СофияПловдивВарнаБургасРусе

Е как не можем да издържаме 50-ина театъра и няма и 1000 актьори? Кой глупак очаква да са на печалба?

Държавата в лицето на министерство на културата се опитва да хлопне кепенците на няколко театъра. Каквито и приказки да приказват някои актьори, фенове на управляващата ГЕРБ, ще се случи точно това.

В страна с малък пазар като България не е възможно да има театри на самоиздръжка (и не само в България). Нито някакъв закон за спонсорство може да реши въпроса така, че у нас да завалят едни пари по театрите. Тук нито е Франция или Щатите, нито Швейцария или Швеция.

Неминуемо държавата и общините ще трябва да ги издържат, поне частично. Затова културното министерство всъщност е некултурно. Не става дума само за културата на министъра, който вече се е доказал. Става дума за последователна антикултурна политика и за липса на здрав разум.

В България има под 1000 професионални актьори, заедно с куклените. Не са много за страна като България. Дори са малко. Има и 50-ина театъра, заедно с куклените. И някои са т. нар. открити сцени. Които са открити, в смисъл, че са оставени на произвола на съдбата. Например бившият театър в Силистра стана открита сцена и сградата вече се разпада, стои затворена, само ремонт може да го направи годен.

Сега министерството иска да станат открити сцени още театри.

Възможно е след тази реформа актьорите да дадат преки жертви. Не да измрат от мизерия, ами при трудова злополука. Защото една сцена трябва да се поддържа от професионалисти, на постоянна работа. Тонове железа и дървета висят над главите на актьорите на всяка сцена. И на места започнаха да падат, като при един случай в Пловдив, който за късмет се размина без жертви. Досегашните некултурни реформи затриха и безценни реквизити по театрите, трупани с години.

Софийски актьори (не всички) високомерно гледат на колегите си в провинцията и живеят със самочувствие, че едва ли не им изкарват заплатата. Няма нищо по-несправедливо от това.
София е най-големият град. За театрите има постоянна публика. И пак не могат да се самоиздържат. В един малък град е още по-зле. Особено в обезлюдените градове на България.

Но означава ли това, че трябва да се затварят театри? В един град, малък или голям, театърът не е само въпрос на престиж. Не е въпрос дали и какви пиеси се поставят и как учениците там ходят да ги гледат. Трупата в един такъв град, от 30-ина души – това са физически носители на културата.

Всеки един от тях създава културната среда в такъв град. Те са като кристалите, от които кристализира целият разтвор, които оцветяват едно малко общество. Като ги махнеш от града, остават сергии, магазини и пазари. И местните чорбаджии, които карат мерцедеси и беeмвета, като елит на града. Чалга елитът. Носителите на културата.

Министерството иска да закрие и оперетата в София. И ансамбъл „Филип Кутев”. Само глупак може да допусне, че оперета или такъв ансамбъл може да е на печалба или поне на самоиздръжка.

Същевременно некултурното министерство наля милиони в измислена галерия „български Лувър”, в която премести картини от Националната галерия и ги омеси с чуждестранното изкуство, държано там допреди това. Айде, нека има.

Ама защо театрите, ликвидатори културни?

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.