Велизар Стоилов: Полицаите в София са твърде малко, за да се сложи ред

Велизар Стоилов. Снимка: София.бг

Велизар Стоилов е зам.-кмет на София по транспорта, 55-годишен. Завършил е МЕИ. Работил е 11 години като банкер. 6 години е бил главен секретар на БНБ. От 2003 г. е заместник-кмет първо на Стефан Софиянски, сега на Бойко Борисов.

– Как може да се подобри трафикът в София? Задръстванията сега са ужасни.

– Задръствания има навсякъде по света. Това е положението. Аз неотдавна пътувах в Москва, града с най-широките булеварди, четири часа от летището до центъра. Хем бях с ВИП автомобили.
В София правим метрото, което ще облекчи натоварването. До края на 2008 г. метрото до ж. к. „Младост“ ще работи. Аз се ангажирам с тази дата, от 2005 г. се занимавам с това. До 2011 г. ще е готово от ж. к. „Надежда“ до РУМ „Черни връх“ в ж. к. „Лозенец“. Между 2009 и 2011 г. ще направим трасе, което ще свързва летището, през ж. к. „Дружба“ до „Младост“ под бул. „Цариградско шосе“. Метрото се строи от 1970 г., но чак сега сериозно.

Предпоследната спирка на метрото в Младост. Снимка: авторът

– BUS-лентите по булевардите в София са задръстени от автомобили в пиковите часове. Защо общината не предприеме нещо?

– Това е работа на КАТ. В София има 43-ма катаджии. А трябва да са 1543-ма. Няма как да се разчисти пътят на градския транспорт освен с полиция. Не може да сложим от общината хора с ленти на ръката като от някогашния ОФ. Шофьорите не стряскат от друго освен от полицаи. Никой не спазва закона. Имаме сложени 100 камери по пътищата в София. Те са на СДВР с участие на общината. Рекордът на едно от кръстовищата е 2100 преминавания на червен светофар за едно денонощие. Сега от полицията започнаха да пращат съобщения за глоби на заснети нарушители. Веднага се явиха някакви адвокати да обясняват, че полицията нямала право да снима без съгласието на заснетия.
Моята теза е, че няма достатъчно полицаи. Държавата трябва да сложи ред. Не мога да разбера защо не назначават повече катаджии в София. Колите вече са повече отколкото може да побере градът.

– Колко са регистрираните коли в София?

- 1 130 000 коли има със софийска регистрация. В София обаче има и коли от провинцията. Вече има семейства с по 2-3 автомобила. Софийските улици са с обща дължина 4350 км. Ако отделим по 5 м за един автомобил, се получава, че по тях могат да се разположат 870 000 коли. Някой ще каже: „Ама има и паркинги, и дворове, не се движат всички едновременно.“ Въпреки това София е тясна за толкова коли. В една чаша от 200 мл не може да налееш 250. Сега всеки може да си купи кола за по няколко хиляди лева и иска да влезе с нея в центъра.

– При това положение как стои въпросът с местата за паркиране?

Задръстванията в София стават все по-продължителни. Няма място за толкова регистрирани коли, а дежурните катаджии през деня са само 43-ма. Снимка: авторът

– В централната градска част има 1940 паркоместа. Колкото и да е чудно, много от тях стоят незаети. Подземните гаражи до „Булбанк“ имат 418 места, но обикновено са полупразни. Цената е 2 лв. на час. Било им скъпо. А те изгарят за тези пари бензин, докато обикалят из центъра, за да намерят място на някой тротоар. А онези с джиповете си държат на заплата шофьор, който седи и чака с колата на място, забранено за паркиране. Като му сметнеш заплатата, излиза по-евтино да оставиш колата на платен паркинг. По цял свят в центъра на градовете е скъпо паркирането. В Манхатън повечето хора не си купуват коли – издръжката на един автомобил месечно излиза колкото средна работна заплата. В София всички коли са по тротоарите и пешеходците няма откъде да минават. А и самите пешеходци минават откъдето си поискат. В „Младост“, при ХМС, след като сложихме пасарелка, пак прескачаха през оградата и затова я вдигнахме още по-висока. Срещу „Св. Екатерина“ на „Пенчо Славейков“ също прескачаха оградата и имаше блъснати. Сега и там я вдигнахме висока. И на „Цариградско шосе“ при хотел „Плиска“ пресичаха отгоре, въпреки че има подлези. И там вдигнахме високи заграждения.

– Ще изчезнат ли билетите с новата система за електронно разплащане в градския транспорт?

– Сегашната билетна система е от времето на Флинстоун. Знаете, във филмчето имаше един динозавър и на зъбите му дупчеха билетче. В София тази система е от 60-те години и приходите не бяха високи. Билети пак ще има, но различни. Известно време ще се запазят и старите билети.

– Ще се увеличат ли приходите с електронните билети?

– През 2004 г. приходите от градския транспорт бяха 53 млн. лв. Тази година гоним 100 млн. приходи. Това е защото увеличихме контролния апарат. Вече има контрольори, които не са на заплата, а на процент от събрани глоби. С новата система очакваме още да се увеличи събираемостта. Има критика от гражданите, че контрольорите били арогантни, но… Много хора се возят без билети. Такъв ни е манталитетът. Има пътници с костюм, с куфарче, интелигентни, но без билет и като го хване контрольорът, вдига скандал: „Аз забравих да си продупча билета, не съм такъв човек“ и т.н. Това е манталитет (бел. ред. – сочи портрета на Левски на стената, който му е подарен от познат художник). Казах на художника: „Трябваше вместо Апостола, да нарисуваш Андрешко 8 милиона пъти. За всеки българин, защото това е любимият му образ.“

– Каква ще е новата система?

– Системата е изработена от чешка фирма. Направена е с парично дарение от холандското правителство. Парите минаха през Европейската банка за възстановяване и развитие. Беше обявен търг. Явиха се над 20 кандидати. Спечелиха го чехите. В електротранспорта в момента монтираме устройствата за индикация на билета – валидатори. Във всяко превозно средство, както и по спирките, ще има автомат, в който пускаш стотинки и получаваш билет. Ще може да се пътува и със смарт карти, които се отчитат при качването.

– Какви ще са билетите?

– Фирмата предложи два варианта. Първият е да си купиш билет, да го пъхнеш в устройството и то отбелязва върху него дата и час. Вторият вариант е да си купиш билет, който е щампован с дата и час и е валиден за следващите 30, 60 или 90 минути за целия градски транспорт, включително метрото. Не сме решили окончателно. Обсъждаме и вариант за билет с валидност 15 мин., но този вариант може и да отпадне.

Няма ли да бъдат ощетени хората, които пътуват само по 5 минути?

– Не може всички да са доволни, но най-малкият билет ще струва по-малко.

– Какви ще са цените на различните билети?

– Не са уточнени. Тепърва ще се гласуват в Столичния общински съвет.

– Защо ще се отчита на време, а не на разстояние да речем? Така задръстванията не биха били от значение.

- Обсъждахме и отчитане на зони, както е в Лондон, например. Обсъждахме най-различни варианти. Хора от комисията ходиха на 6-7 места в Европа да проучват. На повечето места се отчита на време, а не на разстояние. В София разстоянията са малки, трудно могат да се разделят зони като в големите градове на Запад.

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.