майстори е строителната фирма или предприемачът да има единен за всички ценоразпис.
Според Стилиян Лукаров „Българският манталитет е такъв, че когато отидеш да оглеждаш жилище за ремонт, клиентът си мисли, че претегляш финансовите му възможности и даваш оферта след преценка колко може да го излъжеш. И после си мисли: „Абе, тоя ме видя, че съм балък, сега ще ме одере”. Тези съмнения, които много дразнят клиента и създават напрежение в общуването му с майсторите, лесно може да се избегнат с един ясен ценоразпис, който ние сме публикували на уеб-сайта си, казва Стилиян Лукаров. До него има калкулатор, така че човек да си направи сметка колко ще му излезе ремонтът.

В противен случай потребителят поема риск. Аз лично съм чул и от колеги: „Я го виж тоя каква кола кара – на него ще му взема 2 пъти повече”. Или като види някой опърпан човечец и си вика: „Няма да се занимавам изобщо да му правя ремонти, той няма пари да си плати”.

Проблемите между клиенти и майстори – как да ги избегнем?

Строителите съветват клиентите, ако вече са избрали фирма и са подписали договор, да не им се бъркат в работата. Когато клиентът реши еднолично да ръководи ремонта и да организира работниците, това най-често е в негов ущърб, казват специалистите.

Не се препоръчва и да се наемат различни майстори за отделните етапи на ремонта. Какво се получава тогава – дошъл жичкаджията и направил електрическата част. Дошъл водопроводчикът и направил водопровода. След него идва бояджията и започва – абе, тука каналджията много лошо е направил канала, ами тези жици защо минават оттук – и така по веригата всеки обвинява другия за лошо свършена работа. Затова се препоръчва при основни ремонти да се наеме една фирма, в която има отделни майстори за всички дейности и те да си координират работата.

Изводът за отпадната вода от мивката е на 33 см от пода. Тръбите за топла и студена вода – малко по-отгоре. Трудно ще се намери сифон за такава мивка, освен ако мивката не се монтира ниско. Снимка: bgremonti.com

Най-големите майсторски гафове се случват, когато се гонят срокове, казват строителите. Те съветват клиента да прояви търпение и да не притиска изпълнителя да приключи бързо.
„Сроковете притиснат ли те, започваш да падаш от качеството, признава Стилиян Лукаров. – Аз лично не познавам строител, който да е спазил срок. Дори в момента 60% от обектите са със закъснение. Има неща, които дори не може да се предвидят като усложнение. По тази причина фирмите, които искат да имат коректни отношения с потребителите, трябва още в началото да определят по-дълъг срок, за да приключат работата навреме.“
Стилиян Лукаров разказва стара история за един майстор – бай Митьо – който правил банята на един човек в провинцията. Приключил всичко, обаче в целия град нямало цимент, нито фугираща смес, за да запълни фугите на плочките, а на другия ден трябвало да си замине за София. Клиентът бил много серт и казал – няма да ти платя, докато не фугираш. Отишъл Бай Митьо в един магазин за хранителни стоки, купил килограм брашно и така фугирал плочките, че клиентът като видял, казал: „Браво! Видя ли, че има начин!” Платил му и повече нито го чул, нито видял”.

Колко се плаща преди началото на ремонта?

Когато се работи с фирма и има договор, 50% от стойността на работата може да се даде в началото като капаро, а останалата част да се изплати на равни вноски.
Когато човекът е непознат и ще работи сам обаче, в никакъв случай не трябва да се дават големи суми в аванс, защото има мошеници, които взимат парите и повече не се връщат. При съмнения в коректността на майстора, се препоръчва клиентът да плаща на етапи, за свършена работа.

Кой осигурява материалите?

Когато майсторът се наеме да осигури материалите за ремонта, той си слага печалба върху стойността на закупените стоки. Надценката варира между 20 и 30% и включва времето за избор и доставка на материалите, транспорта, товаро-разтоварната дейност и печалбата на изпълнителя. От една страна, това много облекчава клиента – майсторите знаят точно кой материал си струва, откъде да го вземат, човек си спестява нерви и разправии, влачене на чували и строителни материали.

Ако материалите се доставят от фирмата, тя трябва да даде гаранция за ремонта – ако паднат плочките заради некачествен материал например, изпълнителят трябва да ги поправи за своя сметка.
Повечето майстори не дават гаранция, ако клиентът си доставя сам материалите, а някои дори отказват да изпълнят ремонта.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.