Стив Фосет, моят приятел

Стив Фосет до самолета GlobalFlyer в космическия център Кейп Канаверал на 7 февруари 2006 г. Снимка: Ройтерс

63-годишният Стив Фосет изчезна с двуместния си едномоторен самолет „Беланка” на 3 септември в щата Невада. Милионерът не остави план на полета си и принуди спасителните екипи – 13 самолета и хеликоптери – да го издирват във всички посоки.

Властите прекратиха търсенето на 21 септември, но частни лица – негови приятели и екипи, наети от съпругата му – продължиха издирването му. На 1 октомври около 50 души подновиха търсенето, след като беше забелязана нова информация при анализ на радарни и сателитни снимки, но отново не намериха авантюриста.

Стив Фосет е е първият човек, обиколил сам света с балон (през 2002 г.), с яхта (през 2004 г.) и със самолет (през 2005 г.). През 2006 г. той прелетя с малък самолет около Земята за втори път без да спира, като измина общо 42 000 км.

Фосет държи 116 световни рекорда в областта на авиацията и пътешествията – с балони, самолети, планери, дирижабли и платноходки. Изкачил е 400 върхове, сред които Матерхорн в Швейцария и Килиманджаро в Танзания. Преплувал е Ламанша и е прекосил Аляска с кучешки впряг. През 1998 г. пътешественикът едва не загуби живота си, когато балонът, с който се опитваше да обиколи света, падна в южната част на Тихия океан от височина 8800 м със скорост от 750 м/мин.

Повече от месец след изчезването на Фосет британският милиардер Ричард Брансън, негов приятел и колега в някои от авантюристичните му начинания, публикува в сп. „Тайм“ текст, който звучи като последно сбогом:

Ричард Брансън поздравява Стив Фосет на 12 февруари 2006 г. на международното летище Бърнмаут в Южна Англия за новия рекорд за най-дълъг полет със самолет без спиране. Снимка: Ройтерс

Запознах се със Стив Фосет в една мразовита януарска вечер на 1997 г. на Буш стейдиъм в Сейнт Луис, Мисури. Той се канеше да направи опит да обиколи сам земята с балон, и въпреки че бяхме конкуренти, реших да се срещна с него в спортсменски дух, който все още властва в света на чупенето на рекорди. Когато се приближих до балона му, пред мен се изправи един телевизионен екип и се оказа, че ме снимат как говоря с един човек, за когото си мислех, че е от екипа му. Казах, че човек трябва да е луд, за да се пробва в подобен експеримент. Спокойният американец, изправен пред мен, ме погледна приятелски и каза: „Аз съм Стив Фосет”.

Това беше началото на дълго и близко приятелство с един от най-благородните, добри и сърдечни хора, които съм срещал, но също така и един от най-смелите и решителни приключенци и пътешественици на всички времена. Стив постави повече световни рекорди отколкото всеки друг човек. Той започна приключенията си скромно, преплувайки Ла Манша през 1985 г. През следващите 22 години той натрупа 115 рекорда в авиацията, въздухоплаването, летенето с балон, плаването с яхта, с лодка, в алпинизма, ските, триатлона и дори в кучешките впрягове. Той наистина беше приключенецът на приключенците. По-малко известен е невероятният успех на Стив в бизнеса, който му позволи по-късно в живота си да се фокусира върху изместването на границите на човешките усилия и технологии в преследване на всяка цел, която му хрумваше да постигне. За 14 години, след като се дипломира в Станфорд, той работи за IBM, стана водещ брокер по фючърсни сделки в Чикаго, започна собствен бизнес и направи първия си милион в долари. При всичко това Стив разви проницателен усет към риска, което е нещо основно в бизнеса, но също и в поставянето на нови граници.

В никой друг проект, започнат от Стив, той не е демонстрирал по-умело справяне с риска, отколкото по време на обиколката на земното кълбо със самолета GlobalFlyer на Върджин Атлантик. По-късно той я описа в автобиографията си Chasing the Wind (В преследване на вятъра) като едно от постиженията, с които се гордее най-много. Самолетът, изложен в Смитсониън институт (Smithsonian Institution, http://www.si.edu), е уникална конструкция от въглеродна стъклопластика и отвори пътя за новите енергийно ефективни технологии, които сега се разработват в Боинг и Еърбъс. Стив доказа, че е възможно да се лети с ултралек самолет с оскъдно гориво. Направи го като преседя сам три дни и половина без почивка (без няколко от легендарните му подремвания) в трудни атмосферни условия на височина 15 250 метра; заради механична повреда температурата вътре в малката му плексигласова кабина достигна 55 градуса по Целзий. Пътниците на Боинг 787 Дриймлайнър, за който се очаква да гори с 30% по-малко гориво отколкото днешните самолети, ще трябва да благодарят на Стив.

Но Стив беше първият, който даде увереност на компании като Върджин да поръчат първото поколение модерни самолети, които не са направени от метал. Епичният му полет предизвика и разработването на уникален самолет, по който работим сега и който през следващата година трябва да извежда хора, товар и техника в открития космос. Мислим да го наречен Духът на Стив Фосет, в негова чест.

Последният проект на Стив трябваше да измести границите на аеродинамиката и горивните технологии при колите, за което през следващата година той щеше да се опита да постави рекорд за свръхзвукова скорост в пресъхнало солено езеро в Невада. Когато малкият му самолет изчезна без следа на трети септември, той търсеше нови места за опита.

Когато погледна към приятелството си със Стив, разбирам, че сме били много различни, но имаме и много общи неща. Стив ги определи най-добре, когато ми каза: „Хората често мислят, че съм търсач на силни усещания, но това не е така. Влакчетата в увеселителните паркове не ме радват и не може да ме видите да скачам с бънджи… Недостатък е, че начинанията ми са опасни по природа. Голяма част от усилията ми са насочени към това, да намаля риска.”

Стив ни липсва много – на мен и на многото му приятели по целия свят. От тяхно име бих искал да насоча мислите и молитвите ни към неговата съпруга Пеги. Трудно е да кажеш довиждане на един истински американски герой, когато част от мен не може да спре да мисли, че той все още може да се появи от тази сурова и непрощаваща пустиня, която съдържа толкова много от онова, което обичаме във великата природа.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.